Причини, превенция и лечение на хиперлипидемията

д-р Мая Врчаковска

Ако е необходимо, лекарят ще ви предпише лекарства за снижаване на повишените нива на мазнините в кръвта, но никой не може да се грижи за вашето здраве повече от вас самите, защото истинските ефекти се проявяват едва с налагането на здравословен начин на живот, редовни физически упражнения и промени в хранителния режим

Много хора, особено на средна възраст, се сблъскват с повишените мазнини в кръвта. Най-често става дума за холестерола или неговите две „фракции“, така наречения „добър“ (HDL) и „лош“ (LDL) холестерол, или триглицеридите.

Какво представляват холестеролът и триглицеридите?

Холестеролът е вид мазнина, която се произвежда в черния дроб, но се приема и с храната. Отговорен е за осигуряване на целостта на клетъчната стена и стабилността на клетките. От него се синтезират хормони – кортикостероиди, които ни позволяват да живеем и действаме в стресови ситуации, както и тестостерон, естроген и прогестерон – най-важните репродуктивни хормони. От холестерол се синтезира витамин D, необходим за поддържането на здрави кости и важен за производството на инсулин, както и за защитата на нервната и имунната системи на организма; той участва в синтезирането на жлъчните киселини за разграждане на мазнините от храната, както и в много други важни функции.

Триглицеридите осигуряват енергия, но главната им роля е да складират енергия като резерва. Консумираната от нас храна съдържа калории под формата на въглехидрати, протеини и мазнини. Когато консумираме повече калории, отколкото са ни нужни, и особено бързи въглехидрати, калориите се складират под формата на триглицериди.

Кои са най-честите причини за повишените мазнини в кръвта?

Повишените мазнини (липиди) в кръвта се дължат на различни фактори: наследственост, хранителен режим и начин на живот. Много по-рядко причината са заболявания на щитовидната жлеза, черния дроб, бъбреците и др. подобни.

Наследственост: Гените могат да повлияят метаболизма на лошия (LDL) холестерол. Хората с вродено нарушение на холестерола в кръвта са с повишен риск от сърдечносъдови заболявания.

Наднормено тегло: Може да доведе до повишаване нивото на лошия (LDL) холестерол. С намаляването на телесното тегло се понижава нивото на LDL и се повишава това на добрия (HDL) холестерол.

Възраст и пол: При лица на възраст над 60-66 години, а дори и над 50 години, в началото на менопаузата или андропаузата, нивото на холестерола се повишава в резултат на понижаването на нивото на репродуктивните хормони, които произвежда холестеролът.

Липса на физическа активност: Редовната физическа активност може да понижи нивото на триглицеридите в кръвта и да повиши нивото на добрия (HDL) холестерол.

Психически стрес: Стресът повишава нивото на хормона на стреса, а нивото на холестерола се повишава, защото той е нужен за неговото производство.

Грешки в храненето: Консумирането на бързи въглехидрати (захар), като бонбони, бяло брашно, прекалено много наситени мазнини в храната (свинско, агнешко), печива, алкохол, пропускането на закуската и консумацията на закуски между основните хранения, обикновено води до наднормено тегло или затлъстяване в коремната област.

Какъв е рискът за здравето от повишените мазнини в кръвта?

Значителното повишение на триглицеридите може да предизвика възпаление на панкреаса – жлеза, разположена зад стомаха, която произвежда инсулин.

При повишаване на холестерола в кръвта излишъкът може да се отлага върху стените на артериите, особено на коронарните артерии (сърдечните кръвоносни съдове), на каротидната артерия на шията, която снабдява с кръв мозъка и на артериите, които снабдяват с кръв вътрешните органи или краката. Холестеролът се отлага под формата на плаки (депозити) върху стената на вътрешния слой на артериите, което води до постепенното им стесняване и намаляване на кръвотока, с което се намалява и притокът на кислород и хранителни вещества. Този процес е известен като атеросклероза. Атеросклерозата води до ангина пекторис, когато сърдечният мускул не получава достатъчно кислород.

Депозитите от холестерол могат да руптурират (да се разрушат) и да доведат до образуването на тромб (кръвен съсирек), който блокира артерията, прекъсва кръвотока и предизвиква сърдечен удар (инфаркт), при което част от сърдечния мускул умира поради недостиг на кислород и хранителни вещества. Стесняването на каротидните артерии на шията води до световъртеж, нестабилност и дори инсулт. При стесняване на артериите на краката възниква болка в прасците при ходене, а в по-тежките случаи и болка в покой.

