Как да запазим зрението си

д-р Лиляна Йуричич, спец. офталмология

Живеем в дигиталната ера. Благодарение на новите технологии като компютрите, умните телефони, таблетите и други интерактивни устройства, всекидневният ни живот се промени драстично. Можем да се свържем с любимите ни хора на другия край на света, да четем електронни издания, да се забавляваме с виртуални игри, да обогатяваме знанието си посредством интернет и бързо да се сдобием с важна информация от най-различни области. Проучванията показват, че над една трета от възрастните прекарват четири до шест часа дневно, ползвайки дигитални устройства, а 15 до 17 процента – между 10 и 12 часа!

Уморени очи: Освен ползите, които ни донесе новото време, последиците от ползването на дигитални устройства могат да бъдат и негативни – умора на очите заради непрестанното фокусиране върху екрана от непосредствена близост и заради голямата скорост, с която се променят картините и текста при работа. Това поражда чувство за сухота поради рядкото мигане, парене и зачервяване на очите, замъглено зрение, съненост, главоболие и световъртеж. Ако изключим некоригираното късогледство като причина за някои от тези проблеми, неразположенията при ползване на дигитални устройства са вследствие на излъчването на високоенергийната синя светлина, която по принцип е част от дневната светлина. Последиците настъпват като резултат от прекалено голямото излагане на нейното действие след концентрирана и продължителна работа.

Превенция на симптомите: Стойката на тялото е от голямо значение при работа с компютър или друго електронно устройство. Държите екрана на лаптопа или компютъра на разстояние от една протегната ръка, приблизително около 60 – 70 см. Дръжте умните устройства (смартфон, таблет) под нивото на очите и на разстоянието от 30 – 35 см. Важни са също така и качеството на екрана, заради добрия контраст между основата и текста, филтрите за намаляване на яркостта на монитора, както и поставянето на устройството противоположно или далеч от прозорци, с цел да се избегнат отраженията на екрана.

Техники за превенция: Погрижете се за очите си, като мигате често, и правите паузи от най-малко по 20-30 секунди на всеки работен час, а при нужда ползвайте изкуствени сълзи (неутрални, без съпътстващи ефекти или кумулативно действие). Също така, освен подходящата корекция на зрението и правилно определения диоптър за работа с компютър, много важна роля има и изборът на стъкла за очилата. Днес са достъпни и т.нар. „офис“ стъкла, които са замислени, така че да позволят широко зрително поле при гледане на екрана отблизо, както и на средно разстояние (около 50 см). Защитното антирефлексно покритие смекчава отблясъците и подобрява контраста, а покритието, което неутрализира синята светлина (blue cut или blue control стъкло), намалява умората на очите и описаните проблеми. Тези видове защита са достъпни и при диоптричните стъкла и при такива без диоптър.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn