Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Косата и ноктите са продължения на кожата и като такива отразяват вътрешното състояние на организма. Предполага се, че те са „мъртви“, но ако е така, защо косата може да бъде в някои случаи еластична и лъскава, а в други – суха и без блясък?

Защо ноктите ни понякога са здрави и твърди, а в други случаи – меки и чупливи? Е, тези факти несъмнено ни подсказват, че все пак има някакъв живот в тази уж „мъртва“ тъкан. И понеже косата и ноктите растат, подхранвани от различни вещества, ние можем да им повлияем чрез промяна в хранителния си режим. Но тъй като растежът е малко по-бавен, отколкото би ни се искало, за да видим резултата, ще трябва да се въоръжим с малко търпение и постоянство. Състоянието на косата и ноктите се използва, за да се определи вероятността от нарушението на някои вътрешни процеси в организма. Много симптоми на различни заболявания се наблюдават именно в тези продължения на кожата.

• Бухнала, непокорна и крехка коса в горната част на главата, отпред или по цялата глава е характерна за хора, които консумират по-голямо количество захар, плодове, сокове и сурови зеленчуци. Сплетените краища също са ефект от прекаляването с тези храни.
• Косопадът – най-характерният проблем на косата, може да бъде резултат от най-различни фактори. Когато е на темето, може да бъде причинен от прекаляване с месо и сол. Когато е към челото, може да е резултат от прекаляване с храните от горната точка. Цялостното оредяване на косата може да бъде причинено от нарушение в метаболизма на протеините, недостатъчно усвояване на минерала цинк, както и от забавена или нарушена функция на чревния тракт.

Дисбалансът на протеините може да се дължи на:
• Недостатъчно протеин, прекалено много захар и недостиг на животински протеин в храненето (при хората, които не могат да усвояват достатъчно протеин от растителни източници). В тези случаи решението е да се консумират повече бобови, яйца, риба, пилешко, а понякога дори и телешко. Непременно обаче трябва да се ограничат захарта и сладките храни.
• Неправилно комбинирани растителни източници на протеини – прекалено много зърнени (пшеница, ръж, лимец, елда, просо, овес ) и недостатъчно бобови храни (боб, нахут, леща, грах); или пък прекалено много зеленчуци, плодове и ядки и недостатъчно зърнени и бобови; или прекалено много бобови, а недостатъчно зърнени храни. Решението е да се комбинират равностойно зърнените и бобовите, като се увеличи консумацията на бобови, семена или зърнени според случая.
• Прекалено много протеини и недостатъчно минерали. Решението е да се добавят т.нар. морски зеленчуци, или микроводорасли, към храната, като същевременно се намалят животинските протеини.
• Прекалено много минерали и недостатъчно съответстващо количество протеини. Абсорбирането на протеините може да бъде възпрепятствано от някои минерали, когато балансът е в тяхна полза. Решението е да се увеличи приемът на протеини и да се намалят солта и минералите, ако се приемат такива като хранителни добавки.
При някои хора се наблюдава значителна промяна в състоянието на косата, когато преминат от хранене, богато на месо и месни изделия, захар, плодови сокове и млечни храни, към меню, състоящо се основно от пълнозърнести, бобови, свежи зеленчуци и „морски зеленчуци“.
При такава промяна в храненето не след дълго матовата, начупена и тънка коса придобива блясък и натежава. Най-ясно се забелязва разликата, когато новоизникналата част от космите вече е с дължина няколко сантиметра и блясъкът и здравината им граничат със старата матова и слаба коса. Може реално да се види промяната в храненето, запечатана върху косъма.
Мазната коса и пърхотът обикновено са свързани с консумацията на мазнини, мляко, сирене и сладолед. Ако намалите консумацията на тези храни и увеличите количеството на свежата салата, включително и на готвените зеленчуци, не след дълго ще забележите подобрение в състоянието на косата.
Пърхотът може да се дължи и на гъбична инфекция, като в такива случаи се повлиява значително при третиране с противогъбични средства. Интересното е, че сухата коса и скалп може да се дължи на прекалено много мазнини в менюто или на дехидратация. Колкото до състоянието на ноктите, които обикновено покриваме с лак, причина за техните проблеми са също вътрешни фактори. Важно е да се има предвид, че за да диша и да се храни нокътят, той трябва да бъде открит – т.е. да забравим за лаковете!

Ето и някои вътрешни причини за проблемите на ноктите:
• Неправилен баланс на протеини и калций. Решението е да се повиши приемът на протеини и минерали: яйца, риба, морски зеленчуци.
• Дехидратация. Да, ноктите ни обичат вода! Решението е да пием достатъчно количество вода, като нормата е 30-40 мл вода на килограм тегло на ден.
• Стресът може да повлияе баланса на калций, тъй като този минерал се изтегля от костите, съответно и от ноктите, за да неутрализира вредното влияние на стреса. Калцият е алкален елемент, а при стрес средата в организма се вкиселява. За да може да се съхрани алкално-киселинният баланс, на помощ идва калцият от ноктите. Решението е да се овладее стресът чрез релаксиращи и медитативни техники. Което не замества, разбира се, правилното и пълноценно хранене. • Прекомерна употреба на кисели храни като оцет, цитруси и лимон. Решението е да се намали консумацията на сладко, захар, дресинги с оцет, плодове и плодови сокове.
• Прекомерна употреба на сол. Решението е да се намали солта, а да се увеличи приемът на плодове. Както виждате, понякога външен на пръв поглед проблем може да има дълбоки корени или да зависи от много фин баланс на хранителните вещества. Затова, ако не можете да определите състоянието си, по-добре се обърнете към нутриционист.

Според вида на косата и ноктите можем също така да определим кои хранителни вещества ни липсват:
• Пърхот, косопад – недостиг на витамин В6, цинк, сяра, селен, протеини;
• Сух скалп, себорея – витамин А;
• Суха коса – йод, селен;
• Бавен растеж на косата и рядка коса – селен;
• Косопад и навита като пружинки коса – витамин С;
• Тънки цепещи се нокти – магнезий, цинк, манган, мед, йод и есенциални мастни киселини;
• Бели точки по ноктите – цинк;
• Нокти с форма на лъжички – желязо.
Сухата коса и косопадът може да бъдат симптом и на проблеми с щитовидната жлеза, по-конкретно – хипофункция. В такива случаи е добре да се обърнете към ендокринолог за диагностика и лечение, а вашият нутриционист може да ви състави подходящо меню за укрепване на ендокринната система. И не забравяйте, че най-добрата грижа за здравето е превенцията или неговото съхранение. Ако не сте сигурни кои храни или хранителни добавки са подхдящи за вас, обърнете се към специалист.