Текст: Елена Терзиева,
експерт по балансирано хранене от CSNN

В ерата на съвременните технологии всички ние, включително и нашите деца, сме затрупани от  всевъзможна информация. Мозъкът на човека е устроен така, че да възприема по 20 милиона милиарда бита информация всяка секунда.

Съвременните деца са подложени на по-голямо напрежение и стрес, което неминуемо се отразява на състоянието на нервната им система. И обратното, от нормалното функциониране на нервната система (и в частност мозъка, който е част от централната нервна система) зависи способността им да запаметяват и да възпроизвеждат новопостъпилата информация.

Практиката показва, че когато в менюто на детето се включат подходящите храни за мозъка, както и необходимите биоактивни добавки, то започва да постига по-високи резултати в училище и придобива по-спокойно поведение.

Но преди да стигнем до подходящите храни, нека разясним как работи паметта. Всеки спомен се запаметява от множество мозъчни клетки, свързани от невронни дендрити, които осъществяват комуникацията между тях. Работата на тази мрежа бива стимулирана чрез получаването на нова информация. Когато детето е под стрес, под въздействието на стресовия хормон кортизол тези дендрити буквално изсъхват. Представете си колко информация е способно да запамети едно дете, поставено в ситуация на напрежение, и как това ще повлияе на неговия мозък. Добрата новина е, че дендритите могат да се възстановят, след като нивата на кортизола се върнат към нормата.

За да се създаде спомен, той трябва да навлезе в клетъчната памет чрез сетивата ни – слух, зрение или чрез действие. Ето защо много по-лесно можем да запаметим един телефонен номер, ако го видим, след това го повторим на глас и придвижим пръст по цифрите на клавиатурата на телефона. След това мозъкът (хипокампусът) решава дали си заслужава тази информация да бъде запаметена.

А складирането, възпроизвеждането и свързването на информацията се осъществява благодарение на невротранс-митера ацетилхолин, който се намира в хипоталамуса. Той е чувствителен и към нивата на хомоцистеин (не обича да са високи) и процесите на метилация, свързани с усвояването на В витамините.

Тази информация е важна, за да стане ясно къде точно отива и какво прави храната за мозъка.

Понеже става дума за детския мозък, трябва да подчертаем, че той търпи особено интензивно развитие още по време на бременността на майката, от самото начало. Затова темата засяга и бременните жени. Още по-интересно е, че мозъкът на бебето продължава интензивно да се развива до около втората годинка. Това е ключов период за по-нататъшния капацитет на паметта и интелектуалните му способности.

Преди да въведем храните, които ще нахранят мозъка на детето, е препоръчително да изключим тези, които му пречат.

Това са:

  • Храните, към които детето проявява непоносимост
  • Алергени
  • Оцветители, подобрители, стабилизатори, набухватели и други добавки в храната
  • Газирани напитки, кафе, зелен и черен чай, алкохол и други стимуланти
  • Бяла захар и изкуствени оцветители
  • Прости въглехидрати – сладки и захарни изделия, бяло брашно и други
  • Пакетирани и консервирани храни
  • Хидрогенизирани мазнини (маргарин).

При хиперактивност (ADHD) се избягват и храните, съдържащи салицилати: консервирани сливи, горски плодове, ябълки, кайсии, краставици, чушки, бадеми, ментов чай, домати, фъстъци и мед. Желателно е да се ограничава продължителното гледане на телевизор, компютър и електронни игри.

А ето и кои храни помагат на паметта?
Желателно е храната да е от екологично чисто производство. Добре е да се консумират плодове, зеленчуци, месо и млечни продукти от доверени производители.

Тъй като мозъкът се състои от около 70% вода, тя е на първо място по важност за правилното му функциониране. За децата нормата за вода е около 40 мл на килограм тегло. За да ги стимулирате да пият повече течности, купете им красиви чашки или шишенца от безвредна пластмаса. Нека ги носят навсякъде със себе си – в училище, вкъщи, на тренировки…

Мозъкът се състои още от 60% мазнини (мазнините съдържат вода, ако се чудите, защо се получава сума над 100%). За бебетата най-подходящата храна е майчиното мляко, което съдържа 88% вода, а 50% от останалите вещества са мазнини. До 2-годишна възраст 50% от нутриентите, които детето приема, трябва да съдържат здравословни мазнини. При захранването на бебетата може да се използва пречистено краве масло (гхи), а след първата годинка вече може да се консумира и нормално краве масло. Подходящи за децата са и студено пресованият зехтин, и шарланът. Препоръчителни са и храните с високо съдържание на мазнини като жълтъците на яйцата от свободно отглеждани кокошки или от пъдпъдъци. Също и хайверът, който се ползва по-рядко от майките заради неинформираност или страх. Още при захранването може да се предложи и авокадо, със или без термична преработка. Но от всички мазнини най-важно е рибеното масло! На пазара се предлага широк асортимент от хранителни добавки, които децата обичат да наричат „рибени бонбони“.

За най-малките от изключителна важност е и приемът на животински продукти, включително и органово месо (дроб/дробчета, сърца, мозък и т.н.). Най-добри резултати за менталното развитие на децата дава включването в хранителния им режим на следните храни:

  • Пречистено масло (гхи) от пролетно и есенно краве мляко – тъй като е най-богато на витамин К, благодарение на високото ниво на хлорофил в растенията, които кравите пасат.
  • Рибено масло от акула или треска – богато на витамин А и Д, които заедно с витамин К играят огромна роля в менталното развитие на децата.
  • Хайвер – според древните китайци повишава интелекта на подрастващите и подобрява резултатите, особено по аритметика.
  • Органово месо – доставя не само полезни мазнини, но и е богато на минерали и витамини, особено В6 и В12, които играят важна роля в работата на нервната система, в това число и за работата на ацетилхолина.
  • Растителни храни, в допълнение към горните – чесън, спанак (и други тъмни зеленолистни, богати на хлорофил), червен пипер, джинджифил.
  • Хранителни добавки за деца – масло от черен дроб на акула или треска (още от 6-месечна възраст); витамин В12 на капки, витамин Д на капки; над 2 год. – същите и лецитин и В комплекс, хлорела или спирулина; над 12 год. – и цинк.

На паметта помагат още – движението, спортът, медитацията, йогата, редовният и качествен сън, разходките и игрите на чист въздух и умереното излагане на слънчева светлина. Ароматните масла като розмарин и цитруси подсилват фокуса и концентрацията.

Ако детето ви има проблем с паметта и концентрацията или има съмнения за хиперактивност (ADHD), най-подходящ е индивидуалният подход. Всяко дете има различни нужди и различна история, затова е препоръчително да му се направи индивидуална хранителна програма.

Не на последно място – не бива да забравяме, че най-важното за децата е да усещат, че са обичани! Това е ключовият фактор за тяхното правилно развитие и благосъстояние.