Текст: д-р Татяна Василева, семеен лекар

Силно втрисане, болки – в главата и във всеки мускул, както и смазваща умора. Така изглежда внезапната атака на грипа. Затова и инфекционистите признават, че всеки пациент може да посочи едва ли не точния час, в който го е покосил вирусът. Има ли начин този „челен сблъсък“ да бъде избегнат? И какви превантивни мерки можем да вземем на прага на грипната епидемия? Полезни съвети дава семейният лекар д-р Татяна Василева.

Ваксината е най-добрата профилактика срещу грипа, категорична е д-р Татяна Василева. „И през ноември не е късно за инжекцията, благодарение на която се изгражда имунитет срещу актуалните през този сезон щамове“, подчертава семейният лекар.

За съжаление, у нас малцина се ваксинират – затова и „колективният ни имунитет“ е много нисък. Препоръката на д-р Василева е ваксина да си поставят поне хората над 60 години и тези с диабет, бъбречни, сърдечни, белодробни и чернодробни заболявания.

Грипният вирус буквално „сваля гарда“ на имунната система, затова тези по-уязвими пациенти не бива да разчитат само на късмет или „природни илачи“ в навечерието на епидемията. Причината – при тях много често се „наслагва“ бактериална инфекция след грипната – и усложненията са най-тежки, като поразяват от белия дроб през бъбреците до сърцето, алармира д-р Василева.

Чаят като еликсир срещу вирусите
Хората, които не се възползват от възможността да опазят себе си и околните от грипа с ваксина, могат да заложат и на имунопрофилактика от „природната аптека“. „Ако през горещите летни дни наблягахме на водата, то сега е времето на чая. Пийте билкови отвари в големи количества – те овлажняват носната лигавица и я пречистват от болестотворни организми“, препоръчва семейният лекар. „В случай че добавите към чая и мед, и джинджифил, ефектът се мултиплицира. Двата природни продукта „вдигат бариера“ пред вирусите и са истински „щит“ срещу респираторните заболявания“, допълва д-р Василева. Като съветва в навечерието на грипния сезон профилактика да се прави и с най-мощния природен „антибиотик“ – прополиса. „Всекидневно слагайте във водата или чая си 20-30 капки, за да държите вирусите далеч“, е рецептата на специалиста. „Пчелният прашец също е начин да закалите организма си за предстоящите изпитания. Той, заедно с витамин С и поливитамините, са мощно средство за предотвратяване на простудните заболявания“, допълва д-р Василева.

Хранете се цветно, хапвайте туршия
Друг природен „антибиотик“ – чесънът, също влиза в „арсенала“ от натурални имуностимулатори. „Консумирайте още праз и кромид лук, най-добре в суров вид – наред с него, те съдържат вещества, които убиват вирусите и вдигат имунитета“, изрежда ползите от „ароматната люта терапия“  срещу грипа д-р Василева. И препоръчва трапезата да ни е възможно по-„цветна“ и богата на пресни зеленчуци и плодове – чушки, моркови, зеле, цвекло, ряпа, ябълки, круши – цялата „палитра“ от даровете на есента. „Туршиите и киселото зеле също са добро средство за подсилване на имунитета – те са естествени пробиотици“, напомня семейният лекар. И въпреки че все още е рано за тях, препоръчва винаги да присъстват на трапезата през зимата.

Проветрявайте на всеки час
Макар българите да са всеизвестни със страха си от „течението“, то е един от най-верните съюзници срещу вирусите през зимата. „Отваряйте широко вратите и прозорците за около 5-10 минути на всеки час, както и преди лягане. Застоялият и сух въздух е вреден дори за здравите хора!“, категорична е д-р Василева. Изсушените лигавици са много по-податливи на вируси, затова е хубаво, освен температура около 22 градуса в дома, и особено в спалнята, да се поддържа добра влажност. „Макар да е хладно, не се отказвайте от разходките – използвайте добрите часове и прекарвайте времето си в парковете или кварталните градинки, не спирайте и децата от игра навън“, съветва семейният лекар.

Носете маска в автобуса
Безупречната хигиена е другата „застраховка“ срещу грипа. „Не забравяйте, че освен по въздушно-капков път, вирусът се предава и по контактен – заради замърсени от секрети повърхности“, подчертава д-р Василева. Затова препоръчва на пациентите си да са особено внимателни в градския транспорт, в кина, молове и обществени сгради, където „обменът на патогени“ е особено активен. „Винаги си носете дезинфектант или мокри кърпички и не пипайте лицето си с мръсни ръце – вирусите проникват особено лесно през конюнктивата на очите например“, напомня семейният лекар. Маската не е лоша идея за учениците и хората, които се придвижват с автобус или метро. „Но за нея е важно да се помни, че трябва да се подменя на всеки 2-3 часа, за да ви защитава ефективно“, подчертава д-р Василева.

АКО ВИРУСЪТ ВИ ПОВАЛИ
Не боледувайте на крак!
Ако все пак грипът ви повали, най-добре не чакайте ден-два „да ви мине“, преди да вземете мерки, съветва д-р Татяна Василева. „Имайте предвид, че противовирусните медикаменти действат само в първите 72 часа след заразяването. Щом усетите внезапното втрисане, болки в главата и мускулите и умора, започнете терапията веднага“, е препоръката на семейния лекар. Самолечението с антибиотици е излишно – те се предписват само при усложнения, ако вече е започнала бактериална инфекция, напомня специалистът. Най-важният съвет на д-р Василева, обаче е да не карате болестта на крак. „От 3 до 5 дни на покой на топло у дома, в които вземате витамини, лекарства за температура и пиете много течности, са достатъчни, за да се преборите с грипа – освен ако нямате хронично заболяване или компрометиран имунитет“, напомня семейният лекар. Ходейки на работа болни, веднъж рискувате да се влошите и да развиете усложнения като пневмония, а втори път – да разпространите заразата, предупреждава д-р Василева.