Ана Николич

Трудно се устоява на вкусната празнична трапеза и празничните гастрономични лакомства, макар най-често те да са истинска калорична бомба, от която се възстановяваме дни наред, след като натрупаме за кратко време до 4 излишни килограма, според статистиката

От неумерената консумация на мазни храни и напитки, закуски, торти
и сладкиши страдат черният дроб, стомахът и панкреасът, кръвообращението се забавя, храносмилането се затруднява, а кръвното налягане се повишава. Ето няколко съвета за това, как да се справите с привлекателните специалитети, когато сте на гости, без да обидите домакините или, ако сами приготвяте празнични лакомства, как да го направите по здравословен начин.

Преди да отидете на празнична вечеря, хапнете нещо леко и здравословно, например варени зеленчуци и кисело мляко. Ако не сте много гладни, лесно ще се въздържите от вкуснотиите и ще ядете по-умерено. Това, което не трябва да правите в никакъв случай, е да „четете лекции“ за здравословната храна на домакините и да разваляте настроението на празничната трапеза със съвети относно
храненето. Вместо това си слагайте по-малко храна в чинията и дискретно избягвайте ястията, за които знаете със сигурност, че не са подходящи за организма ви.

Ако сами приготвяте празничните специалитети, имайте предвид, че морската риба съдържа само 50 милиграма холестерол. Организмът на възрастните сам произвежда две трети от нужния холестерол, затова за нормалното му функциониране са необходими само още 200
милиграма, които получава чрез храната. Заменете тежките, мазни ястия с морска риба, морски дарове и зеленчуци.

Избягвайте прекомерната употреба на яйца за различни сосове и заливки. Един възрастен се нуждае само от едно яйце дневно, всичко останало е излишно и организмът не го използва, а го натрупва. Където можете, заменяйте яйцата с безмаслено сирене или кисело мляко с растителни подправки.

Пийте много вода, минимум два литра дневно, за да изхвърляте по-лесно натрупаните токсини и мазнини.

Яжте пресни плодове и приемайте добавки с витамин C и B комплекс,
защото точно те се губят при консумация на алкохол или стрес.

Два пъти дневно яжте прясна зелена салата, домати и краставици. Полезни са и здравословните закуски между храненията, като неосолени бадеми, но не повече от 12 броя.

Винаги, когато можете, избягвайте захар и изкуствени подсладители, използвайте стевия, защото тази билка не влияе отрицателно на нивото на кръвната захар. Приготвяйте сладкиши със сушени плодове, ядки, какао и натурален шоколад. Избягвайте маргарин и изобщо храни с трансмастни киселини, защото забавят детоксикацията, затрудняват храносмилането и водят до напълняване. Избягвайте и храни с изкуствени оцветители, добавки и консерванти, като сухи колбаси и месни продукти. Украсявайте тортите с плодове, а ако не можете без цветчета от захар и изкуствени оцветители, нека бъдат само за украса.

Включете в новогодишната трапеза бобови храни като гарнитура към основното ястие или като салата и супа, защото са богати на протеини,
фибри и сложни въглехидрати, почистват червата, стабилизират кръвната захар и засищат.

След обилно хранене направете пауза от пет часа и се разходете поне половин час на чист въздух.

Избягвайте неправилни съчетания на храни, например картофена мусака или спагети с месо. Консумирайте сладкиши и десерти два часа след хранене, защото ако ги изядете веднага след хранене, пречат на отделянето на стомашна киселина и на храносмилането.