Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Кестените са с ниско съдържание на мазнини и високо съдържание на витамин С, поради което са по-близки до плодовете, отколкото до ядките. Те имат бежова сърцевина и тъмнокафява кора. Под нея имат мрежеста мембрана, която заедно с кората се премахва преди консумация.

От хилядолетия кестените се използват за храна, като могат да се консумират сурови, печени, смлени на брашно или включени в рецепти. Те растат на дървета, които могат да преживеят повече от 500 години.

Здравословни ползи

Кестените са богати на витамин С, което ги отличава от другите ядки. Всъщност половин чаша съдържа 35-45% от дневния прием на витамин С. Разбира се, витамин С се губи до голяма степен, когато ги сварим или опечем, но все пак остават количества, които покриват 15-20% от дневния прием.

Има вариант да ги печете на по-ниска температура или да ги дехидратирате, ако искате да съхраните повече от полезните им свойства. Някои от антиоксидантите, които се съдържат в кестените, повишават своите свойства при термична преработка, така че при всички положения имаме ползи от тяхната консумация.

Полезни за сърцето

Антиоксидантите и минералите като магнезий и калий, които се съдържат в кестените, помагат да се намали рискът от сърдечносъдови заболявания и инфаркт.

Подобряват храносмилането

Те са добър източник на фибри, които помагат за редовното изхождане и стимулират развитието на полезни бактерии в чревната флора. Кестените са безглутенови, което ги прави подходящи за хора с непоносимости (целиакия).

Регулират кръвната захар

Фибрите в кестените помагат и за балансирането на кръвната захар, тъй като благодарение на тях организмът по-бавно усвоява захарите. Това помага да се избегнат колебания в кръвната захар, което е важно, особено ако страдате от диабет, инсулинова резистентност или искате да намалите теглото си. Въпреки че имат леко сладникав вкус, кестените са с нисък гликемичен индекс, което означава, че няма да предизвикат скокове в кръвната захар, когато ги консумирате.

Хранителни факти

Кестените са с много по-ниско калорийно съдържание, отколкото повечето ядки. Те са добър източник на аминокиселини, мононенаситени мастни киселини, антиоксиданти, феноли и витамин С, съдържат и витамин С, Е, А и витамин В комплекс, калций, магнезий, цинк, желязо мед и манган.

За какво да внимаваме?

Суровите кестени са безопасни за повечето хора, но в някои случаи може да дразнят стомаха. Ако имате чернодробно заболяване или бъбречни проблеми, по-добре е да ги консумирате варени или печени.

Наслаждавайте се на есента и на нейните дарове! Хранете се разнообразно и пълноценно!