[vc_row][vc_column][vc_column_text css=".vc_custom_1610095940230{margin-bottom: 0px !important;}"]Текст: Антоанета Атанасова, фамилен психотерапевт, педагог
Изминалата 2020 година не приличаше на нито една преди нея. Принудени бяхме да приемем доста промени, които пандeмията наложи. Еднa от тях е „домашният офис”. Днес работата вкъщи е начин да защитим себе си и близките си, да бъдем социално отговорни и да продължим да се грижим за сигурността си.
Не си настройваш вече алармата за шест часа сутринта, не бързаш трескаво да хапнеш в движение, не тичаш, закъснявайки за работа, не се налага да мислиш какво ще облечеш, за да впечатлиш колегите – звучи примамливо, нали?
На пръв поглед съблазнително е да си седиш вкъщи и да работиш, когато ти си определиш. Но само на пръв поглед! Защо често е трудно да се работи у дома? Не е лесно да се запази мотивацията за работа, а и нямате наблизо колеги, с които да си общувате и сътрудничите. Кои са някои от трудностите и как да си помогнем?
Организация на домашния офис
Да нямате обособено място за работа е един от основните проблеми. Липсата на граници може да доведе до напрежение и влошено качество на работа. Най-добре е да имате стая, която може да отделите за тази цел. Ако това не е възможно, определете си кът за работа и го наречете работно място, независимо че е част от помещение с други функции като кухнята например.
Погрижете се да си организирате работното място с всичко необходимо – място за съхранение на документите, всякакви канцеларски удобства, нека всичко, което ви е необходимо, да е подръка, за да не се разсейвате с търсене.
Когато е част от общо пространство, домашният офис не трябва да изглежда нелепо. Доколкото е възможно, се съобразете с останалата част от дома, за да ви е приятно, но сложете ясен знак да не ви прекъсват, докато работите – нещо като закачалките за врата с надпис „Не безпокойте” в хотелите.
Въпреки че някои бизнес срещи изискват делово облекло, не е необходимо да седите у дома цял ден с костюм. Но и да сте по пижама, също не е добре. Нагласата за работния процес идва и от грижата за дрехите, които носите.
Управление на собствения график и време
Изкусително е да си поспите и да оставите работата за по-късно, но структурирането на времето с работен график е доказано за постигане на повече ефективност в работата. Определете си работните дни и часове и се придържайте към тях. Това ви прави не само по-продуктивни, но и намалява стреса от несигурността и честите промени.
Липса на граница между личния и професионалния живот
Домът е място за отдих, безопасност и сигурност, където се отпускаме след стреса на работното място. Home office грубо се намесва в спокойното ни пространство. И тук е добре да помислим за ясни граници. В противен случай съществува опасност да се размият времето за работа и почивка. Когато работното време е изтекло и сте „затворили” вратата на офиса, не се изкушвайте да проверите за последен път пощата или да погледнете „само още едно нещо”.
Разсейване
Трудно е да се съсредоточите, когато сте заобиколен от личните си вещи, когато домашните задължения, книгите и телевизорът са наблизо. Шумоизолиращи слушалки може да помогнат.
По-слаб контрол
Да, шефът може и да ви дразни, но също така контролира и насочва работата, дава обратна връзка. Поддържайте комуникацията с него, дръжте го в течение и обсъждайте предизвикателствата в работата си. Виртуалната комуникация понякога не е достатъчно ясна, така че сверявайте в края на всяка среща или мейл поставените ви задачи.
Социална изолация
За нас, хората, взаимодействието с други хора и социалното общуване е базисна потребност. Когато сме лишени от общуване с колеги на работното си място, сме заплашени от самота. Видеоразговорите помагат, но не са достатъчни. Съобразявайки се с пандемията, може да имаме онлайн срещи с приятели или да планираме разходки в парка или други дейности на открито.
Децата
Създайте правила да не ви прекъсват точно така, както когато сте на работа в служебния офис. Обяснете на децата си, че макар да сте вкъщи и да изглежда като обикновен уикенд, това съвсем не е така. Важно е да предупредите хората, с които комуникирате служебно, че децата ви са у дома и е възможно да има прекъсвания в работния процес.
В зависимост от вашия график и възрастта на децата си планирайте за тях дейности, които не се нуждаят от надзор. Ако имате партньор и ако работата ви позволява, може да помислите за редуване. Например единият гледа децата сутрин, докато другият работи, и обратното следобед. Така може да имате поне няколко часа, в които фокусът ви да е изцяло върху работата.
Правете повече кратки почивки, така че да може да обръщате внимание на децата си по-често, макар и за кратко. И най-важното – не бъдете перфекционисти. Децата са си деца и ще ви прекъсват, ще бъде по-разхвърляно от обичайното, ще прекарват повече време пред електронните си устройства и това е нормално. Важно е да кажете, че тези правила са променени заради извънредната обстановка и са временни.
Разчитайте на семейството ви, че заедно можете да поддържате висок професионализъм у дома.
Всяко начало е трудно, но ние сме адаптивни същества и се приспособяваме към различните условия в средата ни. Важно е да не забравяме, че не сме сами в този процес и има на кого да разчитаме – близки, приятели, колеги, а защо не и нови познати?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]