Текст: Олга Георгиева

Ипократис Пападимитракос, кинезитерапевт, психолог, консултант по хранене

Вече повече от година живеем в условия на пандемия, и макар че за разлика от доста европейски държави имахме само един локдаун, а мерките у нас са значително по-леки, много работещи хора, студенти и ученици си останаха по домовете в Home office или на дистанционно обучение.

Увеличиха ли се проблемите с теглото и хранителните нарушения и как да се справяме с тях – с тези въпроси се обърнахме към консултанта по хранене Ипократис Пападимитракос.

Как се отразиха мерките, свързани с COVID-19, върху психиката и физиката на повечето хора?

Както всяка рязка промяна в ежедневието, те неизбежно доведоха до стрес. Стресът – както физически, така и психологически, изисква време за справяне и адаптация към промяната. Време, с което ние не разполагахме…

Мисля, че в настоящия момент бихме могли да се справим много по-успешно, ако сценарият се повтори. Вече сме подготвени и няма да се сблъскаме с нещо напълно ново и непознато. Но в началото не бяхме. Именно поради краткото време, с което разполагахме, всеки един от нас разви различни, невинаги успешни, компенсации на промяната.

Някой потърси компенсация в храната, друг в алкохола, трети във фокусиране върху живота онлайн, четвърти в завишена физическа активност и др. В момента почти всички живеем с тези свои успехи или провали (напълняване, битов алкохолизъм, депресии, фобии, неврози) към промяната, причинена от пандемията.

Обръщат ли се към Вас повече хора с хранителни нарушения и с проблеми с теглото в сравнение с времето преди пандемията?

За съжаление отговорът ми на този въпрос е: „Категорично да“. Много повече хора усетиха потребността да бъдат насочени в храненето си, независимо дали става въпрос за отслабване, организация, разнообразие в храненето или подобряване на здравословното състояние.

С какво са по-различни съветите, които им давате сега?

Моята методология до голяма степен е основана на насоките за хранене, които средиземноморската диета промотира. Те са общовалидни, но за съжаление днес, когато никой няма време, а пакетираните храни и полуфабрикатите доминират, ни е нужно усилие, за да ги спазваме.

Кои са тези насоки? Редовно хранене с качествена прясна храна, приготвена от нас самите. Бавно хранене заедно със семейството и/или близките ни хора и наслада от всяка хапка, което ни помага да не прекаляваме с количествата. По време на пандемията тези съвети не се промениха, а станаха още по-валидни и значими.

Припомнете ни как се насочихте към диетологията?

За да стане ясно как се насочих към диетологичното консултиране, първо трябва да изясня моята гледна точка към диетите и отслабването. За мен проблемите с храненето са по-скоро поведенчески, а не обменни или проблеми на обмяната.

Насочих се към диетологията още по време на бакалавърската си степен по „Кинезитерапия“ в НСА. Искам да отправя огромна благодарност към моите преподаватели, които спомогнаха да придобия холистичния начин на мислене и третиране на човека.

След НСА специализирах върху психосоматични заболявания и надградих с магистратура по психология. Така че аз не съм лекар диетолог и моята работа не е медицинско-диетологична, а съм консултант по хранене с изразен диетологично-психологически характер.

За мен хората, които ползват услугите ми, не са „пациенти“, защото не са болни, а „клиенти“. И клиентът винаги е прав. Не се опитвам да им налагам нови правила, несъответстващи на начина им на живот, а ги консултирам какво е добре да променят в храненето си и как да го направят, за да постигнат целта си. И те успяват!

Коя е грешката номер едно, която повечето хора правят при опит за диета?

Най-голямата грешка е поставянето на големи очаквания и надежди за бърз и лесен процес, придружени от постоянно мерене на кантара. 99,9% от емоционалните решения са грешни – най-често са неуспешни и водят до чувство за вина и провал.

Има ли някои храни и витамини, които препоръчвате като превенция?

Няма нищо по-добро от това да се храним редовно, качествено и разнообразно. Достатъчно е да се храним правилно, да се смеем повече и да сме спокойни. Знам. Не е толкова лесно, колкото звучи…

Сега е по-важно от всякога да поддържаме в отлична форма естествените защитни сили на организма си. Да, никоя храна или хранителна добавка не може да ни предпази на 100% или да ни излекува от който и да е вирус, но балансираното хранене и набавянето на необходимите витамини и минерали позволява на имунната ни система да работи безпогрешно. А това ни е нужно.

Разбира се, има моменти, в които е необходимо приемането на точно определени храни или добавки, но това се преценява индивидуално.

Какво бихте посъветвали специално тийнейджърите с наднормено тегло или с хранителни нарушения в този тежък период?

За съжаление броят на тийнеджърите, които посещават кабинета ми по собствено желание или доведени от родител, нарасна драстично през последната година, белязана от COVID-19.

Съветите ми са по-скоро към родителите на тези деца, защото те все още не взимат напълно самостоятелни решения за своето хранене. Съветите ми най-често са:

  • Не критикувайте. Споделяйте и предлагайте помощ – деликатно и с уважение.
  • Слушайте децата и бъдете съпричастни по време на тяхната промяна към зрелостта.

В периода на пубертета се наблюдава склонност към напълняване, която, от една страна, е физиологично обусловена и преходна. По-сериозният момент е този на стреса, който децата изпитват от прехода им от детството към зрелостта.

Психологическият стрес, който ние, големите, сме склонни да подценяваме. И именно тук идва храната – отново да успокои, да компенсира емоциите и стреса. И за съжаление това е моментът на зараждане на предпоставки за различни хранителни разстройства.

Можете да видите още съвети за храненето от Ипократи Пападимитракос и да изберете Вашата индивидуална програма в www.ipokratis.bg