Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Научните изследвания показват, че черният шоколад е богат на антиоксиданти и хранителни вещества, което превръща това горчиво удоволствие в любима суперхрана.

Черният шоколад съдържа фитонутриенти, известни като флавоноиди, представляващи растителни химикали, които работят като антиоксиданти. Какаовото растение, от което се прави шоколадът, съдържа теобромин, който намалява възпалителните процеси и може да понижи кръвното налягане.

Какаото съдържа множество антиоксиданти – дори повече от зеления чай и червеното вино.

Най-добрият избор е шоколад с минимум 70% какао. Колкото по-малко е какаото, толкова повече захар и мазнини съдържа шоколадът. Имайте предвид, че дори и най-качественият черен шоколад, който е по-добър от млечния, все пак си остава „шоколад“, което означава, че е калоричен и богат на наситени мазнини. Препоръчителното количество е не повече от 30 грама на ден.

Това ще ви достави следните ползи:

Намалява риска от сърдечносъдови заболявания и инфаркт

Мета-анализ на осем изследвания върху връзката между консумацията на шоколад и сърдечносъдовите заболявания потвърждава, че хората, които консумират повече шоколад на ден, показват намален риск от заболявания на сърдечносъдовата система и инфаркт.

Друго изследване показва, че хората, които хапват шоколад повече от 5 пъти седмично, са намалили риска си от болести на сърцето с 57%.

Учените предполагат, че именно флавоноидите, съдържащи се в шоколада, допринасят за тези ползи. Тези вещества помагат да се произвежда азотен оксид, който спомага за отпускането на кръвоносните съдове и съответно за намаляването на кръвното налягане.

Подобрява умствените способности, паметта и настроението

Изследвания доказват, че високите концентрации на черен шоколад подобряват мозъчната функция. Шоколадът стимулира невронната активност в зони на мозъка, които се свързват с усещането за удоволствие и удовлетворение, което намалява стреса и подобрява настроението.

От осем изследвания върху шоколада и настроението, пет показват подобрение на настроението, три доказват повишаване на познавателните способности. Друго изследване показва, че консумацията на 48 грама биошоколад със 70% какао повишава невропластичността в мозъка, което има положителен ефект върху паметта, усвояването на нови знания и щастието.

Подобряването на умствените способности се дължи на високото ниво на флавоноиди в черния шоколад, които се акумулират в тези зони в мозъка, които отговарят за усвояването на знания и запаметяването им.

Балансира нивата на захар в кръвта и намалява риска от диабет

На пръв поглед редовното хапване на шоколад не звучи като най-добрия начин за превенция на диабет. Въпреки това е доказано, че черният шоколад в умерени количества може да подобри начина, по който организмът преработва глюкозата. Инсулиновата резистентност причинява високи нива на глюкоза в кръвта, което е предшественик на диабет тип 2.

Установено е, че флавоноидите, които се съдържат в черния шоколад, намаляват оксидативния стрес, който според учените е основната причина за инсулиновата резистентност.

Полезен за чревното здраве и може да помогне за намаляването на теглото

И отново ежедневната консумация на шоколад може да не изглежда като най-добрия начин за отслабване, но учените предполагат, че шоколадът е важен за намаляването на апетита, което спомага за намаляването на теглото.

Хапването на шоколад преди или след хранене подсказва на мозъка, че вече сме се заситили. Трябва да внимаваме с дозата обаче, защото по-големите количества може да имат обратен ефект.

В процеса на храносмилане шоколадът действа като пребиотик, или вид фибри, които спомагат за развитието на полезни бактерии в чревния тракт. Колкото повече добри бактерии имаме, толкова по-добре организмът усвоява хранителните вещества и се подобрява метаболизмът.

Неутрализира свободните радикали и играе роля в превенцията на рака

Има доказателства, че черният шоколад притежава свойства, които спомагат за предпазването от ракови заболявания. Антиоксидантите предпазват нашите клетки от разрушенията на свободните радикали, които са нестабилни кислородни молекули, считани за виновници за състаряването и заболяванията.

Когато свободните радикали в тялото са повече, те започват да атакуват здравите клетки и с времето може да доведат до възпалителни процеси и до някои заболявания – рак, болести на сърцето, алцхаймер и др.

Някои изследвания показват, че хората, които консумират много флавоноиди или шоколад, богат на антиоксиданти, развиват по-рядко рак, отколкото тези, които ги избягват. Има два основни флавоноида в шоколада епикатехин и кверцетин, за които се счита, че притежават антиракови свойства.

Полезен е за кожата

Шоколадът съдържа витамини и микроелементи като мед, желязо и магнезий, които са полезни за здравето на кожата. Манганът подкрепя производството на колаген – протеинът, който кара кожата да изглежда млада и здрава.

Минерали като калция спомагат за възстановяването и обновяването на кожата, което е от изключителна важност, тъй като всеки ден губим до 40 000 кожни клетки. Някои проучвания показват, че високите нива на антиоксиданти предпазват кожата от мощните UV лъчи, които се излъчват от слънцето.

Може да повиши добрия и да намали лошия холестерол

Черният шоколад се счита за храна, която понижава холестерола. Шепа бадеми, черен шоколад и неподсладено какао – това са храни, считани за намаляващи LDL холестерола, известен като „лош“, тъй като в повишени количества запушва кръвоносните съдове. От друга страна, какаовото масло може да повиши т.нар. добър холестерол.

Какаовото масло съдържа олеинова киселина, която е моно-ненаситена – същата, която се съдържа в зехтина, считан за приятел на сърцето. За разлика от него обаче какаовото масло съдържа и наситени мазнини, което е още една причина да се внимава с количествата.

Хранителен и вкусен

Освен всички изброени ползи има едно нещо, което е сигурно: черният шоколад е богат на хранителни вещества. Разбира се, колкото по-черен, толкова е по-полезен. Всеки шоколад, който е с над 70% какао, съдържа антиоиксиданти, фибри, калий, калций, мед и магнезий. Но да не забравяме, че той съдържа и прилично количество калории и мазнини, затова внимавайте с дневната доза!

Най-добре изберете суров, натурален биошоколад с над 70% какао.