Мощен антиоксидант

маг. инж. Неманя Стоилкович

Предпазва сърцето и кръвоносните съдове, укрепва имунната система, неутрализира действието на тежки метали и канцерогени, стимулира изхвърлянето на много отровни вещества, участва в производството на хормони на щитовидната жлеза, предотвратява абсорбирането на тежки метали в червата и свързването им с тъканите, мозъка, нервната система и костите, облекчава симптомите на астма, увеличава плодовитостта при мъжете и предпазва от артрит.

Селенът (на гръцки „месец“) е химичен елемент, който принадлежи към групата на микроелементите, необходими за човешкия живот и е изключително важен за правилното функциониране на ензимите. Тъй като нашият организъм не произвежда селен, трябва да го набавим посредством храните, в които се съдържа.

Естествени източници на селен: Богатите на протеини храни едновременно изобилстват и от селен. Ето защо е важно да се консумират морски дарове, риба (риба тон, сьомга, скорпина), червено месо, телешко, яйца и зърнени култури. Бразилските орехи, слънчогледовите семки, кафявият ориз, ечемикът, сусамът, кокосът, чесънът, овесът, спанакът, броколите и много други също са природен източник на селен.

Селенът е мощен антиоксидант. Той предпазва клетките от оксидация, и по този начин предотвратява преждевременното стареене на кожата, мускулите и мозъка. Селенът има антиоксидантно действие, подобно на това на витамин Е, но 1000 пъти по-силно. Установено е, че той е превантивно средство в борбата с рака, особено рака на гърдата, простатата, белите дробове, хранопровода, стомаха и червата.

Освен това, селенът предпазва сърцето и кръвоносните съдове, укрепва имунната система, неутрализира действието на тежките метали и канцерогени, стимулира изхвърлянето на много отровни вещества, участва в производството на хормони на щитовидната жлеза, предотвратява абсорбирането на тежки метали в червата и свързването им с тъканите, мозъка, нервната система и костите, облекчава симптомите на астма, увеличава плодовитостта при мъжете и предпазва от артрит.

Нарушения, дължащи се на дефицит на селен: Като цяло, дефицитът на този минерал е много рядък. Бедната на протеини храна, както и недостатъчната консумация на риба и зърнени храни може да се яви като евентуална причина за неговата липса. Възрастта и здравословното състояние също влияят на нивата на селен в организма. Недостигът му може да предизвика редица неблагоприятни състояния и нарушения, като някои от по-сериозните са сърцебиене, повишена чувствителност към инфекции, увеличаване на риска от появата на рак, по-бързо стареене на кожата и др.

Нарушения, вследствие на прекомерни количества селен: Прекомерните нива на селен в кръвта могат да предизвикат болестта селеноза, чиито симптоми са бели лунички по ноктите, разстройство на стомашно-чревния тракт, косопад, неприятен дъх и пот, които миришат на чесън, гадене, обриви, раздразнителност.