ВИТАМИНИТЕ

д-р Радмила Косич
специалист по педиатрия

През първите си месеци бебето получава витамини от майчиното или адаптирано мляко, като през първата година се добавя и витамин D, а чрез въвеждането на балансирано смесено хранене се осигурява достатъчно количество витамини за растежа и развитието на детето

Витамините са органични вещества, необходими на организма за гарантиране на нормален растеж и развитие и поддържане на добро здраве. Провежданите в миналото експерименти върху животни, хранени с пречистени протеини, въглехидрати и мазнини, са показали, че за живота са необходими и допълнителни вещества – витамини и минерали. Те се срещат в храните от растителен и животински произход и имат различен химичен състав и различна роля в организма.

Преди да бъде открита химичната структура на витамините е било прието тези вещества да се означават с буквите от азбуката; тази практика е запазена до днес извън професионалните биохимични кръгове. Витамините се разделят на две големи групи. Това са мастноразтворимите витамини A, D, E, K, които се разтварят в мазнини и водоразтворимите витамини B и C, които се разтварят във вода.

Балансираната смесена диета осигурява достатъчно количество витамини. През първите си месеци кърмачето получава витамини от майчиното мляко, а съвременната педиатрична практика съветва през първата година да се дава допълнително само витамин D. Чрез въвеждането на смесено хранене се осигурява достатъчно количество витамини за растежа и развитието на детето.

С оглед на това, че витамините са нестабилни при висока температура и в контакт с кислород, количеството им е оптимално в пресните продукти. Трябва да се следи плодовете и зеленчуците да се консумират пресни или бързо сварени на пара или в затворен съд. Родителите често излишно се притесняват за вида и количеството на храната, приемана от детето, преди всичко от страх, че няма да получава достатъчно витамини, които да го предпазват от болести. Ролята на витамините за имунната система е безспорна, но необходимите количества са наистина малки – чаша лимонада съдържа дневната доза витамин С, а един морков е достатъчен за дневната нужда от витамин А.

A-vitaminВитамин A: черен дроб, риба и рибено масло, мляко и млечни продукти, яйчен жълтък, жълти плодове и зеленчуци, зелени зеленчуци
Витамин А е важен за процесите на обновяване на кожата и лигавиците. Той допринася за процеса на растеж, доказана е и ролята му за клетъчния имунитет. Необходим е за създаването на зрителния пигмент родопсин, отговорен за адаптацията на зрението в тъмнина. Разтваря се в мазнини, а резервите му се натрупват в черния дроб. Децата, приемащи през първата година от живота си по-големи количества жълти плодове и зеленчуци (моркови, тиква, портокали, праскови и др.), понякога имат жълта пигментация на кожата около носа, по дланите и стъпалата. Това явление не е опасно (не се смята за жълтеница!), но се препоръчва тези храни да се намалят. Нормалното хранене за нашия регион осигурява достатъчно количество от този витамин – драстичен дефицит (хиповитаминоза) е наблюдаван в миналото при деца, които в някои части на света са се хранили само с полиран ориз (бял, без люспи). При деца, страдащи от редки нарушения на абсорбцията на мазнините, трябва да се дава допълнително витамин A.

Дефицитът на този витамин води до зрителни нарушения („кокоша слепота“), промени в кожата и лигавиците и повишена склонност на детето към инфекции и анемия. Нарушенията в резултат на увеличен прием на витамина (хипервитаминоза) днес се срещат рядко. В миналото профилактично са давани препарати, съдържащи този витамин (A+D на капки за кърмачета) и при неправилна дозировка или прием на големи количества е можело да се стигне до хипервитаминоза.

