Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Консумацията на алкохол крие повече рискове, отколкото ползи, но е разбираемо защо в летните жеги може да ви се прииска чаша студена бира. Ако успеете да я замените с чаша вода, ще ви поздравя, но ако не – ето каква, колко и коя бира може да ви е полезна.

Бира се пие по целия свят от хилядолетия. Тя е популярна алкохолна напитка, която се произвежда чрез варене и ферментиране на зърнени култури с мая, хмел и други ароматизатори. Повечето видове бира съдържат 4-6% алкохол, но реално могат да варират между 0,5% и 40%.

Среща се и безалкохолна бира. И тъй като има множество изследвания, доказващи, че умерената консумация на вино е полезна, много любители на бирата си задават въпроса дали не е така и с пивото. Ще разгледаме хранителните ползи от бирата, както и отрицателните ú страни.

Хранителни факти

Въпреки че бирата се смята за източник на „празни калории“, тя съдържа и някои минерали и витамини. По-долу ще намерите хранителни спецификации за 355 мл стандартна и лека бира.

В допълнение и двата вида съдържат малки количества калий, калций, тиамин, желязо и цинк. Наличието на витамини от групата В и някои минерали се дължи на факта, че напитката се приготвя от зърнени храни и мая. Леката бира има с 1/3 по-малко калории от стандартната бира и малко по-малко алкохол.

Въпреки че бирата има някакво наличие на хранителни вещества, не може да се счита за пълноценен източник на нутриенти, както цялостните храни като зърнените храни, плодовете и зеленчуците, например.

За да достигнете дневните дози хранителни вещества, ще трябва да изпиете доста бира, а също така и ще поемете неразумни количества алкохол.

Стандартна бира Лека бира
Вода 328 г 336 г
Енергия 53 kcal 103 kcal
Енергия 644 kJ 435 kJ
Протеини 1,64 г 0,85 г
Въглехидрати 12,6 г 5,81 г
Мазнини 0 г 0 г

Възможни ползи

Рядката до умерена консумация на бира може да доведе до някои ползи като:

  • Може да е полезна за сърдечносъдовата система

Сърдечносъдовите заболявания са от т.нар. социалнозначими заболявания и са една от основните причини за смърт. Някои изследвания предполагат, че рядка до умерена консумация на бира може да намали риска от тези заболявания.

Проведено е проучване, в което в продължение на 12 седмици 36 възрастни с наднормено тегло консумирали бира – по 1 бира (355 мл) за жените и по 2 бири (3 х 355 мл) за мъжете. Установено е, че са се повишили антиоксидантните свойства на добрия HDL холестерол и се подобрила способността на организма да се освобождава от холестерола.

Обширни публикации по темата твърдят, че умерената консумация на бира – по 1 за жените и по 2 за мъжете, може да намали риска от сърдечносъдови заболявания подобно на консумацията на вино.

Но важно е да се отбележи, че тези потенциални ползи се отнасят единствено до умерената употреба на бира, посочена по-горе. Следва да се има предвид, че прекомерната консумация на алкохол повишава риска от заболявания на сърдечносъдовата система и инфаркт.

  • Може да подобри баланса на кръвната захар

На мнение съм, че има и по-добри естествени начини за регулиране на кръвната захар, но за хората с диабет или предразположени към такъв, които обичат бира, това може да е добра новина.

Няколко проучвания установяват, че умерената консумация на алкохол намалява инсулиновата резистентност (рисков фактор за диабет), както и намалява цялостния риск от развитие на диабет тип II.

Широко проучване сред 70 500 участници свързва умерената употреба на алкохол – 14 питиета на седмица за мъжете и 9 питиета за седмица за жените, с 43% и 58% по-нисък риск от диабет.

Важно е да отбележим, че тези потенциални ползи не се отнасят за бирата и другите видове алкохол, които имат добавена захар.

Други възможни ползи:

  • Бирата може да повиши костната плътност

Ниска до умерена консумация на бира може да бъде свързана с наличието на по-здрави кости при мъжете и при жените в менопаузата.

  • Може да намали риска от деменция

Ниска до умерена консумация на алкохол може да намали вероятността от деменция, но честата употреба увеличава рис-ка.

  • Недостатъци и рискове при консумация на бира

Въпреки че ниската до умерена консумация на бира може да има някакви ползи, прекомерната употреба и препиване може да бъдат изключително опасни за здравето.

Ето и негативните последици от употребата на алкохол:

  • Повишена смъртност

Редовните „пиячи“ и склонните към прекаляване с алкохола хора са с по-висок риск от ранна смърт в сравнение с въздържателите.

  • Алкохолна зависимост

Честата консумация на алкохол може да доведе до зависимост и свързаните с нея заболявания.

  • Повишен риск от депресия

Изследванията предполагат, че хората, които редовно употребяват алкохол или прекаляват с консумацията му, са по-застрашени от депресивни състояния в сравнение с тези, които пият умерено или не консумират изобщо алкохол.

  • Чернодробни заболявания

Проучванията показват, че консумацията на повече от 30 мл алкохол (колкото има в две халби бира) на ден, може да повиши вероятността от заболявания на черния дроб като цироза.

  • Наднормено тегло

Кенче бира от 355 мл съдържа 153 калории, което подсказва, че повече от едно може да доведе до натрупване на излишни килограми.

  • Рак

Проучванията свързват консумацията на алкохол с повишен риск от онкологични заболявания, включително рак на устната кухина и на гърлото.

За да намалите риска от употребата на алкохол, препоръчвам ви да я избягвате или да я намалите до 1 чаша за жените и 2 за мъжете. И така полезна ли е бирата?

В обобщение ползите от консумацията на бира са противоречиви.

Въпреки че малките количества може да бъдат свързани с някакво полезно действие, редовната консумация и големи количества може да доведат до негативни последици за вашето здраве. Сред тях са: алкохолизъм, депресия, чернодробни заболявания, наднормено тегло, рак и ранна смърт.

И не на последно място: въпреки че алкохолът може да има някои полезни свойства, може да постигнете същия ефект и чрез разнообразно и здравословно хранене с пълноценни и натурални храни.

Все пак, ако решите да пийнете някоя бира това лято, изберете жива бира която съдържа ферменти, или ако няма такава, поръчайте лека бира, отновоне повече от чаша или кенче 355 мл за жените и две – за мъжете.