Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Пониците са сред най-подходящите храни, които можем да включим в нашето пролетно меню.

За разлика от кълновете пониците притежават всичките им полезни свойства, но се усвояват много по-добре от организма. Те представляват вече израснали тънки стръкчета от съответното растение – свежи и зелени, с дължина около 8 см.

Изключително богати са на хранителни вещества, витамини, минерали, антиоксиданти и фитохимикали. Съдържат много повече хранителни вещества, отколкото зърната, от които са израснали, заради процеса на покълване. Това ги прави много полезни за подобряване на общото здравословно състояние.

Подобряват храносмилането

Пониците съдържат ензими, които ни помагат да разграждаме храната и да усвояваме по-добре хранителните вещества. Това може да ни помогне да намалим риска от хранителни неразположения.

Помагат за контролиране на кръвното налягане

Някои изследвания показват, че покълналите стръкове могат да помогнат за контролиране на кръвното налягане. Те съдържат вещества, които могат да разширят кръвоносните съдове и да намалят налягането в тях. Това може да бъде особено полезно за хора, които страдат от високо кръвно налягане.

Подобряват здравето на сърцето

Пониците съдържат вещества, които могат да намалят нивата на лошия холестерол в кръвта и да подобрят функционирането на кръвоносните съдове. Това спомага за намаляването на риска от различни сърдечносъдови заболявания.

Подпомагат имунната система

Консумацията на покълнали стръкове подобрява функционирането на имунната система. Те съдържат много витамини и минерали, които са важни за здравето на имунната система и за предпазването от различни видове инфекции и болести.

Помагат за отслабване

Пониците могат да бъдат полезни за отслабване. Те съдържат много малко калории, но са богати на фибри и протеини. Това от своя страна спомага да се чувстваме сити за по-дълго време. В резултат можем да намалим количеството храна, която консумираме, и да отслабнем.

Подобряват настроението

Покълналите стръкове съдържат много витамини и минерали, които могат да помогнат за подобряване на настроението. Те съдържат витамин B6, който е важен за производството на серотонин – хормонът, който е пряко свързан с настроението. В резултат консумацията на поници може да ни помогне да се чувстваме по-добре.

Помагат за намаляване на възпаленията

Пониците съдържат антиоксиданти, които могат да помогнат за намаляване на възпаленията в организма. Консумацията им е полезна за хора, които страдат от различни видове възпалителни заболявания, като артрит, астма или хронични болести на дихателната система.

Голямото им предимство е, че всеки може да си ги отглежда, заради което можем да имаме източник на тези ценни нутриенти не само през пролетта, но и през цялата година. Става лесно и не отнема време.

Как да си приготвим поници в домашни условия?

Освен че са полезни, те придават по-интензивен вкус и аромат на всяка салата, смути или песто. Може да ги влагате в дресинги, като например с пониците от синап може да придадете лек горчичен привкус на салатата.

Необходими са семена за покълване, които можете да намерите в био- и здравословните магазини, включително и онлайн. Отглеждането на поници не изисква особени усилия или време, а само мъничко ежедневна грижа за тях.

Как да ги покълнем стъпка по стъпка?

  • 5-6 с.л. (или един пакет) семена за покълване накисваме в буркан за няколко часа или за през нощта.
  • На сутринта изплакваме семената и ги оставяме в буркана, за да покълнат.
  • Изплакваме ги по 2 пъти на ден, като отново ги връщаме в буркана.
  • След около 3 дни те вече са покълнали и ги изплакваме за последно. Приготвяме тавичка, която покриваме с пръст (около 1 см дебелина), разстиламе кълновете отгоре, като се стараем да е равномерно. Напръскваме добре с вода (може с помпичка или запушвайки с пръст отвора на шишето). Хубаво е да се напои почвата, да не е суха, но и да не се преполеят. Покриваме ги с найлон.
  • Поливаме ги всеки ден поне по веднъж, а може и по два пъти, ако изложението на терасата ви е южно и е по-слънчева.
  • След още около 2-3 дни те вече са се раззеленили. Тогава премахваме найлона, като продължаваме да ги поливаме.
  • След още 2-4 дни имаме тава със свежи зелени поници, които можем да консумираме. Изрязваме с ножица, колкото са ви необходими за момента, а останалите продължаваме да поливаме. Често отдолу продължават да изникват още стръкчета.

Всички поници, независимо от какво семе се отглеждат, са изключително богати на аминокиселини, фибри, енизми, минерали и витамини в лесно усвоима форма. За разлика от кълновете не дразнят стомаха, по-вкусни са и се понасят добре от повечето хора. Може да си изберете различни видове, но непременно опитайте пониците от синап, от слънчогледово семе и от царевица.