РАЗГОВАРЯЙТЕ С БЕБЕТО

Д-р Радмила Косич, педиатър

Постарайте се да говорите на детето колкото се може повече, независимо дали сте мълчаливи по природа. Обяснявайте му какво правите докато го къпете или обличате, покажете му някоя играчка и ѝ дайте име. Произнасяйте думите правилно – вашият говор му е нужен всекидневно.

Новороденото ясно чува различните звуци и с особено внимание слуша човешкия глас.

СЛУШАНЕ И ИЗДАВАНЕ НА ЗВУЦИ: Интересът към човешкия глас е вроден, но без помощта на възрастните той няма да се задържи. Зрението и слухът са различни неща – бебето слуша, без да търси източника на шум. В началото единствените звуци, които издава са плач и майката бързо ще научи различните му разновидности. Този при глад предизвиква отделянето на кърма. Когато детето, плаче, защото е болно, ще го заведете на педиатър, а плачът от страх ще ви накара да забравите за умората и да го вземете от креватчето.

Ще мине още много време докато детето започне да разбира какво му говорите (и обратно). Важното е да реагира на гласа ви, да различава приятните от неприятните звуци и да ви съобщава за нуждите си по свой начин.

ПРЕЗ ВТОРИЯ МЕСЕЦ ще започне да търси източника на звука с поглед. Ще отвърне на засмяното ви лице с усмивка. Когато е доволно ще гука, но това не е съзнателно съобщаване на нужда, а желание за комуникация.

В следващите месеци ще изговаря отворените гласни: „ааа“ и „ооо“, а след това постепенно ще прибави към тях – „п“, „б“ и „м“, така че гукането ще наподобява на думи. Много от майките ще се въодушевят на първото произнесено „мама“, но тази фаза в развитието на говора не е свързана със съзнателно обозначаване на лице или предмет.

Постарайте се да говорите на бебето колкото се може повече, независимо дали сте мълчаливи по природа. Обяснявайте му какво правите докато го къпете или обличате, покажете му някоя играчка и ѝ дайте име. Произнасяйте думите правилно – вашият говор му е нужен всекидневно. То ще се зарадва еднакво на „доклада“ ви за някой филм или прогнозата за времето, а и на вас ще ви допадне „разговорът“ с него. Ако искате да проговори по-рано, трябва му отговаряте всеки път, когато се опита да каже нещо.

ПРЕЗ ВТОРАТА ПОЛОВИНА НА ПЪРВАТА ГОДИНА бебето се учи да разбира какво му говорите. Ще усвоява нови звуци, ще свързва срички и ще забавлява семейството и себе си безкрайно. Ще плаче когато не е доволно ище гука, когато е доволно, защото свързва говора с удоволствието. Ще започне да расте и интересът към разговорите на възрастните – бързо ще насочи вниманието към себе си и с викане „ ще се включи в разговора“.

Около деветия месец ще започне да изговаря развлачени поредици от срички – „маа-маа-маа“. Ако го слушате внимателно, ще различите какви въпроси се опитва да зададе и кога се възхищава на нещо. След това ще комбинира различни срички, например – „таа-баа-маа“. Ако се радва на гласа ви, ако разширява репертоара на гукане, то е на път да проговори. Детето ще научи значението на думите, ако ги слуша произнесени с различна интонация и като наблюдава изражението на говорещите и движенията им. Постепенно ще запомни най-често използваните в обкръжението му думи –„къде е куклата“, „колко е хубава куклата“ и ще свърже предмета с думата, когато разбере връзката между тях.

Ако започне да използва една и съща дума винаги, когато вижда определено нещо, може сте сигурни, че е започнало да говори. Повтаряйте имената на предметите, които детето вижда и които го интересуват. Правете мимики и се старайте да разберете неговия език. Това е най-доброто, на което е способно на този етап.

Това, че няма да му дадете топката само, защото винаги я нарича „топа“ само ще развали настроението му. По-добре весело да му кажете „Ето ти твоята топка“. Детето говори достатъчно добре, за да разберете какво иска, нали така?

ДЕТЕТО, КОЕТО Е ПРОХОДИЛО има богат репертоар от срички и думи. За него все още е по-важно да разбира, отколкото да говори. Първите научени думи са съществителни: мама, тати, кака и др. Постепенно ще му станат интересни и различните части от дрехите и тялото, както и храната. Ще си има свои наименования за предметите, които му харесват. Ще употребява думите с различна интонация: „Коте!“ – ще каже, когато го погледне изненадващо, а „Коте?“ – когато изчезне от полезрението му. Свързването на две думи няма да бъде граматически правилно. Въздържайте се да го поправяте. По-добре ще е да повтаряте точната версия на неговите кратки изречения. Моделът, който трябва да следва е вашата правилна реч.

Ако почувства, че думата или изречението е важно и е разбрано, то ще говори с желание. Поправянето само ще забави развитието на речта. Детето ще говори на свой език, а вие ще го разбирате и ще говорите правилно. То просто не може да говори по-добре, иначе би го направило с радост. Ако започнете да му говорите на неговия език как ще разбере кое е правилно?

СЛЕД ВТОРАТА ГОДИНА броят на думите и изреченията нараства. Речта му служи, за да опише нещата, които в момента не са в стаята. Говорът и мисленето са още по-силно свързани. Предстоят ви часове на разговори. Ако е започнало да дава наименования на предметите, започнете да прибавяте думи за форма, цвят и големина. Не опростявайте изреченията („не знае тази дума…“), а му предложете нещо ново.

Заменете „Кое кубче искаш?“ с въпроса „Искаш ли червеното кубче?“ – ето ви възможност да научи цветовете. Дайте му голяма и малка топка – това ще насочи мисленето му към разликата в големината. Крачката от мисленето до речта е малка, колкото и беден да ви се струва речника на детето. Всяка негова игра или книжка с картинки ще ви даде достатъчно материал за повтаряне на нови думи, които да свързва с картинката, която вижда. Обогатяването на речника и изреченията винаги е по-важно от правилното изговаряне на думите.

МАЛКИ И ГОЛЕМИ ПРОБЛЕМИ: Усвояването на отделните фази в развитието на говора е индивидуално при различните деца. Ако бебето не реагира на изненадващи силни звуци, проверете слуха. Ако не започне да гука до шестия месец или не е казало нито една думичка след първия рожден ден, то трябва да го заведете на лекар.

Разговорът, който чува, докато гледа анимационни филмчета не може да замени тона, ритъма, интонацията и емоциите, които разпознава в гласа на родителите си. Ако започне да заеква, да пропуска срички или не иска да разговаря с хора извън дома, трябва да потърсите помощ от специалист. Ролята на родителите и останалата част от семейството е изключително важна, а същевременно много лесна.. Трябва да разговаряте с него без значение колко е голямо и какъв е моментният му речник. Това е инвестиция, която ще се изплати многократно.