Неусетно изминаха осем години от излизането на първия брой на сп. BETTY Моята аптека и от появата на първите аптеки със синьо-зеленото лого, което отличава участниците в партньорската програма BETTY на ФЬОНИКС Фарма от цялата страна. Днес държите в ръцете си юбилейния брой 100, в който ви срещаме с Управляващия директор на ФЬОНИКС Фарма България Николай Колев.
Николай Колев има над 25 години опит в сферата на фармацията и финансите. Той е заемал управленски, маркетинг и търговски позиции на няколко пазара. С увереност се изправя пред предизвикателствата и всяко едно от тях приема като стъпка за развитие и растеж. Радетел е на човешката синергия и екипната работа.
Ето какво разказа с вдъхновение за компанията и себе си в юбилейния брой този респектиращ човек и лидер.
Г-н Колев, как се насочихте към фармацевтичния сектор и с какви специфични предизвикателства се срещате в него?
Кариерният ми път във фармацията започна в компанията „Актавис“ (днес ТЕВА) като мениджър „бизнес развитие за международни пазари“. По-късно поех управлението на „Профи Кредит“ и ролята на председател на Управителния съвет за България, Централна Европа, Русия и част от Азия.
Към ФЬОНИКС Фарма България се присъединих през 2017 г. като управляващ директор и председател на Управителния съвет. В началото на 2022 г. оглавих компаниите „Фармексим“ и „Хелп Нет“, част от немската Група ФЬОНИКС (PHOENIX Group) в Румъния. Днес заемам и позициите председател на Управителния съвет на българската (БАТЕЛ) и румънската Асоциация на търговците на едро с лекарства, член съм на Борда на Европейската федерация на аптечните вериги.
Предизвикателствата, които срещам, са много и са разнородни – да отговорим на нуждите на пазара, дейностите ни да са в съответствие с регулаторните рамки, да предложим качество и сигурност за всички наши партньори, да бъдем предпочитан и желан работодател. Усилено работим в посока дигитализация и устойчиво развитие.
Съвсем скоро официално открихме единствения в България ИТ Хъб на Групата ФЬОНИКС и се гордеем много, че бяхме избрани сред други 25 страни. С това направление ще подсигурим новата дигитална стратегия и ще отговорим на нарастващата нужда от висококвалифицирани ИТ ресурси.
Кои са качествата, които правят един мениджър и съответно компанията или компаниите, които управлява, успешни?
Да застанеш начело на голяма компания изисква на първо място да работиш с добър и компетентен екип с адекватна ценностна система, да имаш умения за екипна работа, да предоставяш възможност за кариерно развитие, както и етична и професионална работна среда. Успехът на компанията ни се дължи най-вече на екипа от над 650 служители в цялата страна.
Опитът, знанията и уменията са предпоставка за непрекъснато усъвършенстване, развитие и надграждане на всичко постигнато. Даваме добавена стойност не само на нашите партньори и клиенти, а и на нашите служители. За нас инвестицията в тях и грижата за тях са приоритет номер едно.
Не на последно място зад успеха на компанията стои и подкрепата, експертизата и добрите практики на европейско ниво на Група ФЬОНИКС, част от която е ФЬОНИКС Фарма България.
Какви приоритети си поставяте в бизнеса?
Винаги съм си поставял високи цели. Амбициозни, но изпълними. Моето разбиране е, че амбициозната, но реалистична цел е предпоставка за стабилно развитие на всеки бизнес. Така в отговор на непрекъснато променящия се фармацевтичен сектор, ние се развиваме отвъд търговията на едро и представяме себе си като интегриран доставчик на здравни услуги.
Това е нашето изключително all-in-one предложение, което работи в няколко направления – по-добри бизнес отношения с нашите клиенти и партньори, високо ниво на предлаганите от нас услуги и възможност да подпомогнем процесите във фармацевтичния сектор. Друг приоритет е екипът.
Хората са най-важната ценност на всяка компания. Развитието на екипа в професионален и личен план е от изключително значение. Това е предпоставка за развитието на компанията.
A в личния живот?
Безспорно в личен план най-важно за мен е семейството ми. Обичам всяко свободно време, което имам, да изкарвам с любимите си хора. Непрекъснато опитвам нови неща. Това е моят начин да се предизвикам и да изляза от зоната си на комфорт. Така се зареждам с положителна енергия.
Как се промени и израсна ФЬОНИКС Фарма от 2017 г., когато Вие поехте управлението на компанията?
