Важен за здравето минерал

маг. инж. Неманя Стоилкович

Цинкът е минерал, чието присъствие в човешкия организъм, е необходимо за нормалното функциониране на над цели 300 ензима. Има важна роля за репликацията на ДНК, клетъчното делене и клетъчния метаболизъм. Необходим е за синтеза на протеини и по този начин подпомага нормалния растеж и развитие. Цинкът ни е необходим за превръщането на хормона Т4 (тироксин) в Т3 (трийодтиронин), така че е важен за функционирането на щитовидната жлеза. Също така действа успокояващо на нервната система. Този минерал е полезен антиоксидант и стимулатор на имунната система. Увеличавайки устойчивостта на организма, той съдейства за предотвратяването на инфекциите. Цинкът стимулира и процесите на регенерация на костите, а и възпрепятства развитието на бактерии по кожата и лигавиците, има способност да ги изсушава и стяга, с което допринася за намаляването на сърбежа и болката.

Храни, богати на цинк: Тялото усвоява голямо количество цинк от храната и то най-добре от червеното месо, рибата и домашно отгледаните птици, защото за неговата абсорбция са необходими протеини. Освен червеното месо, други богати източници на цинк са сиренето, омарите, раците и мидите. Съдържа се и в бобовите растения (грах, фасул, соя и т.н.), в житните култури, маята, гъбите, слънчогледа и др. Изключително полезна е консумацията на смлени тиквени семки и сусам с йогурт или неузряло сирене, тиквено масло за салати и гарнитури от зеленчуци, както и пшеничени трици, които са богати на цинк, витамини и минерали.

Липса на цинк в организма: Цинкът се набавя чрез храненето, така че консумацията на неподходящи продукти, които не съдържат достатъчно от минерала, е главната причина за неговия дефицит в организма. „Бързото хранене“ и индустриално преработените храни не осигуряват дори минималното количество минерали и витамини, а нездравословните навици като пушене и прекомерна консумация на кафе и алкохол само увеличават неефективното усвояване на цинк от организма.

Дефицит на цинк: Може да доведе до различни промени по кожата – акне, екземи, псориазис, груба и суха кожа, до косопад, нарушения в растежа, нервност, забавяне на когнитивните способности, загуба на апетит и напълняване, забавен растеж на костите, забавяне на менструацията при жените и намаляване на продукцията на сперматозоидите при мъжете, а също може да предизвика и сърдечно-съдови заболявания. Отслабването на имунитета, вследствие на дефицита на този минерал, може да предизвика чести настинки.

Повишено ниво на цинк в организма: Излишъкът на цинк в организма е рядко срещан, но в случай на приемане на по-големи количества от този минерал, се появяват болки в корема, гадене и повръщане. Други симптоми са дехидратация на организма, летаргия, анемия и виене на свят.