Лекарство или отрова

Катарина Туцич

Трапезната сол е важна за човешкото здраве. Осигурява ни минерали, участва във водния метаболизъм, при процесите на свиване и отпускане на мускулните тъкани, разтваря токсините, а много физиологични процеси протичат правилно, едва когато в тялото има достатъчно натрий. При здравия човек излишният натрий се освобождава чрез бъбреците и потенето и количествата сол в организма му са постоянни. Приемът на подходяща доза сол на дневно ниво е от голямо значение, тъй като излишъкът или дефицитът на натрий нарушават здравословното ни състояние.

Средното количество сол в 100 гр хляб или тестени закуски например е 1,28 гр, в сухи месни продукти – 2,41 гр, в консервирана риба – 1,51 гр, в месото, използвано при „бързото хранене“ – 2,02 гр, в пицата – 1,84 гр, при гризини като солени фъстъци и чипс – 2,30 гр. Въпреки че необходимата дневна доза е различна за всеки човек и зависи от възрастта, физическата дейност и здравословното му състояние, средно са ни необходими около 50 милиграма натрий на ден. Но, ако изядем само едно парче пица от 100 гр или същия грамаж солени гризини, то ние драстично сме завишили препоръчителното количество за деня.

Проучванията показват, че по-голямата част от хората приемат чрез храната около 5 гр сол дневно, което е 10 пъти повече от необходимото. Последиците от прекомерната консумация на сол могат да бъдат подуване и затлъстяване (солта задържа водата в организма), проблеми с бъбреците, сърдечно-съдовата система и др. Затова диетолозите препоръчват храни, съдържащи по-малко от 2 гр сол на ден, а идеалното количество е около 50 милиграма.

Индустриално преработената сол влияе неблагоприятно на организма и здравето ни. По време на производството ѝ от нея се отстраняват минерали и други хранителни съставки, за да стане тя бяла, ситна и суха. Така преработена, тя увеличава апетита ни и ядем повече отколкото сме гладни, защото мозъкът ни постоянно следи количеството на хранителни вещества в кръвта ни и ние чувстваме ситост едва, когато са налични достатъчно хранителни вещества. Затова може да консумираме солен чипс в изненадващо големи количества, дори, когато въобще не ни се яде.

Правилният избор е консумацията на непреработена, нерафинирана морска сол, защото тя съдържа 80 различни елемента, полезни за организма ни, докато рафинираната сол, при термичната обработка на висока температура, губи важни минерали.

Умереният прием на сол е благоприятен за кръвното налягане, предотвратява образуването на бъбречни камъни и намалява риска от остеопороза, помага при премахването на целулита и излишните течности в организма и най-общо влияе добре на здравето ни. Храните, приготвени от пресни зеленчуци, вече съдържат натриев хлорид, така че няма нужда да ги посолявате. Затова внимавайте с дневния прием на сол и имайте предвид, че 85 гр замразени пържени картофи съдържат до 540 милиграма натрий, а няколко кренвирша – между 520 и 680 милиграма.