ПРОТИВ УМОРА И ИЗТОЩЕНИЕ

Лейла Бегович

Витамините от B групата участват в растежа и развитието на клетките и са основен градивен елемент при производството на енергия. Подпомагат работата на имунната, сърдечната и храносмилателната система и правят костите, ноктите, косата и кожата по-здрави. Човешкият организъм не може да ги произведе сам, така че трябва да ги приемаме посредством храните или под формата на хранителни добавки. В най-големи количества се съдържат в ядките, пълнозърнестите храни, дробчетата, млякото, яйцата, месото, рибата, зелените листни зеленчуци, бобовите храни и бананите.

Витамин B1: Наричан още тиамин, витамин B1 играе важна роля в процесите на разграждане на въглехидратите, мазнините и протеините и благоприятства работата на кръвоносните съдове и нервната система. Естествени източници са дробчетата, месото, яйцата, пшеничните зародиши, пълнозърнестите храни, грахът, орехите и други.

Витамин B2: Необходим за получаване на енергия от въглехидратите, мазнините и протеините, витамин B2 или още рибофлавин е нужен и за растежа, доброто зрение и дихателните процеси. Съдържа се в млякото, месото и яйцата, ядките, житните храни и зелените зеленчуци.

Витамин B3: Много е важен за получаването на енергия от гликозата, за производството на хормони и нормалната функция на нервната, сърдечно-съдовата и храносмилателната система. Витамин B3, или още ниацин, се съдържа в маята, пилешкото месо, яйцата, плодовете и житните храни.

Витамин B5: Наричан и пантотенова киселина, витамин B5 участва в производството на енергия и нормализира нивата на холестерол в кръвта. Съдържа се в рибата, черния дроб, зеленчуците, месото и житните храни.

Витамин B6: Този витамин, или още пиридоксин, е много важен за имунната система, производството на кръвните клетки и хормоните, както и за правилното функциониране на мозъка. Източници на витамин B6 са дреболиите, пуешкото и пилешко месо, бананите, стафидите, картофите, спанакът и соята.

Витамин B7: Биотин или витамин B7 е необходим за метаболизма на въглехидратите, протеините и мазнините, за разграждането на аминокиселините и за клетъчния растеж. Съдържа се в краставиците, карантиите, жълтъка, гъбите, фъстъците, карфиола, морковите.

Витамин B9: Наричан още фолиева киселина, витамин B9 е необходим за синтеза на ДНК, образуването на еритроцити и работата на сърдечно-съдовата система. Съдържа се в зелените листни зеленчуци, бобовите растения, цитрусите, пшеничните кълнове, пълнозърнестите храни и месото.

Витамин B12: Кобаламинът – витамин B12 участва в синтеза на ДНК и е важен за активността на нервната и сърдечно-съдовата система. Съдържа се в продуктите от животински произход, морските дарове и рибата.

Необходимо е всекидневно да подаваме на организма нужното количество витамини от B групата, независимо дали сме здрави или болни и дали се чувстваме уморени и изтощени или не. Можем да направим това чрез разнообразно хранене или с таблетки витамин B комплекс, които трябва да съхраняваме в оригинална опаковка на температура до 25 °C.