Текст: Елена Терзиева,
експерт по балансирано хранене от CSNN

Ако скелетът ни осигурява възможността да стоим изправени, то ставите ни позволяват да се движим по гъвкав начин и да извършваме разнообразни движения. Едно от най-неприятните усещания е да се чувстваме сковани и да страдаме поради невъзможността да изпълняваме най-елементарни дейности като изкачване по стълби, навеждане, клякане и изправяне… А влагата и студът, както и застояването през зимния период само увеличават болките и сковаността.

В мрежата се предлагат множество препарати за външно приложение, които действително обезболяват и предлагат голямо облекчение за ставите. Но както е известно, здравето на организма е резултат от множество комплексни действия. За да могат нашите органи и системи да се възстановяват правилно и дълготрайно, те се нуждаят от подходящи хранителни вещества (нутриенти), които да им осигурят необходимия материал за изграждането на тъканите.

Ето какво представляват ставите и от какви тъкани са изградени
Те се намират на мястото, където се свързват две кости. За да могат да осигурят правилно движение, ставите се състоят от възглавничка, която омекотява връзките, и сегмент между тях, който осигурява добра смазка. Тези пластове се състоят съответно от хрущялна тъкан и течност, наречена синовиална. Всичко това е затворено в т.нар. ставна капсула. Тези три компонента на ставите трябва да са в отлично състояние и да бъдат правилно поддържани, за да сме подвижни и гъвкави, без да ни боли.

Но преди да разберем, с какво да „нахраним” нашите стави, нека изключим от менюто си първо храните и напитките, които им вредят:

  • Кофеин – съдържа се в кафето, шоколада, енергийните и газирани напитки
  • Захар – всички сладкарски изделия, шоколад, сладолед, бяла и други видове захар
  • Пържени и рафинирани масла
  • Червено месо
  • Консерванти
  • Преработени и пакетирани, готови и полуготови храни.

Всички тези храни и напитки увеличават възпалението и ако желаем да намалим болката, непременно трябва да ги избягваме.

Някои зеленчуци като картофите, доматите и чушките, макар и здравословни по принцип, могат да допринесат за развитието на остеоартрит, затова по-добре да бъдат сведени до минимум.

Освен вредните храни съществуват и други фактори, които влияят негативно върху състоянието на ставите, като например стрес, обездвижване, нарушено храносмилане, тютюнопушене, генетично предразположение и некачествен сън.

В различните периоди от живота ни ставите са различно уязвими. Например по време и след бременност, през менопаузата, при по-влажен климат, при различни заболявания (подагра и др.). В такива случаи е необходимо да се положат малко по-сериозни усилия и специална диета за поддържане на здравето като цяло.

А ето с какво се хранят нашите стави…
Упоменатите по-долу храни е препоръчително да присъстват ежедневно в менюто ни, ако сме предразположени към ставни заболявания или имаме проблем със ставите.

На първо място приемът на качествена чиста вода е от изключителна важност за състоянието на синовиалната течност. Ако тя намалее, хрущялите започват да се трият един в друг и това причинява острите и пронизващи болки, които много от нас познават.

Като цяло, за да бъдат здрави нашите стави, е необходимо диетата ни да бъде разнообразна и пълноценна. Едно хранене, богато на зеленчуци, плодове, ядки и риба, ще осигури необходимите мастни киселини, за да се подобри структурата на ставната тъкан.

Сред храните има и такива, които се наричат суперхрани. Счита се, че те притежават специфични ползи за здравето, тъй като съдържат висока концентрация на ценни вещества. Сред тях присъстват и такива, които укрепват здравето на ставите. Можем да ги разделим в три групи:

Зеленчуци

  • Бобови – бял боб, леща, грах, соя
  • Кореноплодни – цвекло, моркови, целина, пащърнак, ряпа
  • Зелеви – бяло зеле
  • Зеленолистни – рукола, маруля, зелена салата, спанак
  • Други – бамя, краставици, маслини (вкл. и зехтин), лук, морски зеленчуци

Ядки, семена и зърнени

  • Сурови бадеми и други ядки
  • Семена – ленено, тиквено
  • Зърнени храни – овес, овесени ядки, кафяв ориз (вкл. оризови трици), пълнозърнеста пшеница (вкл. пшенични кълнове и трици).

Плодове

  • Ананас, кокос, банани, лимони, грейпфрут
  • Смокини, сушени сливи, ягоди, праскови, диня, боровинки (сини и червени).

Когато говорим за хранене на ставите, освен храната, която поднасяме на масата си, е важно да включим и т.нар. хранителни (биологично активни) добавки, които съдържат екстракти или определени ценни вещества в дозиран и концентриран вид. Те спомагат по-бързото възстановяване на тъканите, обезболяват и успокояват възпаленията.

Глюкозамин и хондроитин сулфат са две съединения, които организмът ни произвежда и са от съществена важност за ставите. Когато не можем да бъдем сигурни, че ги имаме в достатъчно количество, добре е да ги приемаме под формата на биологично активни добавки.

Глюкозаминът е основен строителен материал за изграждането на хрущяла, а също така и се съдържа в синовиалната течност. Спомага за намаляване на болката, не само по време на движение, но и в покой. А хиндроитин сулфатът е важен за поддържането на еластичността, като спира дегенерацията на хрущялната тъкан. И двете съединения е най-добре да бъдат комбинирани с органична сяра (МСМ), която намалява възпалението и болката. Тя, заедно с витамин С, участва в синтеза на колагена, съставна част на хрущялната тъкан. Биологично активните добавки е препоръчително да се прилагат по схема, изготвена от специалист.

И най-важното е да запомним златното правило, че организмът не храни орган, който не се използва. Т.е. за да достигнат всички тези хранителни вещества до всяка една от нашите 360 стави, това няма да стане без движение! Редовният спорт, разходки, танци и друга физическа активност, осезаемо ще подобрят състоянието не само на двигателната ни система, част от която са и ставите, но и ще подобрят настроението ни, храносмилането и цялостното ни здравословно състояние.

Бъдете позитивни, вярвайте в собствените си сили и смело направете промяната в своя живот към по-добро. Ако имате нужда от професионален съвет или подкрепа, не се колебайте да се свържете със своя нутриционист или експерт по правилно хранене!