Текст: Елена Терзиева,
експерт по балансирано хранене от CSNN

Днес почти всеки е чувал за пробиотиците и знае, че те са полезни за организма. На пазара се предлагат най-различни продукти под названието „пробиотик“, които лекарите изписват паралелно с антибиотичното лечение. По какво да определим обаче кои пробиотици са подходящи за нас? И нужно ли е да чакаме да се стигне до прием на антибиотици, за да ги приемаме?

Когато говорим за превенция, трябва да тръгнем от малко по-далеч. Още в древността бащата на медицината Хипократ е казал: „Всички болести започват от червата!“. И това не е случайно. Ако проследим зараждането на всяко едно заболяване и потърсим неговите причини, неизменно ще стигнем до два фактора: храносмилането и усвояването на хранителните вещества. Ако страдаме от чести вирусни инфекции и имаме понижени съпротивителни сили, имунната ни система има нужда от повече витамини, минерали, мастни киселини и протеини, за да ни осигури защита. Но ако поради една или друга причина те липсват в храната, или по-важното – ако не са усвоени добре от организма, тогава имунитетът  спада.

Тъй като усвояването на храната се случва именно в червата, е важно те да са в добро здраве. Ако погледнем под микроскоп какво се случва в червата ни, ще забележим, че там е пълно с най-различни микроорганизми. От добрия отбор са пробиотиците и други полезни бактерии, а от другата стана са всички вредни бактерии, гъбички, вируси и други патогени. Именно тях искаме да ограничим.

И така… За да може да неутрализират влиянието на вредните бактерии, пробиотиците следва да преобладават в количествено отношение и като видово разнообразие. Въпреки че са открити в началото на миналия век от носителя на Нобелова награда Иля Млечников, все още знаем твърде малко за пробиотиците. Ученият установява, че хората в Родопите живеят много по-дълго и боледуват много по-малко благодарение на една специфична за България бактерия, позната като Lactobacillus bulgaricus. Открити са обаче и още видове полезни бактерии като Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium bifidum, Lactobacillus casei GG и Streptococcus faecium.

Когато приемаме пробиотици, е важно да знаем, че те преминават трудно през киселата бариера на стомашните сокове. Това е още една причина да се приемат редовно, заедно с пребиотиците, които ферментират в червата и селективно създават условия за по-бързия растеж на полезните бактерии.

При избор на пробиотици обърнете внимание на следните фактори:

  • Да има над един милиард (109) живи бактерии, за да може поне малка част от тях да достигнат до червата.
  • Да съдържат пребиотици (като инулин), които спомагат развитието на полезните бактерии.
  • Да съдържат повече видове от добрите бактерии, за да може да се попълни разнообразието от полезни щамове в червата.

И макар че става дума за превенция, все пак е важно да разберем дали имаме нужда да си набавяме пробиотици допълнително. Можем да се насочим към правилния отговор на този въпрос чрез самонаблюдение. Ако притежавате поне 5-6 от изброените по-долу симптоми, то вероятно има нужда да увеличите полезните бактерии.

  • Чести главоболия
  • Постоянна умора и отпадналост
  • Ускорен пулс/сърцебиене
  • Запек или диария, или редуване на двете
  • Подуване и газове, проблеми с червата и стомаха
  • Излишни килограми
  • Проблеми с кожата
  • Чести вирусни инфекции
  • Проблеми с дихателната система
  • Отделяне на повече слуз
  • Анемия (желязодефицитна)
  • Захарен диабет
  • Апендицит
  • Онкологични заболявания
  • Нарушено психическо състояние.

По какъв начин допринасят пробиотиците за нашето здраве?

  • Осигуряват ни устойчивост към вирусни заболявания
  • Спомагат за редовното и нормално изхождане
  • Участват в регулирането на теглото
  • Дават ни усещане за повече енергия и издръжливост
  • Чиста и здрава кожа
  • Здрави венци и зъби
  • Чист влагалищен секрет
  • Добро храносмилане
  • Повлияват благоприятно „синдрома на пропускливите черва“
  • Понижават лошия холестерол
  • Борят се с рака
  • Предотвратяват инфекции на пикочните пътища
  • Произвеждат мастни киселини – важни за работата на мозъка, цялата нервна система и сърцето, за изчистване на мастноразтворимите токсини, за защита на клетките, имат противовъзпалително действие
  • Произвеждат витамини – витамин К (участващ в кръвосъсирването) и витамини от групата В (включително и В12)
  • Неутрализират химикалите, които приемаме с храната
  • Помагат на черния дроб да пречиства организма.

Откъде да си набавим пробиотични бактерии?
На всички ни е известно, че те могат да бъдат закупени от аптеката. Но има и храни, които съдържат различни видове полезни бактерии.

Преди да стигнем до тях обаче, нека видим какво унищожава полезните бактерии и по възможност да изключим или намалим следните фактори:

  • Антибиотиците – унищожават вредните, но заедно с тях и полезните бактерии;
  • Захар и захарни изделия – представляват храна за вредните бактерии;
  • Генномодифицирани (ГМО) храни;
  • Някои зърнени храни – може да съдържат различни бактерии;
  • Емоционален стрес – нарушава защитата;
  • Различни химикали в храната и медикаментите.

Ако сте подложени на или приемате което и да е от гореизброените, е необходимо да компенсирате с подходящи пробиотици под формата на хранителна добавка, както и с включване в менюто на храни, съдържащи полезни бактерии:

  • Кисело мляко (по възможност домашно заквасено), за да си гарантирате наличието на живи бактерии;
  • Домашни кисели краставички, туршия, кисело зеле, включително и зелева чорба;
  • Комбуча, мисо, темпе, сайтан, тофу, био соев сос и други естествено ферментирали храни и напитки;
  • Съдържащите пребиотици – гулия (земна ябълка), репей.

Всеки човек се нуждае от полезни бактерии. На практика не са документирани случаи на предозиране с пробиотици, тъй като излишното количество се изхвърля от организма, но не бива да забравяме, че прекаляването с всяка хранителна добавка може да доведе до неприятни ефекти. Затова е препоръчително да се консултирате със своя лекуващ лекар или нутриционист относно дозировката и продължителността на приема.