За доброто ни здраве

Ана Николич

Ядките се ползват като храна от векове. Най-здравословно е да се консумират в сурово състояние, защото съдържат два пъти повече антиоксиданти, отколкото, когато са преработени. Освен това е хубаво да ги похапвате неосолени, а така ще се насладите и на натуралния им вкус. Те са богат източник на витамини E и тези от B групата, протеини и жизненоважни минерали (селен, магнезий, калций и др.), които са доказано полезни като превантивна мярка срещу множество болести и болестни състояния.

Орехи: Ореховите ядки съдържат висококачествено масло, ценни белтъчини, въглехидрати, витамини B и C, желязо, магнезий, фосфор и други полезни вещества. Препоръчват за профилактика срещу белодробни и ставни заболявания, анемия и кървене на венците. Подходящи са за прочистване на организма, при инфекции, както и за подобряване на зрението и мускулната тъкан. В блендера може да направите вкусна и здравословна паста от орехи и други ядки. Тя е изключително полезна за децата.

Бадеми: Богати са на витамини E и тези от B групата, мед, цинк, магнезий, фосфор, желязо, калций и манган. Те са силен антиоксидант и подобно на орехите, предпазват сърцето и понижават холестерола. Смята се, че консумацията на бадеми благоприятства за нормализирането на кръвното налягане, оптималното функциониране на щитовидната жлеза и здравината на костите. Тези ядки имат и пробиотични свойства и са отлично средство за отслабване, защото създават усещане за ситост. Богати на калций, бадемите са подходящи, ако се налага да се заменят млякото и млечните продукти, в случай че сте алергични към тях.

Фъстъци: Вкусни и хранителни, фъстъците се консумират белени, печени или бланширани, по възможност неосолени или с колкото се може по-малко сол. Този здравословен продукт е богат на желязо, цинк, магнезий, селен, фосфор, витамин E и тези от B групата, които укрепват организма и дават енергия. Смята се, че благоприятстват за подобряване на паметта и облекчаване на суха кашлица, а подпомагат и по-бързото оздравяване и възстановяване на заболелите от туберкулоза. Неосолените фъстъци регулират нивата на глюкоза, триглицериди и холестерол в кръвта.

Към здравословните и полезни ядки се причисляват и кашуто, бразилските орехи, шамфъстъкът и кедровите ядки. По правило не трябва да се консумират повече от 50 грама ядки на ден. Освен това, сладкишите и тортите с орехи, лешници или бадеми не са препоръчителни, заради голямото количество захар. Най-добре е да консумирате ядките като здравословна закуска, под формата на паста, а може да ги смесите и с мед, при което се взима една до две кафени лъжички.