Ана Николич

Зехтинът се ползва като храна и лекарство от хилядолетия. Той има положително въздействие върху организма и помага при редица проблеми – заболявания на устната кухина и зъбите, слуха, кръвоносните съдове и сърцето, при гъбични инфекции по ноктите, при екземи и акне, ревматизъм, диабет, катаракта, грип, главоболие, безсъние, отпадналост, проблеми при менопауза. Мощен антиоксидант е, не съдържа глутен и сол, подобрява вкусовите качества на храната и е здравословен за хора от всички възрастови групи.

Маслините са богати на витамини А, Е, Д, К, съдържат мононенаситени и полиненаситени мазнини, мастните киселини омега 3 и 6, антиоксиданти, полифеноли и флавоноиди. Олиото от плодовете им – зехтинът, е известно с изключителните си качества. Предотвратява свиването на кръвоносните съдове и процесите на оксидация в организма, понижава кръвното налягане и нивата на кръвната захар, улеснява отслабването, подобрява процесите на костната минерализация и предпазва от някои форми на рак.

Най-висококачественият зехтин е студено пресованият, познат още под името Extra virgin. Препоръчва се като най-здравословен избор за кухнята, защото процесът на добиването му включва само механични процеси. Получава се при първото пресоване на маслините на температура до 30°C и е богат на вкусови и ароматни качества. Освен за овкусяване на салати, приготвяне на маринати или други заливки, може да го ползвате и за пържене и задушаване на храни, защото температурата му на кипене е от 190 – 210°C. Въпреки това е най-добре да се консумира в прясно състояние. С времето може да се окисли и да загуби свойствата си, така че трябва да се държи в тъмни, добре затворени бутилки с капачка, непропускаща въздух, на хладно и далеч от източници на топлина каквато е например печката.

Освен този вид студено пресован зехтин съществува и друг – Virgin olive, също добиващ се без химична обработка. Той обаче, съдържа малко по-голям процент свободни мастни киселини (по стандарт трябва да има под 1%). Колкото по-малък е процентът на свободните мастни киселини, например при зехтина с 0,2%, толкова по-качествен е той.

Има и рафиниран зехтин, който се получава чрез студено пресоване като процесите на преработка не водят до промяна в структурата на триглицерида и може да има до 0,3% от останалите свободни мастни киселени, а има и такъв, добиващ се от маслиново кюспе (остаъци от семената), който е по-евтин, но и с по-лошо качество.