Предраг Груич

Много от нас ще прекарат почивката на брега на някое езеро, на морето или в басейна, а това е една чудесна възможност да правим упражнения във водата. Водната среда, в която сме 10 пъти по-леки, ни позволява да се движим с лекота, с която не можем да го правим на земята, а и осигурява естествено съпротивление. Резултатите са равномерно натоварване на мускулатурата и масаж на цялото тяло, които ще помогнат да се отървем от излишните килограми, да стегнем кожата, да подобрим кондицията си и да се радваме на прилив на енергия.

Водните упражнения се препоръчват особено на възстановяващите се от болести деца и бременни, защото процентът на травми при тях е минимален. Гръбнакът, ставите и сухожилията са много по-малко напрегнати отколокото на земята, а внезапните движения са невъзможни. Въпреки това, преди да започнете с тях, трябва да направите около десетминутна загрявка, независимо дали ще е плуване или разтягане и раздвижване на плажа.

ВЕРТИКАЛНИ УПРАЖНЕНИЯ: При този тип упражнения съпротивлението на водата е до 75% по-голямо, отколкото при хоризонталните, каквото е плуването. При тях сте във ветрикално положение, краката ви се докосват до дъното и е препоръчително, ако по него има камъни, морски таралежи или други неравнини, да носите специални обувки. Влезте във водата до глезените, бедрата, талията или гърдите, със стегнат корем и изправен гръб, а с ръцете поддържайте равновесие. Ще забележите, че колкото по-надълбоко отивате, толкова повече нараства съпротивлението на водата, а ходенето става по-трудно.

Когато, ходейки „проучите“ терена, пробвайте да бягате. Не е лесно, но има страхотен резултат за мускулатурата на краката. Може да бягате и на едно място, но се постарайте да вдигате колкото се може повече колената – така стягате задните части. Когато се уморите, винаги може да се отпуснете по гръб или да поплувате. Когато влезете по-надълбоко, толкова, че да не докосвате дъното с крака, пробвайте „да карате колело“. Това упражнение е отлична аербика за стягане на корема и мускулите на ръцете и краката.

Поддържайте вертикално положение като разтворите ръце и с тях леко загребвате вода, след това започнете да движите краката си, все едно карате колело. Когато се уморите, отпуснете краката и започнете движения в кръста – наляво, после надясно. Пробвайте да се разкрачите с добре изпънати крака, а после ги съберете.

УПРАЖНЕНИЯ НА ПЛИТКО: Седенето на плитко е релаксиращо и за ума и за тялото, особено ако вълните ви обливат. Това, впрочем е най-добрият естествен масаж. Обръщайте се ту по корем, ту по гръб, а едновременно с това правете и упражнения – свивайте краката към тялото, след това ги отпускайте и опъвайте. Направете „ножица“, вдигайки първо единия, а после другия крак. Легнете по корем и пробвайте да направите няколко лицеви опори докато вълните ви плискат. Водата ви е съюзник при изпълнението на това упражнение, така че ще може да направите повече лицеви опори отколкото при обикновени условия.

ИГРИ ВЪВ ВОДАТА: Вземете топка и влезте във водата до бедрата или кръста – хвърляйте я нагоре, а при хващането ѝ подскачайте. Това упражнение е много полезно, защото цялото тяло взима участие. При изпълнението му може да включите и членовете на семейството и приятелите, независимо дали ще играете воден волейбол или ще си подавате топката. Важно е само да не стоите на едно място, а да се движите и скачате. Като се уморите просто поплувайте, ще видите, че енергията ви ще се върне от само себе си.