Ана Николич

Всички са единодушни, че денят трябва да започне със закуска. Това хранене е много важно за здравето ни, затова не трябва да се прескача дори когато бързаме, или когато имаме чувство, че не сме гладни. Повод за разногласия е самата концепция за закуската – дали да включва яйца и млечни продукти, плодове и зеленчуци или житни храни, или пък да е микс от всичко това. Във всеки случай списъкът с препоръчителните продукти за сутрешната трапеза е добре известен – на нея трябва да присъстват пълнозърнест хляб, овесени ядки, банани, плодове тип ягода и сезонни плодове, кисело мляко и яйца.

Позицията, с която всички са съгласни е, че трябва да се избягва т.нар. „празна закуска“, защото не е полезна и е почти безсмислена. Пример за нездравословна закуска са хляб от бяло брашно намазан с маргарин, мазни тестени закуски, различни индустриални закуски, чипс, пица и подобни. Закуската трябва да ни предостави необходимата ни енергия и да ускори обмяната на веществата. Тя трябва да се приеме като здравословен навик, на който да учим децата от най-ранна възраст. Най-добре е да се яде вкъщи и на спокойствие, а не по път и набързо. Избягвайте да прибягвате до бързото хранене. Ето няколко примера за здравословна закуска.

ОВЕСЕНИ ЯДКИ: Съдържат бета глюкан, омега 3 мастни киселини, фолиева киселина, калий и фибри. Не трябва да се консумират със захар, но може да се подсладят с мед, с плодове тип ягода или сухи плодове, както и да се разнообразят със ситно нарязани ядки като орехи, бадеми, лешници. Вкусна е и ако към нея се добавят ленено семе, сусам или слънчоглед. Може да се варят, докато омекнат или да се смесят с кисело мляко.

БАНАНИ: Съдържат доста скорбяла, която създава усещане за ситост плюс захароза, фруктоза и глюкоза, както и аминокиселината триптофан, която стимулира отделянето на серотонин, витамин B6, желязо, калий и фибри. Може да се консумира нарязан на филийки с овесените ядки или нарязан по дължина с филийка пълнозърнест хляб, намазана с фъстъчено масло или с подобна паста от лешници или бадеми.

САНДВИЧ С ПЪЛНОЗЪРНЕСТ ХЛЯБ: Между две тънки филийки пълнозърнест хляб сложете парченце нискомаслено сирене, лист маруля, няколко нарязани на кръгчета домати и едно нарязано сварено яйце. Така приготвен сандвичът ще ни предостави необходимите ни хранителни вещества и нужната за работата ни енергия, а е добър вариант и за хапване по път.

ЯЙЦА: Независимо дали са варени, приготвени „на око“ или като омлет, яйцата са здравословен извор на протеини и витамин D. Могат да се консумират със сезонни зеленчуци (домати, марули), а в комбинация с гъби и пълнозърнест хляб са силна и здравословна храна, даваща ни много енергия.

ЧАЙ И КАФЕ: Билковите чайове, подсладени с мед или с добавени няколко капки лимон са отлична напитка за „добро утро“. Кафето без захар също е полезно, но не забравяйте, че не трябва да се пие на празен стомах, а след закуска.

Закуската не трябва да бъде една и съща всеки ден, но трябва да е направена от здравословни продукти и според здравословното състояние, работното натоварване и възрастта.