Текст: Олга Георгиева

Тема табу ли е менопаузата? „Има ли живот“ след нея? Какво се случва с организма и психиката на жената през този период? Кои са най-широко разпространените страхове и митове? Как жените да се погрижат за себе си, как да приемат промените? Нека поговорим откровено за менопаузата с д-р Светлана Хедер, ендокринолог.

Д-р Светлана Хедер завършва медицинското си образование в Медицински университет – София и специализира „Ендокринология и болести на обмяната“ в УМБАЛ „Александровска“.

Д-р Хедер работи активно в областта на репродуктивната ендокринология, болестите на щитовидната жлеза, диабетологията. Всекидневно се среща с много двойки, които се борят за свое дете, и с бременни жени, които се нуждаят от по-активно наблюдение при ендокринолог.

Какво представлява менопаузата и на каква възраст обикновeно започва?

За менопауза говорим, когато липсва менструален цикъл за 12 месеца (тук не говорим за менопауза след оперативни интервенции – напр. отстраняване на матка или яйчници). Менопаузата е естественият край на менструацията и репродуктивността. Настъпването ú след 45 години е норма, като средната възраст, на която се случва, е около 50 г.

Може ли началото ú да бъде забавено или това е ненужна борба против естествения ход на живота?

Промените, които засягат двата основни процеса в яйчника – образуването на яйцеклетки и синтез на хормони, започват постепенно още след 37 г. Счита се, че скоростта, с която намалява броят на фоликулите в яйчника, е генетично детерминирана.

Известно е обаче, че фактори, свързани с начина ни на живот, също влияят – тютюнопушенето може да бъде причина за по-ранно настъпване на менопауза.

А когато настъпи прекалено рано?

За ранна менопауза говорим, когато тя настъпи преди 45-годишна възраст. Много често тези жени имат история за ранна менопауза при своите майки – т.е. генетични фактори.

Друга причина за ранна менопауза могат да бъдат някои автоимунни болести (Адисонова болест, болести на щитовидната жлеза, миастения гравис), при които пациентката може да има и антиовариални антитела, които да атакуват яйчника и да доведат до по-ранно затихване на яйчниковата функция.

Колко дълго продължава менопаузата?

Около 4-6 години преди настъпването на последната менструация в тялото на жената започват промени, свързани с намаляваща естрогенна продукция от яйчниците. Още в този пременопаузален период 2/3 от жените могат да имат оплаквания, които да продължат до 2 години (рядко по-дълго) след спиране на менструалния цикъл.

Какви са симптомите?

Първите симптоми най-често са свързани с нередовна овулация – прекалено обилни менструални цикли или месеци без менструален цикъл. Тези сиптоми са чести при жените след 40-годишна възраст.

След трайно спадане на нивото на естрогена – основен полов хормон, синтезиран от яйчника, което се случва най-рязко в периода малко преди и след спиране на менструалния цикъл, могат да се появят и другите оплаквания – горещи вълни, нощни изпотявания, нарушения на съня, нервност, влагалищна сухота, болка при полов акт.

Има ли лечение за по-тежките?

При много обилен и нерегулярен менструален цикъл може да се приложи лечение за известен период, за да се предотвратят неблагоприятни последствия за здравето на жената – например настъпване на анемия при чести и обилни менструации.

Решението за това лечение се взима след преглед при акушер-гинеколог. За така наречените вазомоторни оплаквания – горещи вълни, изпотяване, влагалищна сухота, би могло да се обсъжда провеждане на хормонално заместителна терапия. По същество това е прием на естрогени и гестаген по схема, която наподобява естествената им секреция от яйчника преди менопауза.

Тази терапия обаче има и своите рискове, най-важните от които са свързани с известен риск от карцином на гърдата и промени в кръвосъсирването. При много изразени и нарушаващи в значителна степен комфорта на живот оплаквания подобна терапия се препоръчва да бъде провеждана за срок, не по-дълъг от 4 години, при редовни мамографски и гинекологични прегледи.

Пациентките трябва да знаят, че тази терапия може да отложи симптомите, но след спиране на медикамента оплакванията ще се появят отново.

Отразява ли се негативно менопаузата на сексуалния живот и на либидото?

