Текст: доц. Пламен Попиванов, ендокринолог, началник на Отделение по клинична дензитометрия и костни метаболитни заболявания към УМБАЛ „Александровска“

Имунната система се състои от клетки и белтъци, които са известни като антитела. Тя обаче не е единствената защитна бариера на организма срещу инфекции. Кръвоснабдяването на бронхите и лигавицата на носа също имат подобна функция. При силни и резки температурни амплитуди се получава срив на защитните сили на организма, което е предпоставка за развитието на сезонни вируси.

За разлика от имунната система на възрастните, тази на децата не е достатъчно добре развита. В 95% от случаите, при които детският организъм се среща с непознати вируси, той преболедува, а по този начин се изгражда имунитет. Колкото повече пораства едно дете, толкова по-сигурен и разнообразен става неговият имунитет. Но за съжаление естественият имунитет отслабва с възрастта и след навършване на 40 години всички функции на организма намаляват действието си с около 1% годишно.

Кои хранителни добавки помагат на имунитета през зимата?
В ежедневното ни меню трябва да присъстват разнообразни храни, съдържащи достатъчно количество витамини и минерали. Ако няма възможност да бъдат набавени чрез хранителен режим, е препоръчително да се приемат допълнително под формата на добавки.

Селен
Селенът, йодът и цинкът поддържат имунитета и намаляват риска от сезонни вирусни разстройства. По-голямата част от България е селенодефицитна и йододефицитна зона, което е една от причините у нас да има все повече хора, страдащи от заболявания на щитовидната жлеза и карциноми. Селенът подобрява имунитета, защото предотвратява окисляването на организма. Освен че има мощен антиоксидантен ефект, този микроелемент подпомага много ензими, изпълнявайки ролята на ко-фактор – без него витамините имат по-слабо действие върху организма.

Омега 3-мастни киселини
Те синтезират регулаторни молекули – простагландини, простациклини, тромбоксан. В тях има две двойни връзки, а човек не може да синтезира мастна киселина с повече от една двойна връзка – поради тази причина е абсолютно зависим от природата. Можем да си набавим омега 3-мастни киселини от морските дарове, които съдържат и йод.

При прекомерна консумация на риба и рибено масло обаче щитовидната жлеза развива автоимунни процеси, затова този тип храни и добавки не бива да се приемат повече от 2-3 пъти седмично.

Друг източник на омега 3-мастни киселини са авокадото, орехите, маслините, студено пресованият чист зехтин и лененото семе.

Витамин С
Организмът не може да синтезира витамин C. Затова e необходимо да си го набавя допълнително чрез консумацията на свежи плодове и зеленчуци или с прием на подходяща хранителна добавка. Туршиите, които са част от нашата национална кухня, също са богати на витамин C. При едно оптимално зареждане на организма с витамини през есента той може да издържи в добра форма около 6 месеца, но ако това не се случи, човек боледува по-често.

Прополис
Уникално вещество с широк спектър на действие върху целия организъм, което е изключително полезно за имунната система. Прополисът потиска активността и унищожава широк кръг от вредни микроорганизми, включително вируси и гъбички. Освен това оказва силно противовъзпалително действие, може да лекува налепи и инфекции в гърлото, а също и повърхностни рани.

Витамин D
„Слънчевият витамин“, както го наричат, не е обикновен витамин, а хормон, който регулира способността на организма да се бори с инфекциите и хроничните възпаления. Хората страдат 3-4 пъти по-често от сезонни вирусни разстройства, ако в организма им има недостиг на витамин D. Той играе важна роля за поддържането на здравето на костите и зъбите, регулира нивата на инсулин, подпомага белодробната функция и сърцето. Витамин D може да се набави чрез продължително излагане на слънчева светлина, чрез правилно хранене или с прием на хранителни добавки. Сред храните, които са най-богати на витамин D, се нареждат морските дарове, яйцата, рибата и гъбите. Съдържа се и в рибеното масло.

Пробиотици
Това са полезни бактерии, поддържащи баланса в нашите черва. Пробиотиците се предписват при и след употреба на антибиотици, за да се възстанови балансът на бактериите в организма. Важно е обаче пробиотици, пребиотици и други производни да не се приемат безразборно, а да бъдат предписани от специалист.