Текст: Христо Донев

Живот на скорост. Така може да се определи най-общо Формула 1. Като тръгнеш от механиците и пилотите, минеш през шефовете на отбори и стигнеш до феновете. Всички те са запленени от тази страст на четири колела, която вдига адреналина на макс.

Началото
Колелото за „рицарите на пистата“ се завърта през 1950 г. На 13 май на пистата „Силвърстоун“ се състои първата надпревара, а победител става Джузепе Фарина, който впоследствие триумфира и като шампион.

Календарът за сезона съдържа 7 старта. Участват 76 състезатели. Няма ограничение за теглото на автомобилите, а двигателите могат да бъдат с турбо и поставени отпред. През следващата година Хуан Мануел Фанджо печели, а до 1957 г. аржентинецът вече има рекордните 5 титли, които чак Шумахер успя да задмине, а впоследствие и Люис Хамилтън. Няма спор, че през всичките тези години Формула 1 е най-гледаното автомобилно състезание в световен мащаб. Надпреварите се провеждат на цели пет континента, като единствено в Северна Америка леко отстъпват на местните надпревари – „Индикар“ и „Наскар“.

Уикенд
Състезанията се провеждат на различни писти в целия свят, като минималният пробег на една надпревара трябва да е над 320 km. В зависимост от дължината на трасетата се правят от 44 обиколки на най-дългото – пистата „Спа“ в Белгия, до 78 на най-късото – по улиците на Монте Карло. Състезателният уикенд стартира още в петък, когато се провеждат първите две свободни тренировки. Следващия ден започва третата част от тренировките, а след тях идва ред на квалификациите за място. С течение на времето начинът на определяне на победителя в тях е многократно променян. Пилотите се класират по най-добрите си времена за една обиколка. Пилотът с най-добро време печели „Пол позишън“ и стартира от първа позиция в състезанието, пилотът с второ време стартира от втора стартова позиция и т.н. Оформянето на реда на стартиране на пилотите и тяхното подреждане на старта за състезанието се нарича „стартова решетка“. От 2013-а година квалификацията се провежда на три етапа, като първият етап е от 20 минути и от него се класират 16-те най-бързи от общо 22 пилоти. Останалите пилоти се подреждат на местата след 16-то по времето си. Вторият етап трае 15 минути и в него отпадат следващите 6 най-бавни пилоти, като останалите 10 най-бързи отиват на трети етап, в който се борят за максимално добро класиране на решетката. Шестимата най-бавни се подреждат по времето си. Третият етап е от 10 минути. Времената на състезателите от предишните два етапа не се взимат под внимание, а решаващи са тези, постигнати в третия етап.

Болидите
Автомобилите, известни повече като болиди, са едноместни, специално подготвени за пробег от няколкостотин километра. Скоростта им на някои писти достига над 340 км/ч на правите участъци и над 180 км/ч на завоите. Затова за Формула 1 най-важна е сигурността на пилотакато не трябва на заден план да се оставя и атракциятаа за милионите зрители. Началото на големите промени в областта на сигурността е дадено от злополучния инцидент с легендата Аертон Сена на 1 май 1994 г. на пистата „Монца“, който става причина за смъртта му. В наши дни болидите се изработват от полимери, подсилени с въглеродно влакно, изпичани в автоклави и осигуряващи по-голяма здравина на шасито. От 2014 г. двигателите са 1,6-литрови с шест цилиндъра и турбо компресор. Максималните обороти са ограничени на 15 000 об.мин. Скоростната кутия е осемстепенна, полуавтоматична. Всички коли трябва да имат и задна скорост. Използва се задно задвижване на колелата. Към всичко това има куп системи, които допринасят за по-висока скорост, маневреност и др.

Отборите имат на разположение специални гуми, които имат по четири канала, изисквани от Международната автомобилна федерация с цел да се намали сцеплението на гумата с пистата, а оттам да се подобри скоростта. Всяка гума е снабдена с два кабела, които не позволяват откъсването ú от болида дори при разрушаване на окачването. От 2007 е задължително използването на два вида гуми по време на състезанието – условно наречени „твърди“ и „меки“. По-меките гуми са маркирани с бяла ивица в един от каналите. Изключение от това правило се допуска при дъжд. От 2009 г. са разрешени и гладките гуми. Поради високата скорост, която автомобилите от Формула 1 достигат, в предната и задна част на колите са поставени крила, повишаващи притискането им към пистата и оформянето на въздушните потоци около шасито, така че да му осигуряват максимална стабилност в завоите. Спирачките са особено важни за сигурността на пилотите и публиката. Във Формула 1 се използват карбонови дискове на спирачките – максимална дебелина – 28 mm, диаметър 278 mm, а накладките са керамични. Този материал вече има широко приложение и в останалите спортни автомобили.

Легендата
Със седемте си титли Михаел Шумахер е на върха на Формула 1. На него принадлежат едни от най-забележителните рекорди – най-много победи (91), най-много подиуми (155), най-много бързи обиколки (77). Способността на Шумахер да изважда най-доброто от себе си и своята кола в най-завързаните мигове е това, което го отличава ярко от останалите. От няколко години Пилето се бори за живота си след падане на ски и силен удар в главата.

Българската мечта
България за малко да намери място на картата на Формула 1. През 1982 г. излиза информация, че край Сливен е започнало строителството на модерна автомобилна писта, подходяща и за състезания от Формула 1. Български експерти са изпратени в Европа, за да проучат технологията и особеностите при изграждането на подобни съоръжения. Избран е терен в местността Романуша край Сливен, който отговаря на изискванията на Международната автомобилна федерация. Дължината на трасето е малко над 4 километра, планира се да се изградят още къмпинг с 320 места, паркинг за 30 000 автомобила, модерна болница. Междувременно Международната автомобилна федерация променя изискванията за пистите и проектът трябва да бъде преработен. Въпреки забавянето, ако той е бил завършен по план, през 1992 г. България щеше да има лицензирана писта за Формула 1. През 2008-а засилено започна да се говори за нов проект край Плевен. По-късно мястото бе сменено, последва нова локация и в крайна сметка проектът все още не е реализиран.