Все пак повишеното ниво на холестерола в кръвта само по себе си не предизвиква симптоми, затова много хора не разбират за този проблем, докато не си направят лабораторно изследване на кръвта. Важното е при провеждане на изследвания на мазнините в кръвта да са изминали минимум 12 часа от последното хранене, което не трябва да бъде обилно и мазно, а на сутринта, преди вземането на кръв, може да се пие само вода.

Защо при младите поколения се повишава холестеролът в кръвта, както и честотата на поява на сърдечносъдови заболявания?

Молекулите на холестерола се увреждат при излагане на топлинна обработка и окисляване. Най-много окислен холестерол има в храните, подложени на продължителна обработка при висока температура (пържене в масло, преработвано термично няколко пъти), в млякото и яйчния прах, в хидрогенираните растителни мазнини, маргарина, растителните сирена, разтворимите супи, пекарските изделия и закуските.

От друга страна, холестеролът е отговорен за регенерирането на клетките, увредени от възпаления, като концентрацията му в мястото на възпалението се повишава. Но ако в организма се произвежда голямо количество окислен холестерол, заедно със свободни радикали, или ако тази форма на холестерол се приема чрез храната, вместо възпаленото място да се регенерира, тъканта се уврежда. А възпалението е основният промотор на сърдечносъдови заболявания.

Какво всъщност се случва?

В мястото на лекото увреждане на вътрешния слой на артериалната стена възниква възпаление, върху увреденото място се отлага малко, окислено (увредено) късче LDL холестерол, оксидативният стрес и възпалението се увеличават и се формират депозити върху кръвоносните съдове, които компрометират допълнително кръвообращението. От друга страна, доказано е, че оксидираните форми на холестерола увеличават риска от възникване на злокачествени процеси на мястото на увреждане на клетките.

Наситените мазнини и трансмазнини имат далеч по-голямо въздействие върху „лошия“ холестерол (LDL), който е отговорен за атеросклерозата, отколкото холестерола, приеман с други храни. Повишеният LDL е проблем, но само при възпаление на кръвоносните съдове. Такова възпаление е налице при затлъстяване, диабет и тютюнопушене, което причинява пряко химическо увреждане на кръвоносните съдове.

Как да се намали повишеното ниво на мазнините в кръвта?

Когато нивата на холестерола са много високи, лекарят ще ви предпише лекарства, които понижават нивото на холестерола в кръвта, или такива, които понижават нивото на триглицеридите. Терапевтичното действие трябва да бъде насочено към намаляване на нивата на общия и LDL холестерола и увеличаване нивото на HDL холестерола. Тези класически лекарства играят роля и като антиоксиданти, които предпазват стените на артериите и дори понякога имат профилактично действие, независимо от нивото на холестерола, когато са налице признаци за стареене на кръвоносните съдове, депозити или сериозни увреждания, след интервенции по кръвоносните съдове (стент, разширяване на артерията с балон), след хирургична реваскуларизация на сърцето (байпас), при наличие на диабет и т.н.

При леко повишени стойности на холестерола лекарят може да препоръча хранителни добавки, естествени продукти за намаляване на мазнините, омега-3 мастни киселини, витамини Е и С, селен и други антиоксиданти. Впрочем, действителен ефект има само при здравословен начин на живот, редовни упражнения и промяна на хранителния режим.

Лекарят е този, който трябва да ви обясни основите на промяната в начина на живот и ако е необходимо, но не и задължително, да ви предпише лекарство за понижаване нивото на мазнините, но никога не забравяйте, че никой не може да се грижи за вашето здраве повече от вас самите и че лекарството е във вашите ръце. Не участвайте пасивно в собственото си лечение!

Упражнения и хранителен режим

– Първата стъпка: Проверете нивото на мазнините в кръвта си.

Намалете консумацията на наситени мазнини:

Намалете консумацията на червено месо, пълномаслени сирена, трансмазнини, избягвайте маргарин, растителни сирена, закуски, бяло брашно, не пропускайте закуската и т.н.

– Увеличете приема на наситени мазнини: Консумирайте зехтин, ленено масло, ядки, овес, просо, ечемик, елда, храни, богати на омега-3 мастни киселини (риба тон, сьомга, сардини) и др. подобни.

– Приемайте повече растителни влакна: Съдържат се в лещата, боба, граха, зеления фасул…

– Редовно практикувайте физическа активност: Упражнявайте се, ходете, плувайте, карайте колело и др.