Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Латинска Америка е родина на разнообразни здравословни храни, много от които са открити и използвани още от древните цивилизации. От години хората в Южна Америка консумират обилни количества плодове и зърнени култури, които носят множество ползи за здравето.

Някои от тези храни са вече познати и у нас и можем да научим много от диетата на латиноамериканските страни. Ето някои от най-здравословните храни, които произхождат от тази част на света.

Киноа

Тази култура е богата на протеини и не съдържа глутен. Нищо чудно, че киноата от перуанския планински масив е била наречена от инките „майката на всички зърнени култури“, още когато е била култивирана преди четири хиляди години.

Тясно свързана с видове като цвекло и спанак, тя е много по-пълноценна от повечето зърнени култури. Тя е изключително хранителен източник на фибри, магнезий и фосфор, но може да се използва и в безброй ястия, както и да се ползва на брашно.

Лукума

Въпреки че лукумата не е широко известна в по-голямата част от Латинска Америка, тя се среща навсякъде в Перу, където традиционно е известна като „златото на инките“. Това е сладък плод, който се добива от древни времена в планинските райони на страната.

Вкусът ú наподобява на клен или сладък картоф. Тя е перфектен подсладител с ниско съдържание на захар, богат на желязо, калций и бета-каротин.

Амарант

Псевдозърнестият амарант е изключително ценен за Южна Америка като храна с пълен състав на незаменими аминокиселини и високо съдържание на желязо, магнезий и мед – основни минерали, необходими за поддържане на добра форма. Счита се, че редовната консумация на тази зърнена култура намалява холестерола, стимулира имунната система и дори понижава нивата на глюкоза в кръвта.

Амарантът е широко разпространен в цяла Америка, а през последните години и у нас. И макар да не е така популярен в България, амарантът всъщност е и наша древна култура, известна като щир.

Лилави картофи

Общоизвестно е, че родното място на картофа е Южна Америка. Има доказателства, че картофът е бил култивиран преди повече от десет хиляди години в районите между Чили и Перу. Въпреки че днес картофите са неразделна част от менюто на хората по целия свят, често се забравя, че повечето сортове картофи идват от Латинска Америка.

Лилавият картоф е един от тях, получил името си от наситения лилав цвят на кората. В сравнение със сорта жълти и бели картофи, които са ни добре познати, лилавият картоф е четири пъти по-богат на антиоксидантни фитохимикали и помага за понижаване на кръвното налягане.

Мака

Преди повече от две хиляди години, когато древните инки обитавали района на днешно Перу, те използвали силата на маката на прах. Това е корен на растение, считан за „суперхрана на Андите“. Маката притежава леко ядков вкус и подобен аромат. Тя спомага за възстановяването на имунната система, реминерализира организма и повишава енергията и издръжливостта.

Векове по-късно маката продължава да навлиза все повече в живота на хората поради своите лечебни свойства и богато съдържание на аминокиселини, витамини, мастни киселини и глюкозинолати. Най-добрият начин да се възползвате от тази суперхрана е да добавите малка доза от нея в смути, макар че в Перу обичайно се добавя в хляба.

Маката е известна и като „натурална виагра“, като повишава либидото както при мъжете, така и при жените. Подходяща е при двойки с репродуктивни проблеми. Спомага и за адаптирането към стреса.

Лилава царевица

Често срещана в Перу, лилавата царевица е по-различен сорт от жълтия вид, добиван по тези ширини в продължение на стотици години. Невероятно питателна и вкусна, тя може да се похвали с много повече антиоксиданти, отколкото боровинките. Лилавата царевица се включва в повечето латиноамерикански диети, като често се ползва като царевично брашно или пуканки.

Понякога жителите на Андите накисват ядките в гореща вода, за да оцветят с тази вода в наситено лилав цвят някои храни и напитки. В Южна Америка „чича морада“ е често срещана напитка, която се приготвя, като се свари лилава царевица с ананас, канела, карамфил и захар.

Асаи бери

В Бразилия тези дребни лилави плодчета съставляват голям процент от менюто на хората. Те растат на високи палми и се берат два пъти в годината. Асаи бери съдържат множество хранителни елементи като калий, мед, магнезий, витамини А, D и Е и множество омега-3 мастни киселини.

Плодовете асаи ни предоставят чиста енергия, поради което се смятат за една от най-здравословните храни в Латинска Америка. По целия свят тези суперхрани могат да бъдат закупени под формата на хранителна добавка или да се консумират в сокове, смутита и енергийни напитки.

Инка бери (златна боровинка, физалис)

Физалисът е дребен плод, който съдържа колосален брой антиоксиданти и над 20 пъти количеството витамин С в сравнение с портокалите. Той е наричан „плод на живота“. Някои изследователи дори твърдят, че инка бери може да предотврати развитието на ракови заболявания, тъй като забавя стареенето на клетките.

Този плод стимулира производството на инсулин и подобрява усвояването на храната, поради което е подходящ при диабет. Местните го комбинират с киноа в салата или като перфектно допълнение към закуска от овесени ядки или с кисело мляко.

Семена Сача Инчи

Сача инчи наподобяват фъстъци, както ги и наричат в някои части на Латинска Америка. Тези семена представляват едни от най-добрите източници на омега-3 и омега-6 мастни киселини, както и на йод, витамин А и Е. Това е чудесно за кожата, поради факта, че тези семена възстановяват баланса на липидите.

Ако поръсите салатата си със сача инчи, ще може да се насладите на едно от най-вкусните и здравословни ястия.

Севиче

Севиче представлява всъщност комбинация от пресни морски дарове, комбинирани с цитрусов сок, кориандър, чили, домати и лук. Обикновено се сервира заедно с ястия от сладък картоф, авокадо или живовляк. Севиче е разпространено в латиноамериканската кухня от поне 2000 години, като ястието е пренесено и адаптирано от други испански колонии по света.

Севиче е богато на протеини и е с ниско съдържание на въглехидрати и захари, което го прави един от най-здравословните деликатеси на континента. В българските кулинарни страници може да се срещнат бързи и лесни рецепти за приготвяне на севиче.