Милена Исакович

Болките и схващанията във врата, раменете и гърба са по-чести при хората над 45 години, както и при жените, защото мускулатура им е по-слабо развита от тази на мъжете. Оплакванията могат да бъдат придружени от световъртеж, гадене и повръщане и обикновено са вследствие на неправилно седене по време на работа или вкъщи, четене в легнало положение, неправилна стойка на тялото, заради големината на гърдите, прекомерно тегло, стрес и психическо напрежение, както и нередовна физическа активност. Неудобната възглавница или матрак също предизвикват подобни проблеми. Причината за схващанията на врата, раменния пояс и гърба може да се крие и в различни дегенеративни заболявания като артроза и дискова херния и затова е много важно да се обърнете към специалист, който да открие първопричината за оплакванията ви и да назначи подходящо лечение, към което да се придържате стриктно.

Изключително важно е истинските причинители да бъдат открити навреме, защото дълготрайното схващане на врата, раменете и гърба вследствие на неактивен начин на живот, стрес и или спане на неудобен, пропаднал матрак може да доведе до загуба на еластичността на мускулите в засегнатата област и до дегенерации, които се коригират по-трудно.

Правилната стойка на тялото е изключително важна – раменете трябва да бъдат спуснати и прибрани назад, така че да чувстваме лопатките на гърба, вратът изправен, а брадичката леко прибрана. От голяма помощ е телесната маса да не варира и да е оптимална за ръста, защото излишните килограми допълнително натоварват ставите и междупрешленните дискове.

Ако стоите дълго време на бюро, пред компютъра или телевизора, се препоръчва да правите пет минутна пауза на всеки 45 минути. В свободното си време се разхождайте поне половин час на ден.

Не позволявайте на болките и схващането на врата, раменете и гърба да бъдат съставна част от живота ви. Може да укрепите и раздвижите скованите, схванати и слаби мускули на врата и раменния пояс с корективна гимнастика, йога или плуване. Относно това, как да подобрите състоянието си с упражнения, е най-добре да се консултирате с физиотерапевт или професионален треньор.

Придържайте се към някои основни правила всекидневно. Например, и докато ходите и докато седите, дръжте гръбнака в изправено положение, а коремните мускули, колкото се може по-стегнати. Ако често говорите по телефона, никога не го поставяйте между главата и рамото. Главата трябва да бъде изправена, да хванете с ръка слушалката и да я доближите до ухото.

Постарайте се да носите високи токчета само по специални поводи, а всекидневно носете обувки с не по-висок от пет сантиметра ток. Спете на качествен матрак, най-добре по гръб или на една страна в поза ембрион. Спането по корем допълнително натоварва гръбначния стълб и раменния пояс.