Необходими на мускулната и нервната система

маг. фарм. Душан Голич

Витамините представляват група органични съединения, необходими за нормалното функциониране на организма. Те участват в биохимични реакции, които протичат в клетките ни всяка една секунда. Намират се в хранителните продукти, а баланс постигаме чрез разнообразното хранене. При понижен прием се явяват симптоми на авитаминоза, а ако ги приемаме в прекалено големи количества може да се стигне до хипервитаминоза.

Витаминът B1 (Тиамин) се съдържа главно в маята (хляба), ориза, месото, яйцата и млякото. Лесно се разпада при готвене на висока температура. Необходим е на клетките заради метаболизма на въглехидрати. Витамин B1 е жизненоважен за правилното функциониране на всички нервни и мускулни клетки, включително и тези на сърдечните мускулни влакна.

Липсата му води до слабост, умора, нервност, а трайният му дефицит може да предизвика сериозно увреждане на нервите.

Не са известни случаи на хипервитаминоза с витамин B1.

Витамин B6 (пиридоксин) служи като коензим при метаболизма на протеини и участва в над 100 различни жизненоважни процеси. Необходим е за функционирането на нервната и имунната система. Този витамин се намира в пилешкото месо, рибата (риба тон, сьомга), зърнените храни, картофите, бананите, кромида и др.

Липсата му обикновено се свързва с неврози, депресия, анемия и отслабен имунитет. Приемът на теофилин (при астматиците) или на антиепилептици увеличава неговото разграждане и затова в подобни случаи се препоръчва допълнителният му прием. Вследствие на неправилно хранене или недостатъчен прием на хранителни добавки при бременност, може да се стигне до увреждания на новороденото дете като раздразнителност, проблеми със слуха и поява на гърчове.

Заболяванията на стомашно-чревния тракт като Кронова болест, целиакия или улцерозен колит са състояния, при които организмът не може да усвои достатъчно витамини B1 и B6. При алкохолизъм се наблюдава намален прием и повишен разход и на двата витамина, което се проявява чрез сериозни неврологични разстройства. Приемът на дневни дози витамини B1 и B6 показва положителни клинични резултати при редица неврологични и сърдечно-съдови заболявания.

Забързаният начин на живот, излишният стрес и недостатъчно качествената храна се компенсират с прием на витамини от B групата под формата на хранителни добавки.