През годините работихме в посока увеличаване на дистрибуционните ни центрове, складовата ни площ и подобряване на качеството на обслужване и доставки. Разширихме обхвата на работа, стартирахме нови бизнеси, разкрихме нови работни места. Не спираме дотук. С гордост добавям и навлизането в нови пазарни ниши, както и генерирането на нови цели за растеж.
Крачим уверено и все повече се приближаваме към една от нашите цели – да наложим бизнес модел, превръщайки се в най-добрия интегриран доставчик на здравни услуги. Тази цел доведе до налагането на разнородни бизнеси под шапката на ФЬОНИКС Фарма България, което превърна компанията в желан бранд и предпочитан партньор за работа на амбициозни таланти.
Развитието ни доведе до мултикултурна работна среда – постепенно и целенасочено се превръщаме в желана компания за млади хора - току-що завършили чуждестранни и български университети или работещи в такива.
От началото на тази година управлявате и две компании в Румъния, част от PHOENIX Group. По какво си приличаме и по какво се различаваме в начина си на работа и общуване с нашите северни съседи?
Бях изключително топло, приятелски и радушно приет и подкрепен от екип от 4000 човека. Представих пред хората амбициозните цели за развитието на бизнеса и структурите там. Целта е ясна – до 5 години да бъдем лидер и в Румъния. По много неща си приличаме и различаваме.
Тук, в България, знаем много малко за Румъния и румънците, докато те знаят повече за нас. Те редовно посещават нашата държава и често избират за своята лятна почивка нашето Черноморие. Своята отпуска също изкарвам в България, като съвсем скоро посетих място в родината си, което ми беше горещо препоръчано от моите румънски колеги.
Как участието в партньорската програма BETTY подкрепя фармацевтите и техните аптеки?
Развитието на Партньорската програма за лоялност BETTY е приоритет за ФЬОНИКС Фарма. Предизвикателствата във фармацевтичния бранш са много, пандемията от Ковид 19 допълнително увеличи натиска върху всички участници в него. Създадохме структура, която дава множество предимства на нашите BETTY партньори.
Осигуряваме ежедневни доставки, атрактивни за аптеките и пациентите търговски и маркетингови активности, специализиран аптечен софтуер и модерен Контакт център. Всички наши действия са с ясна крайна цел – в тясно сътрудничество и партньорство с аптеките, за да осигурим най-високо ниво на обслужване на българските пациенти.
Колко са днес аптеките BETTY в България?
Нашите партньори аптеки BETTY в момента наброяват почти 450 в цялата страна. Целта ни е да задържим, затвърдим и развием програмата чрез услуги както за самите аптеки, така и за техните клиенти. Само така „Ние доставяме здраве“ ще достигне да всеки, който се нуждае от здраве. Желанието ни е да растем и да се развиваме заедно и преодолявайки рамо до рамо предизвикателствата, ще успеем.
Ние търсим точно тези партньори, които имат желание да растат заедно с нас. Именно към тях насочваме усилията си, а другото ще оставим на времето и действията, с които ще го запълним – само така в живота се доказва кое е важно за теб, кое има значение и до кого ще застанеш, когато трябва.
Аптеки BETTY неизменно се свързват с едноименното здравно и лайфстайл списание, което хората свикнаха да търсят, четат и събират заради полезната информация. Какво друго предлага BETTY на своите клиенти?
Стремим се да предоставяме на пациентите полезна и интересна информация. Считам, че се справяме успешно. Доказателство за добре свършена работа е превръщането на списанието в едно от изданията с най–висок тираж на печатния пазар. Запознаваме читателите с качествата и ефектите на различни продукти, опитваме да сме полезни с насоки за подобряване качеството на живот на потребителите в аптеките. Стартирахме нова инициатива, чрез която, посредством промо ваучери, предоставяме атрактивни отстъпки.
В списанието може да се открие информация и за други наши инициативи, текущи и предстоящи. Квалифицираният и мотивиран екип, грижещ се за списанието, гарантира още по–добро развитие и налагането му като ценен помощник в грижата за здравето на пациентите.
Каквото е и нашето мото – да доставяме здраве всеки ден.
Вашето пожелание към читателите на сп. BETTY Mоята аптека?
Бъдете здрави! Използвайте всеки момент да изкарате повече време със семейството и близките хора. Бъдете винаги търсещи и в резултат – винаги намиращи. Радвайте се на малките неща в живота и не спирайте да се смеете, защото смехът е здраве!