cover_october2021

маг-фарм. Васил Шишков

За аптеката с любов

Брой 89, октомври 2021

Трябва ли, когато веднъж избереш една професия, да я следваш цял живот? Какво се случва, ако вместо това последваш „личната си легенда“?

И ако тя е точно фармацията? Да надникнем в аптека BETTY на Васил Шишков в столичния квартал Борово.

Автор: Олга Георгиева
Фотография: Дени Кирилова и Артисифо (Artisipho)

Васил Шишков завършва Математическата гимназия в Пловдив, след това Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия.

Работи като авиоинженер по експлоатации и ремонт на летателни апарати и офицер от Военновъздушните сили. След 17 години решава, че това не е неговото амплоа, и се насочва към нещо друго – завършва фармация.

Непосредственият контакт с хората и възможността да им помогне го правят много по-щастлив.

Как избрахте фармацията за своя професия?

За мен фармацията е за съжаление втори избор. Винаги съм имал афинитет към биологията и химията и имах желание да се насоча към лекарската професия, но животът ми се стече по друг начин.

Фармацията е втори професионален връх, който покорявам, имам контакт с много хора. Работата ме мотивира, уважението и признанието на пациентите много ме радват.

Кои са трудностите, с които се сблъсква в ежедневната си работа един фармацевт и управител на аптека в България?

Трудностите се състоят основно в това, че съществуват хоризонтални и вертикални структури в България, които са на ръба на закона. Наличието на такава практика води до влошаване на качеството на обслужване на пациентите.

Здравната комисия към парламента трябва да се състои от независими лекари и фармацевти, 50 на 50%, които да бъдат ангажирани с подобряване на здравеопазването и повишаване на качеството на здравните услуги, а не да защитават корпоративни интереси. Факт е, че по сегашното законодателство нито една аптека от малкия бизнес няма ликвидност, не може да бъде продадена и не може да продаде част от стоката си на друга аптека заради законовата рамка. По този начин няма пазар на собствеността и съществува абсолютна липса на защита на интересите на малкия бизнес.

Имате ли информация от Ваши колеги в Европа за тяхната практика? Къде се намират българските аптеки в сравнение с европейските?

Основната разлика е, че в Западна Европа има регулация на придобиване на аптечен бизнес. По всяко време всеки малък обект има ликвидност. Броят на аптеките, тяхното разположение и разстоянието между тях са строго контролирани от съответните органи.

За разлика от това в България броят на аптеки на глава от населението е около 3-4 пъти по-голям от средния за Европа. Но въпреки това смело мога да твърдя, че по качество на обслужване, професионализъм и компетентност българските фармацевти не отстъпваме с нищо на чуждестранните ни колеги.

Ако се върнем в историята на фармацията, ще видим, че ролята на аптекаря е била много важна за всеки град, за всяка общност. Контактът с неговите пациенти е бил личен и поверителен. Какво от миналото се е запазило и до днес?

В моята аптека редовните пациенти се обръщат към мен по име. За голяма част от тях се следи историята на лечението им в аптеката. Водещи принципи в моята работа са доверие и професионализъм. Фармацевтът е последна инстанция в правилното предписване и отпускане на лекарства.

Квалифицираният фармацевт е консултант на пациента и затова ролята му е изключително важна в процеса на цялостното лечение. Аптеки BETTY в най-голяма степен могат да осигурят такова качество на обслужване, защото това са малки и независими аптеки, фармацевтите и управителите са пряко свързани с управлението на аптеката, мотивирани са да си повишават квалификацията и компетентността, имат личен контакт с пациента, пациентът и успешното му лечение са най-важни в тяхната работа.

Кои са нововъведенията във фармацевтиката, които повлияват вашата ежедневна работа?

Чрез въведението на новите лекарства се дава възможност за успешна терапия на досега нелечими заболявания. Това повишава моето удовлетворение, защото пациентите постигат по-добри резултати в лечението си и съответно подобряват качеството си на живот.

С въвеждането на електронна рецепта и книжка се прави крачка напред в по-доброто обслужване, но на този етап има известни затруднения, които забавят ежедневната ни работа. Но се надявам, че с течение на времето ще се изгладят пропуските. В крайна сметка всичко това се прави за по-доброто обслужване на пациента.

