Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Нашето благосъстояние, както и функциите на организма ни, зависят от състоянието на чревния тракт. Но какво знаем за него?

Чревният тракт е:

  • Най-големият по площ орган. Общата дължина на червата на възрастен е 7-9 метра.
  • Влияе на настроението. Повече от 90% от 5-HTP – предшественика на хормона на щастието – серотонин – се произвежда в червата.
  • Важен за имунитета (приблизително 70% от имунните клетки се намират в червата).
  • Съдържа голяма част от цялата микрофлора на организма – приблизително 0,3% от телесното тегло.
  • Светът в нашето тяло е много по-сложен, отколкото можем да си представим. Накратко казано, ние не сме сами.

Какво знаем за микрофлората?

Всеки човек е уникален като пръстов отпечатък. Дори при близнаци със същия генотип сходството на микрофлората е ~ 20%.

Участва в синтеза на витамини от група В

  • Има около 38 трилиона микроорганизми, което е с 8 трилиона повече от броя на всички клетки в тялото.
  • Губи защитни свойства с възрастта.

Причините за дисбаланс на микрофлората могат да бъдат най-различни. Ето някои от тях:

  • Хранене с адаптирано мляко (т.нар. формула) в ранна детска възраст.
  • Нерационално хранене при възрастните – предимно с животински мазнини, захар и нишесте.
  • Консумация на алкохол, тютюнопушене.
  • Медикаменти (антибиотици и др.).
  • Стрес.
  • Болести, включително хормонални нарушения и хранително отравяне.
  • Рязка промяна в начина на живот: промяна на климата, нощен труд, внезапна промяна в диетата или гладуване.

Невинаги можем да разпознаем дисбаланса на чревната флора, отдавайки симптомите на различни причини. Най-често дисбалансът на чревната микрофлора се проявява чрез:

  • разстройство на изпражненията,
  • дискомфорт в червата,
  • влошаване състоянието на кожата,
  • отслабване на имунната система,
  • постоянна умора, апатия,
  • емоционална нестабилност,
  • ранно стареене,
  • развитие на болести.

Популярната грижа за чревната флора досега включваше прием на пробиотици и пребиотици. Пробиотиците са живи микроорганизми, които, когато се приемат в адекватни количества, подпомагат здравето. Пребиотиците са несмилаеми вещества, които по същество са храна за пробиотиците. Синбиотиците представляват комбинация от пребиотици и пробиотици.

Целта на тази комбинация е повишаване жизнеспособността на пробиотиците. В процеса на своя живот живите пробиотични микроорганизми (лакто- и бифидобактерии) отделят полезни за човешкия организъм вещества: органични киселини, витамини, вещества с антибактериални свойства.

Комбинацията от такива вещества се нарича метабиотици (активни метаболити), тъй като те имат биологична активност и са в състояние да участват в биохимични процеси, като значително подобряват местообитанието на пробиотиците.

Най-новите и модерни продукти, които се грижат за чревната микрофлора, съдържат метабиотици. Метабиотиците (постбиотиците) са структурни компоненти на пробиотиците или продукти от техния метаболизъм, които имат биологична активност и оптимизират растежа на собствената ни чревна микрофлора.

Предимството на метабиотиците е, че оказват своето въздействие незабавно. Освен това:

  • Активират растежа на собствената ни полезна микрофлора.
  • Усвояват се перфектно и не влизат в конфликт със собствената микрофлора на организма.
  • Не се увреждат от антибиотици.
  • Не са чувствителни към киселинната среда на стомашно-чревния тракт.
  • Имат дълъг срок на годност.

Препоръчително е да се приемат пробиотици, метабиотици или комбинация от двете, като в зависимост от целта, може да получите следните резултати:

  • Подобрено състояние на кожата,
  • Нормализиране на изхождането,
  • Регулиране на теглото,
  • Намалени алергични реакции,
  • Укрепване на имунитета,
  • Препоръчително е да се приемат, докато приемате антибиотици,
  • Както и за възстановяване след антибиотици.

Редовният прием на метабиотици поддържа баланса на чревната микрофлора, подобрява храносмилането и усвояването на хранителните вещества, намалява дискомфорта в стомашно-чревния тракт и осигурява редовното изхождане. Както се разбира и от наименованието, те водят до подобряване на метаболизма и укрепват имунната система, както и намаляват риска от алергични реакции.

Кога е подходящо да се приемат метабиотици:

  • Ако се храните неправилно, нездравословно или нередовно.
  • Ако сте подложени на постоянен стрес.
  • Имате вредни навици (тютюнопушене, алкохол и др.).
  • Подложени сте на диета или гладуване.
  • Приемате антибиотици.
  • Страдате от наднормено или поднормено тегло.

Не забравяйте, че някои от тези фактори зависят от нашата воля и старание и можем да намалим риска, като водим един здравословен начин на живот, редовно и пълноценно хранене, както и храна, богата на ферменти, ензими и фибри!