Текст: Антоанета Атанасова, фамилен психотерапевт, педагог

„Ееей, как не се сети два дни да се обадиш, да видиш жива ли съм?“, „Три часа се мъчих над печката да ти сготвя, а ти не си гладен!“, „Добре, не идвай на гости, щом семейството ти вече не е важно за теб!“, „Най-накрая успя да ме включиш в натоварения си график.“… и т.н., и т.н.

Думи, които на пръв поглед изразяват загриженост, но всъщност се използват, за да ви накарат да се усетите виновни, за да се създаде дисбаланс на силите и да бъдете експлоатиран за целите на този, който ви манипулира с вина.

Вината невинаги е нещо лошо. Възникнала като резултат от грешни действия в нарушение на морални или етични норми, тя дава възможност да поправим грешките и да ги избягваме в бъдеще. Но когато основната цел на вината е да накара някого да направи нещо, което обикновено не би искал да направи, става дума за манипулация.

Ако това е често повтарящо се действие, вината може да стане дифузно преживяване, което е постоянно вярване, че сте направили (или ще направите) нещо нередно.

Манипулацията с вина е вид поведение, което включва карането на някого да се чувства виновен за нещо, а не директно изразяване на недоволство. Това е класическо пасивно агресивно поведение, защото показва неспособност – или поне нежелание – да се общува по здравословен и конструктивен начин. Този вид поведение може да се види във всички видове взаимоотношения, от романтични през отношения между родители и деца до приятелства и дори на работното място между шефове или колеги.

Важно е да се разграничи здравословната комуникация от психологическата манипулация. Здравословната комуникация възниква между повечето хора и е част от процеса на даване и взимане и означава конструктивни взаимоотношения. При психологическата манипулация един човек се възползва от друг.

Има много причини, поради които хората прибягват до чувство за вина, независимо дали е несъзнателно или не. Това просто е „най-лесният“ начин за комуникация в сравнение с това да си позволите да сте уязвими и да заявявате своите нужди и чувства по директен начин. Понякога хората искат съчувствие или може просто да търсят внимание. Но ключът е, че те не желаят да бъдат откровени за това, което искат. Често това поведение е лесно забележимо, но може и да бъде много фино, трудно за откриване. Ето някои признаци, по които да разберете, че ви манипулират:

  • Чувате коментари, че не сте свършили толкова много работа, колкото са свършили те.
  • Припомнят ви грешки, които сте правили в миналото.
  • Напомнят ви за услуги, които са ви правили преди време.
  • Държат се така, сякаш са ядосани, но след това отричат, че има проблем и ви „мълчат“.
  • Показват ясно с езика на тялото си, тона на гласа и изражението на лицето си, че не одобряват това, което правите.
  • Усещате се, че сте им длъжни за нещо.
  • Не признават или правят саркастични коментари за вашите усилия или напредък.

Чувството за вина може да отрови взаимоотношенията и да доведе до трайно негодувание, като ви накара да се държите противоположно на това, което искат от вас. Вината може да предизвика тревожност, тъга, съжаление, безпокойство, напрежение и безсъние.

Има какво да направите, за да се справите с него. Например:

  • Кажете им, че разбирате, че това е важно за тях. Отговарянето с емпатия и показването, че виждате техните нужди, може да им помогне да почувстват, че не просто са пренебрегнати.
  • Утвърждаването на техните емоции може да помогне за намаляване на интензивността на тези чувства.
  • Споделете вашите чувства и обяснете, че виждате как се опитват да ви накарат да се чувствате виновни.
  • Задайте граници – обяснете какво ще приемете и какво не.
  • Дистанцирайте се, ако е необходимо. Ако другият човек продължава да се опитва да ви манипулира с чувство за вина, намалете комуникацията си с него или дори помислете за прекратяване на връзката.

Опитайте се да бъдете мили и търпеливи с тях. Това ще ги мотивира да положат усилия да се променят. Отворената комуникация може да ви помогне да изразите нуждите си по-ефективно и да насърчи другите да направят същото. Важно е да знаете, че хората, които са измъчвани от вина, обикновено са наистина мили и съвестни хора.

Вие сте това! Добре е да си направите списък с неща, за които можете да се поздравите и похвалите. Ще се учудите колко дълъг ще е този списък. Всеки път, когато се усетите виновни, прочетете списъка. Това ще облекчи страданието ви и ще ви напомни, че сте ценен човек, който може добре да се грижи за себе си.

За някои чувството за вина предизвиква само лек дискомфорт, но за други това е ситуация, която застрашава емоционалното им здраве и благополучие. В такъв случай е добре да потърсите помощ от специалист. Не всеки може умишлено да се опитва да ви манипулира, но независимо от това, важно е да разпознавате това поведение в ситуации, в които вашите права, интереси и безопасност са застрашени.