Какви са предимствата на електронните рецепти пред традиционните и какви са недостатъците?

Предимствата са, че по отношение на работата не обработваме хартиени носители, които вече са отживялост. Оптимизира се процесът на всички нива, заверка на заболяване, възможност за корекция при неточности и обработка на рецепти.

Като недостатък виждам за момента технически проблеми, свързани със сайта на здравната каса, което забавя обработката на рецептата и обслужването на клиентите.

Имаше моменти в България съвсем за кратко, по време на затварянията заради пандемията от Covid-19, когато аптеките заедно с хранителните магазини останаха единствените работещи „островчета“. По какъв начин се отрази пандемията на Вашата работа и приходи?

Обидно беше, че според държавните структури ние, фармацевтите, не бяхме на първа линия в борбата с Covid-19. С удоволствие бих затворил аптеката, за да предпазя персонала и себе си от вируса, но никога не бих изоставил пациентите си.

За мен от първостепенно значение е здравето и сигурността на персонала и пациентите, затова се придържам строго към прилагане на съответните противоепидемични мерки. Моята аптека не е прекратила работата си нито за един ден и в най-тежките моменти по време на локдаун, като освен регламентираните противоепидемични мерки съм добавил и ултравиолетова лампа с капацитет 80 кубически метра на час.

По време на втория локдаун в Гърция правителството беше задължило аптеките да записват часовете за ваксинация на своите пациенти през официалната платформа и да осигуряват достатъчно антигенни тестове за самостоятелно ползване. Италиански аптеки пък предлагаха тестване с антигенни тестове и издаване на официален документ с резултата. Какво е Вашето мнение за тези решения и бяха ли задължени с нещо нашите аптеки?

Напълно подкрепям взетите мерки по време на локдауна в Гърция и Италия, както и допълнителните задължения на фармацевтите, за да подпомогнат обществото със справяне със сложната ситуация.

За съжаление, освен че не бяхме на първа линия (официално), ние нямахме правомощията да помогнем на нашите пациенти и на здравната система, както е било регламентирано в цитираните страни. С удоволствие бих поел допълнителни отговорности, стига те да са регламен тирани от държавата.

Какви действия на държавата според Вас биха подобрили работата на аптеките в България в полза на пациентите?

Стриктно спазване на законите. Насърчаване от държавата на повишаването на квалификацията на магистър-фармацевтите с цел по-добро и експертно обслужване на пациентите. Повишаване на рейтинга на Съюза на фармацевтите в България с подкрепата на държавата, за равностойно участие заедно с БЛС и Българския стоматологичен съюз за договаряне на условията за работа със Здравната каса и експертно участие в Здравната комисия на парламента.

Всичко това ще доведе до подобрена грижа за пациента и възможността за по-качествено обслужване от високо квалифицирани фармацевти.

Какво е Вашето мнение за маските и ваксините?

Подкрепям спазването на всички противоепидемични мерки, включително носенето на маски. Що се отнася за ваксините – смятам, че всеки, който няма противопоказания, трябва да се ваксинира, защото само така като общество ще излезем от пандемията и ще се върнем към нормален начин на живот.

Аз и семейството ми сме ваксинирани, с което доказвам моята отговорност към обществото и давам пример на моите пациенти.

В натовареното ежедневие намирате ли начин да релаксирате и как?

Работата на фармацевта е натоварена, отговорна и свързана с ежедневен стрес. През малкото време, в което успявам да релаксирам, обичам да играя тенис на маса и да ходя на риболов.

Всеки ден общувате с клиентите във Вашата аптека BETTY, сега имате възможност да изпратите послание до всички аптеки BETTY в цялата страна и техните клиенти. Какво е Вашето пожелание към тях?

Апел към колегите от BETTY: „Бъдете здрави и успешни!“, имате шанс да поддържате и развивате високото качество на обслужване във вашите аптеки благодарение на възможността, предоставена от ФЬОНИКС Фарма, с което да докажем заедно, че това е правилният модел на фармацевтична практика.

app_cover_october2021