D-vitaminВитамин D: риба, карантия, яйца, масло, мляко
Витамин D е група съединения, съдържащи се в храните от животински произход и преобразуващи се в активна форма под въздействието на слънчевите лъчи. Той регулира нивото на калция и фосфора в организма и осигурява правилен растеж и формиране на костите. Недостиг на витамин D може да възникне поради недостатъчен прием, недостатъчно излагане на слънце или вродени аномалии в метаболизма на детето. Всички сме чували за рахит – нарушение в минерализацията на растящите кости. Днес се среща рядко поради установената практика на децата да се дават профилактични дози от 400 IU дневно през първата година, както и през зимните месеци на втората година. Риск от предозиране има само при неправилна употреба на фармацевтичните форми на този витамин.

K-vitaminВитамин K: тъмнозелени листни зеленчуци, яйчен жълтък и черен дроб
Най-известната роля на витамин K е в процеса на съсирване на кръвта. Освен че го приемаме с храната, този витамин се произвежда и от бактериите в червата ни. Непосредствено след раждането в червата има малко такива бактерии, затова след раждането на бебето се дава една доза витамин K. Така се предотвратява продължителното кървене (най-често от пъпната връв). Дефицит на този витамин се наблюдава рядко, по-често при възрастните като резултат от употребата на определени лекарства. Разтваря се в мазнини, а резервите му се съхраняват в черния дроб.

E-vitaminВитамин E: зелени зеленчуци, бобови, растителни масла, яйца, месо
Известна е ролята на витамин E в антиоксидантните процеси. Той се съдържа в клетъчните мембрани и ги предпазва от увреждания, като по този начин участва в растежа, развитието и съхранението на тъканите и органите. Дефицит се проявява при преждевременно родени деца и болни с нарушен метаболизъм на мазнините.

C-vitaminВитамин C: плодове и зеленчуци
Вероятно най-известният от всички витамини, витамин С, е водоразтворим, не се натрупва в организма и трябва да се приема редовно с храната. Разрушават го топлината и слънчевата светлина и при готвене изчезва от храната. Участва в съхранението на съединителната тъкан, зарастването на рани, помага за усвояването на желязото и е необходим за редица имунологични процеси. Дневната нужда от него може да се задоволи с пресен плод или салата, или с изцеден сок. Добър източник са дори картофите, когато се приготвят правилно. Задължително се включва във всички мултивитаминни сиропи за деца. Недостигът му е наблюдаван в миналото – „скорбут“ при моряците на дългосрочни плавания без пресни плодове и зеленчуци. Колкото и малко, по мнението на родителите, такива храни да приемат децата, в педиатричните кабинети не са наблюдава дефицит на витамин C.

B-vitaminВитамини B: черен дроб, месо, мляко, пълнозърнести храни, риба, зелени зеленчуци
Най-известните витамини от тази група са В1, В2, В6 и В12. Тези съединения правят възможни процесите на получаване на енергия от въглехидратите и съзряването на клетките в костния мозък. Още през 1911 г. от кафяв ориз е изолирано вещество, с което можела да се лекува болестта „бери-бери“, от която се разболявали деца, хранени само с лющен ориз. Веществото е наречено „витамин“ – това е първият открит витамин, B1. Днес рядко се среща дефицит на витамини от тази група, тъй като те са широко разпространени в различни храни и всяка що-годе разнообразна диета осигурява количество, достатъчно за нормален метаболизъм. При децата в нашия регион не се срещат такива хиповитаминози. Повишен прием се препоръчва при заболявания на нервната система и някои видове анемия.

През първата година от живота си детето приема достатъчни количества от всички витамини чрез кърмата или адаптирано мляко и малки количества разнообразни твърди храни. Препоръчва се през първата година да се дава една доза витамин K след раждането и 400 IU дневно витамин D. Загрижените родители на децата в предучилищна възраст обикновено се опасяват, че отхвърлянето на дадени храни ще доведе до недостатъчен прием на витамини и ще отслаби имунитета. За щастие, витамини има във всички храни! Приготвяйте ги правилно и по вкуса на вашето дете, а ако все още се притеснявате, можете да му давате мултивитаминен сироп през зимните месеци или след боледуване. Ако расте и се развива нормално и не боледува по-често от връстниците си, детето ви със сигурност получава достатъчно витамини чрез любимата си храна.