Намери аптека BETTY

Betty Instagram
Контакти
За фармацевти

Следпразничен детокс

BETTY - Следпразничен детокс
Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN
09.01.24
BETTY брой 116

Празничните дни са време за радост, обич и вкусни ястия, но след тях често е необходимо внимателно отношение към храната и тялото ни. Следпразничният детокс не е само за изчистване на организма, но и за възстановяване на енергията, повишаване на хидратацията и поддържане на здравословни навици.

  1. Хидратацията - ключ към възстановяването

Празничните трапези често включват храна с високо съдържание на сол и захар, което може да доведе до задържане на течности и умора. Започнете детокса, като увеличите приема на вода. Това помага за измиване на токсините от организма и възстановяване на хидратационния баланс. Минималната доза вода за деня е 30-40 мл на кг телесно тегло. Водата трябва да е чиста, да не е от чешмата или от непроверени източници.

  1. Разнообразна и лека храна

След празниците, когато стомахът е бил изложен на тежки храни, е важно да се върнем към лека и разнообразна храна. Включете в менюто си повече плодове, зеленчуци и зърнени храни за сметка на животинските храни. Тези продукти са богати на витамини и минерали, които помагат на организма във възстановителния процес.

  1. Зеленчукови сокове и смутита

Зеленчуковите сокове и смутита са отличен начин да предоставите на организма си витамини и антиоксиданти, докато подпомагате процеса на детоксикация. Избягвайте добавянето на захар и концентрирани сокове, за да получите максимални ползи за здравето.

  1. Rегулиране на режима сън/будуване

Празничните събирания често водят до нарушаване на режима на съня. Сега е моментът да се върнете към редовните си сънни цикли. За по-добро качество на съня опитайте да създадете уютна и спокойна обстановка в спалнята и избягвайте използването на електронни устройства и гледане на телевизия поне час преди заспиване.

  1. Физическа активност

Възстановяването след празниците включва и връщане към физическата активност. Започнете с по-леки тренировки, като разходка или йога, и постепенно увеличавайте интензитета. Физическата активност помага на организма да елиминира токсините и стимулира общата енергия.

  1. Ментален детокс - медитация и психологическо благополучие

След празниците е важно не само да се грижим за физическото си здраве, но и за менталното. Медитацията и практиките за релаксация могат да помогнат във възстановяването на душевното равновесие и намаляването на стреса.

  1. Бял или зелен чай

Зеленият и белият чай са пълни с антиоксиданти и имат детоксикиращи свойства. За допълнителен ефект добавете малко свеж лимонов сок или парче джинджифил към чашата си.

  1. Коктейли с протеинов прах

Включването на коктейли с протеинов прах в менюто след празниците помага за възстановяване на баланса на белтъчините и енергийните резерви в тялото.

  1. Бульон от зеленчуци

За успокояване на стомаха и подпомагане на детоксикацията опитайте бульон от зеленчуци. Това е лека храна и е прекрасен начин да възстановите хидратацията и минералния баланс.

  1. Авокадо и банани

Авокадото и бананите са богати на калий, който помага на организма в елиминирането на излишните течности и токсини. Те също така съдържат важни витамини и фибри, които подпомагат храносмилането.

  1. Ядки и семена

Ядките и семената са отличен източник на здравословни мазнини, фибри и протеини. Орехи, лешници, чия и ленените семена са примери за храни, които може да включите във вашата детокс програма.

  1. Зеленчукови ястия и супи

Зеленчуковите ястия и супи са леки и хранителни, подходящи за детоксикацията след празниците. Опитайте зеленчукови супи с праз и спанак или просто печени на фурна зеленчуци.

  1. Ферментирали храни

Киселото зеле и кисело мляко съдържат пробиотици, които са полезни за здравето на черния дроб и храносмилателната система. Тези ферментирали храни могат да помогнат за възстановяването на здравословната флора в червата.

Заключение

Следпразничният детокс не трябва да бъде краен или стресиращ. Той представлява възможност за връщане към баланса и поддържане на здравословни навици. Независимо дали сте се насладили на обилна коледна вечеря или на богато новогодишно тържество, внимателното отношение към себе си и здравословните навици ще ви помогнат да се чувствате по-добре и готови за новите предизвикателства.

cross