Потребността да общуваме

Милан Радованович, психологически съветник и треньор

Няма човек, който да не се е чувствал самотен поне веднъж в живота си. Понякога това усещане е моментно, в други случаи се задълбочава и прераства в хронично състояние, на което трябва да се обърне особено внимание.

Развитието на информационните технологии и виртуалните социални мрежи направи възможна връзката между хората от всички части на света. С времето това средство за комуникация се превърна в незаменима част от живота на мнозина. Само чрез фейсбук общуват над един милиард и седемстотин хиляди души.

Интернет отчуждаване
Потребителите на виртуалните социални мрежи (фейсбук, инстаграм, туитър и др.) откриват стари приятели и познати, които не са виждали отдавна, запознават се с нови хора, обменят информация, споделят възгледи и снимки, уговарят си срещи в реалния живот. Въпросът е до колко комуникацията по интернет наистина удовлетворява психологическа потребност на човек да общува.

През последните години често се говори за това, че хората никога не са били по-свързани, но същевременно никога не са били по-изолирани. Съвременните информационни технологии и апарати (смартфони, таблети, компютри) наистина създадоха една нова форма на общуване по интернет, но това доведе до отчуждаване в реалния живот. Разговорът лице в лице все по-често е заменен от пращането на кратки съобщения. Вместо директната комуникация избираме да стоим пред компютърния екран. Освен това, често чуваме от хората около нас, че се чувстват самотни и неудовлетворени.

Причини за самотата
За да вникнем в същността на самотата и проблемите, които може да предизвика, трябва да уточним няколко понятия, които са много сходни и свързани. Самотата е чувство, което се появява в случаите, когато нямаме пълноценни социални контакти.

Причините могат да бъдат физически, психологически, социални, технологични и други. Самотата се поражда в най-различни ситуации – при проблеми в общуването със семейството и приятелите, прекратяване на любовна връзка, промяна на работното място или преселване в друг град.

В зависимост от пораждащите я фактори тя се проявява в различни форми и интензивност. Да дадем пример с човек, който е преживял някаква травма или се е разболял. Ако това му състояние продължи по-дълго време, той започва да се чувства отчужден и изолиран.

Подобно може да се чувства и студент в разгара на изпитната сесия, когато прекарва повече време в учене или пък някой, който ежедневно остава в офиса след края на работния ден. В тези случаи човек няма достатъчно социални контакти, вследствиена което не успява да задоволи психологическата си потребност да общува, да бъде изслушан и разбран…

Впрочем, самотата, може да се прояви, дори когато човек има достатъчно социални контакти и участва активно в различни мероприятия, но по дадени причини се чувства сам в компанията на другите. Сякаш общуването не му дава, това, което му е необходимо.

Чувство на самота
Самотата не е задължително свързана с чувството за  самотност. Човек може да се обърне към себе си без да изпитва неприятни натрапчиви емоции. Дори обратното, може да постигне вътрешен мир, да опознае себе си, да наложи контрол над мислите, чувствата и поведението си.

Самотността е емоция, която всеки от нас изпитва понякога, но при някои хора се появява по-често отколкото при други. Това зависи и от характера и способностите ни да се адаптираме към външните влияния.

Временна и хронична самота
При някои хора самотата е временно усещане – продължава по-кратко и в повечето случаи е плод на външни фактори.

При други тя е постоянна, като интензивността ѝ се променя в зависимост от обстоятелствата. Нея наричаме хронична самота. Тя се появява най-често вследствие на вътрешни фактори.

Последствията от самотата са многобройни и могат да имат изключително силен ефект върху живота и здравето ни, независимо дали е временна или хронична.

Доста учени я приемат като основна причина за здравословни проблеми. Усещането за самотност е в пряка връзка с болестите, свързани с някаква зависимост, депресиите и мислите за самоубийство.

Последствия от самотата
Усещането за самота намалява устойчивостта на организма на стрес, може да доведе до сърдечно-съдови проблеми, да повлияе на качеството на съня, а с времето може да се появи и безсъние.

За да се избегнат тези и други последици, трябва да се борим с нея. Това е особено важно за страдащите от хронична самота, защото тя произтича от психологическата нагласа на отделния индивид.

Справяне със самотата
Първата стъпка в борбата е да приемете факта, че се чувствате самотни. Анализирайте мислите и действията си във връзка с това усещане – какво и как го предизвиква и какъв ефект има върху вас.

Променете обичайния си начин на живот! Вместо да се усамотявате, пробвайте да общувате повече. Потърсете някоя интересна за вас активност. Запишете се в някой спортен клуб или планинско дружество, играйте шах, ходете на риболов, правете разходки с домашния любимец и се запознайте със собствениците на други домашни любимци.

Контактите с хора, които имат подобни на вашите интереси, ще ви даде възможност да упражнявате и усъвършенствате социалните си умения в приятна за вас компания, както и да превъзмогнете проблемите по-лесно.

Помощ и подкрепа
Един от начините да преодолеете самотата е да се включите в някаква доброволческа дейност. Така ще се отърсите от проблемите си, ще се научите да се грижите и посвещавате на другите. Освен това, трябва да се научите да се усамотявате конструктивно.

Ако това не ви помогне, е препоръчително да потърсите помощта на психотерапевт или съветник, който да ви насочи как успешно да се справите с проблемите.