Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Помелото е цитрусов плод, приличащ на голям грейпфрут. И наистина той е най-близо до грейпфрута като плод и като полезни качества. Формата му не е идеално кръгла, а по-скоро капковидна, на цвят е жълт или зелен отвън, а отвътре – белезникав. На размер е горе-долу колкото пъпеш. На вкус помелото наподобява грейпфрут, но е по-сладко. Съдържа някои ценни витамини, минерали и антиоксиданти, които го правят ценен гост на нашата трапеза.

Ето и основните ползи от консумацията на помело:

Висока хранителна стойност

Помелото съдържа множество витамини и минерали. Като всеки цитрусов плод е богат на витамин С. Едно обелено помело съдържа:

  • Калории: 231
  • Протеини: 5 г
  • Мазнини: 0 г
  • Въглехидрати: 59 г
  • Фибри: 6 г
  • Рибофлавин (вит. В2): 12.6% от дневния прием
  • Тиамин (вит. В1): 17.3% от дневния прием
  • Витамин C: 412% от дневния прием
  • Мед: 32% от дневния прием
  • Калий: 28% от дневния прием

Само един плод съдържа в себе си количество витамин C, достатъчно за няколко дни. А този витамин е мощен имуностимулатор, който спомага да се намали разрушаването на клетките от свободните радикали. Помелото е богато и на калий, който спомага за регулирането на баланса на течностите в организма, както и на кръвното налягане.

Като всеки плод помелото е и добър източник на фибри

В едно помело се съдържат 6 г фибри, като дневната доза е около 25 г фибри. Особеното е, че помелото е богато на неразтворими фибри, които добавят обем на чревното съдържимо и по този начин спомагат изхождането. Фибрите освен това са отличен източник на хранителни вещества за полезните бактерии в чревния тракт. И не на последно място фибрите от плодовете като помелото се свързват с подобрена костна плътност, поддържане на здравословно тегло, подобрени мозъчни функции и редовна перисталтика, както и намален риск от хронични заболявания.

Помага за редукция на теглото

Едно обелено помело съдържа само 230 калории, което е малко количество за храна с такъв обем. По този начин ще се заситите, без да добавите излишни калории към менюто си. И не само това, помелото съдържа протеини, които ще ви помогнат да се чувствате сити за по-дълго.

Богато на антиоксиданти

Антиоксидантите в помелото помагат да намали увреждането на клетките от страна на свободните радикали, което може да причини хронични заболявания. Не само съдържащия се в помелото витамин С е антиоксидант. Някои от тях са нарингенин и нарингин – вещества, които обичайно се намират в цитрусовите плодове. Помелото съдържа и ликопен, противовъзпалително средство, полезно за сърдечната дейност, което повече ни е известно от състава на доматите.

Много от полезните качества на помелото дължим именно на антиоксидантите – най-вече подмладяващите му свойства и ползите за здравето на сърцето. Сред другите ползи са: антибактериалните, антигъбичните, антираковите свойства.

Помелото е вкусен и сочен плод, който лесно можете да включите в менюто си, като редувате и разнообразявате с други цитрусови плодове като грейпфрут, портокали, мандарини и лимони. Предлага се и в сушен вариант, но ако сте решили да регулирате теглото си, препоръчвам да консумирате свежи и пресни плодове, тъй като сушените съдържат много повече захар.