Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

От любовен еликсир до здравословна храна…

Шоколадът е известен в някои култури като „Божествената храна“ (буквално – Theobroma cacao). Разбира се, ние, хората, обожаваме това невероятно вкусно творение. И за да бъде шоколадът още по-ценèн, учените разкриват и някои от неговите неподозирани полезни качества.

Първо, не всички шоколади са полезни

Полезен е предимно черният шоколад. Можете да забравите за всички карамелени вкусове, захарни, млечни и други пълнежи… Ето защо:

В основата на полезните свойства на шоколада стоят флавоноидите, които се съдържат в какаовото зърно. Разбира се, тъмният шоколад съдържа много по-голяма концентрация от тези вещества в сравнение с другите разновидности. А колкото повече какао има едно изделие, толкова по-полезно е то.

Всъщност полезното в шоколада е самото какао

То е богато на полифеноли, които осигуряват здравословни ползи като намаляване на възпалителните процеси, подобряване на кръвообращението, регулиране на кръвното налягане, понижаване на холестерола и кръвната захар. Какаото може да намали риска от инфаркт и инсулт. За сметка на това подсилва паметта и мозъчната функция, като подобрява кръвоснабдяването на мозъка. По всякакъв начин подобрява настроението и предотвратява депресия.

За изненада на някои шоколадът може да спомогне за намаляването на теглото. Това става благодарение на факта, че регулира изразходването на енергия, намалява апетита и възпалението и увеличава окисляването на мазнините и чувството за ситост. Не забравяйте, че става дума за черен шоколад или за чисто какао, иначе може да получите обратния ефект!

Има и още някои здравословни ползи: помага при астма, има антибактериални и имуностимулиращи свойства, полезно е за зъбите и за красива кожа.

С какво е полезен черният шоколад?

Според изследванията, ако включите черния шоколад в ежедневното си меню, със сигурност ще избегнете сърдечни проблеми, ще нормализирате кръвното си, ще намалите „лошия холестерол” и ще повишите оросяването на мозъка. Интересно за диабетиците е, че този продукт може да регулира кръвната захар и инсулиновата чувствителност. Последното откритие, свързано с шоколада, е, че това е eдин от най-силните антиоксиданти.

Наистина ли шоколадът е мощен афродизиак?

Още ацтеките са ползвали това вълшебно изделие като любовен стимулатор. Маите дори са го асоциирали с Бога на плодовитостта. А ето чистите факти: шоколадът съдържа веществата фенилетиламин и серотонин, които са най-мощните сексуални стимулатори.

Самото хапване на това вълшебно творение може да ви докара до възбуда, а дори и до лека еуфория. Разбира се, удоволствието се постига най-вече от вкусовите качества и приятното усещане от топящия се на небцето шоколад.

Стрес и шоколад?

Стресът повишава апетита за шоколад, но това е напълно оправдано. Според последните проучвания черният шоколад потиска хормоните, причиняващи усещане за стрес. Една-две плочки шоколад на ден за две седмици могат да понижат хормона кортизол, както и катекохламините, които се отделят при хора под постоянен стрес.

Спорт и шоколад?

Шоколадът повишава спортните постижения: епикатехинът в черния шоколад увеличава производството на азотен оксид в кръвта, който подпомага кръвообращението и намалява количеството кислород, който атлетът използва, докато се занимава с умерено интензивни упражнения. Това позволява на спортиста да поддържа интензивността на тренировката за по-дълго.

НО:

За да постигнете желания ефект, специалистите препоръчват:

  • Не консумирайте шоколад, подсладен с бяла захар! Особено в по-големи дози това може да ви навреди, тъй като ще натрупате излишни калории, а и има опасност от прекомерно повишаване на кръвната захар.
  • Четете съдържанието на етикетите и нека вашият шоколад бъде подсладен с кафява нерафинирана захар, сироп от агаве или друг непреработен продукт.
  • Ако искате да хапнете така вкусния „млечен“ шоколад, препоръчваме ви той да бъде с оризово мляко. Така още по-лесно полезните вещества ще бъдат асимилирани от организма ви.
  • При термичната преработка често се губят някои антиоксидантни свойства, затова за предпочитане е суровият шоколад или какао.
  • При някои хора шоколадът може да предизвика киселини или мигрена.

Важни факти:

  • Белият шоколад не съдържа какао.
  • Съществува шоколад, който съдържа 100% какао и изобщо не е подсладен.
  • Черен шоколад с 85% какао има по-малко захар, отколкото млечният шоколад.
  • Черният шоколад засища най-добре.
  • Най-подходящо е да го консумираме сутрин.

И най-вече – хапвайте с настроение и по възможност в добра компания. Няма по-добро средство срещу депресията!