Възможно е. Вагиналната сухота, болка и дискомфорт при полов акт, заедно с нарушенията в съня, промените в настроението биха могли да нарушат не само сексуалния, но и цялостния комфорт на живот. Дотук описахме този период като една сериозна болест, свързана с множество оплаквания. Това е абсолютно погрешно схващане!

Това е период на промени, през който тялото ни привиква към леко изменените условия, но същото се случва и в пубертета, както и след раждане. За да възвърне отново баланса, тялото ни се нуждае от нашата грижа – балансирана диета, богата на витамини, минерали и фибри, избягване на токсини – захари, преработени храни, тютюнопушене, големи количества алкохол, недоспиване.

Може ли жената в пременопауза да забременее?

В този период овулацията, макар и нередовна, се случва. Т. е вероятността е по-малка, но не е невъзможно.

Трябва ли да се спазва специална диета?

Първата година след менопауза се свързва със значително намаляване на костната плътност, което повишава риска от счупвания при минимални травми (предизвиква се от рязкото спадане на нивото на естрогените).

Жените тогава се нуждаят от достатъчно калций в диетата си. Препоръчва се ежедневна консумация на 100 г млечен продукт (сирене, извара) и кофичка кисело мляко на ден. Прясна риба поне веднъж седмично.

В България дефицитът на витамин Д е много разпространено състояние, което налага допълнителния му прием. Добре е това да става след неговото изследване, за да може честите дефицити да се преодолеят с адекватна доза витамин Д. В

ажно е диетата да съдържа достатъчно качествени белтъчини. Ако консумирате месо, избягвайте колбасите. Не забравяйте бобовите храни, които освен че са добър източник на белтъчини, съдъжат и много фибри и антиоксиданти. Никога не можете да прекалите с количеството на пресни зеленчуци в менюто си.

Какви витамини и добавки е препоръчително да се приемат?

Споменах за витамин Д в комбинация с витамин К. За облекчаване на горещите вълни и изпотяванията може да се опита прием на фитопрепарати, съдържащи малки количества фитоестрогени (естрогени с растителен произход). Най-добрият източник на витамини и минерали са зеленчуците, плодовете и пълнозърнестите продукти.

Какви профилактични изследвания е добре да прави редовно жената в тази възраст?

Да продължи с ежегодните прегледи при акушер-гинеколог, мамолог, при покачване на тегло, известна болест на щитовидната жлеза или захарен диабет в семейството да посети и ендокринолог.

Една година след менопауза е и най-подходящото време за изследване на костната плътност, след което изследването е необходимо да се повтаря веднъж на 2 г. След менопауза отпада протективната роля на естрогените върху сърдечносъдовата система. Ако има близки със сърдечносъдови заболявания или при повишено артериално налягане, е редно да се посети и кардиолог.

Какви видове спорт са подходящи?

Няма забранен спорт. Освен огромна роля за поддържане на здравословно тегло, движението е важно за здравето на сърцето, на костите. Подобрява съня и самочувствието. Спортът е един от най-мощните естествени антидепресанти. Всеки ден 30-40 минути ходене на открито може да свърши чудеса.

Какви други насоки бихте дали на жените в този пероид относно начина им на живот и грижата за здравето и добрия външен вид?

Да не забравят себе си. Схващането, че менопаузата е равнозначна на старост, само по себе си освен дълбоко погрешно е и една от основните причини за потиснатост на моите пациентки.

Как избрахте своята професия?

Доверих се на интуицията си, която след това трябваше да подкрепя с непрекъснато обучение и усилия.

Кои са най-големите трудности, с които се сблъсквате при Вашите пациентки в менопауза?

Техният страх, че след настъпването на менопауза започва бърз и значителен регрес във всички сфери на живота им. Това е период на промени, подобно на много други такива през живота.

И добрият външен вид, самочувствие, активност зависят в много по-голяма степен от ежедневните грижи, които жената полага за себе си, като хранене, активност, интереси, положителни емоции и усмивки, отколкото от нивото на ФСХ и естрогените.

Самата Вие страхувате ли се от остаряването?

Ще бъде лъжа, ако кажа, че не се притеснявам. Знам обаче, че младостта сияе от доброто здраве и усмивката и правя това, което зависи от мен, за да ги запазя.