
Блясък и женственост
Мария Йоксимович
Екстравагантните официални рокли от колекциите висша мода често се изработват ръчно, а за ушиването на един тоалет понякога са нужни 400 часа работа и то на цял екип от дизайнери, кроячи, специалисти по платове, копчета, пера и обувки. Цените на тези ексклузивни модели достигат до главозамайващите цени над 100 000 евро.
Представете си уникален бохо венец в романтичен стил, напомнящ на корона от цветя. Прибавете бохо шапчица, украсена с малки монети, верижки и мъниста (държи се в ръка, докато носите венеца), бохо чантичка с ресни и етно мотиви и ще получите актуалните за 2016 година аксесоари. Те са еднакво популярни както по модните дефилета, така и по улиците на големите градове по цял свят.
Бохо стил
Думата „бохо“ е съкращение от „bohemian“ (бохемски). В света на модата този стил е синоним за ефирност, експлозия от цветове, нежност и поетичност. За него няма невъзможни комбинации. Тази година в колекцията си висша мода Донатела Версаче комбинира бохо венци от цветя с високи платформи, а ефирните ѝ рокли с цвят на люляк и аквамарин създадоха усещане за невероятна лекота – сякаш всеки момент ще се свлекат от стройните манекенки. И Диор не пренебрегна бохо стила. Макар и без венец на главата, манекенките му се разхождаха по подиума в дълги екстравагантни рокли с гладиаторски сандали, задължително на платформа.
Валентино също не устоя на романтиката – неговото ревю беше в духа на античността, докато колекцията на Ели Сааб беше комбинация между блясъка на индийските принцеси в разкошни рокли от сатен, дантели и коприна и британската мода от епохата Бел епок. Не липсваха нито обувките с високи платформи, украсени с пайети, нито воалите, носещи се като качулки. Съвремието беше отразено с един практичен детайл – чантичка, закачена за тънък колан около кръста и то точно толкова голяма, че да побере телефон, червило и молив за очи.
Рокли по поръчка
„Винаги съм вярвал, че смисълът на модата е не само да разкраси жената, а да ѝ вдъхне самочувствие и да я направи по-сигурна в себе си.“ – каза междувременно Ив Сен Лоран. Тазгодишната мода прави именно това. Коя жена не обича коприна и дантела, ефирност и елегантност, цветята и феерията от цветове, а дори и обувки с високи платформи, с които се ходи по-лесно, отколкото на токчета, а краката изглеждат по-дълги.
Но работата по кроенето на дрехи с етикет „висша мода“ не е никак малко. Роклите се пробват и шият по мярка за всеки отделен клиент. Това често се прави на ръка и винаги от най-качествени материали. Понякога за изработката на само една дреха са нужни цели 400 часа работа. Цените са космически и варират около десет хиляди евро.
За щастие конфекцията следи тенденциите във висшата мода и прет-а-порте колекциите са на достъпни цени. По оценката на модните анализатори само около 2000 жени в света са постоянни клиенти на висшата мода. За сравнение в този бранш работят също толкова на брой високо специализирани дизайнери, кроячи, моделиери и специалисти за работа с платове, копчета, дантели, пера и обувки. Тези модни къщи дават под наем роклите си на известните филмови и музикални звезди. Това популяризира уникалните произведения на изкуството и увеличава продажбите им, както и интереса към копията им, струващи далеч по-малко.
Восъчни фигури
През 1857 година Чарлз Фредерик Уърт използва термина „haute couture“ (висша мода) и с него описва дейността си. Именно неговите колекции били представени за първи път от живи модели. До тогава тоалетите били излагани върху восъчни фигури. През 1892 година излиза и модното списание Vogue, което през следващите няколко десетилетия се превръща в средище на модния живот, диктуващо най-новите тенденции.
За щастие не само дизайнерите са достатъчно креативни да сътворят възхитителни рокли и интересни аксесоари. Жените с богато въображение и умения по шиене, са в състояние да направят уникални модели, които на финала изглеждат сякаш са изскочили от някоя модна къща за висша мода.
Смелост и вдъхновение
За разлика от израза „prêt-à-porter”, под който се разбира – дрехи готови за носене, а буквално значи „готово облекло“, „haute couture” (haute= висш, елегантен; couture=шиене) е френски израз за висша мода. Тя невинаги е предназначена за носене, целта ѝ е да бъде интересна, да шокира със смелост, въображение и вдъхновение. Моделите от висшата мода се произвеждат в малки количества по мярка на поръчителя, а се излагат по дефилетата в световноизвестните модни средища като Лондон, Токио, Ню Йорк, Милано и Париж.
Дизайнерите обичат да използват и съкратения израз „couturier“. Отчасти, защото изразът „haute couture“ е като защитен знак. Позволено е да го употребяват само модните къщи, които са „chambre syndicale de la haute couture” – имат ателие и кроячница в Париж с минимум 15 служители и представят по две нови колекции годишно с по най-малко 35 модела всяка. Въпреки това известните модни къщи от Милано до Токио „пробиват“ френския монопол над термина и го ползват за екстравагантните си колекции. Днес „couturier“ има по-широко значение и обхваща дизайна и кроенето на висококачествени женски дрехи по поръчка.