Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Панкреасът е жизненоважен орган, който изпълнява храносмилателна и ендокринна функция. Но преди да разберем как да се грижим правилно за него, е добре да знаем как работи. Панкреасът е жлеза с листовидна форма и с дължина около 20 см и диаметър 3–4 см. Разположен е зад долната част на стомаха, заради което е известен още като задстомашна жлеза. Той изпълнява едновременно еднокринна и екзокринна функция. Ендокринната се състои в секреция на хормоните инсулин, глюкагон и соматостатин (първите два хормона регулират нивата на кръвната захар, което е и една от основните функции на панкреаса). Екзокринната функция от своя страна е свързана със секрецията на храносмилателни ензими. Най-важните от тях са: панкреатин, липаза (разгражда протеините), амилаза (превръща нишестетата в захари) и протеаза (разгражда протеините). Затова хората, които имат нарушена екзокринна функция, страдат от затруднено храносмилане, подуване и газове.

Причини за дисбаланс
Наследствеността и неправилното хранене играят ключова роля при заболяванията на задстомашната жлеза, която е изключително чувствителен орган. Сред останалите причини за дисбаланс са: високи нива на стрес, повишена консумация на сладки храни, неправилно разпределение на храненията, продължителна употреба на някои медикаменти (антипиретици, сулфонамиди, нестероидни противовъзпалителни лекарства, диуретици, обезболяващи), автоимунни заболявания, инфекции и други. Дори и лек дисбаланс в работата на този орган ще ни сигнализира, че има нужда да поработим върху превенцията, за да избегнем по-сериозни здравословни проблеми.

Ето и основните заболявания, свързани с нарушена функция на панкреаса:
Панкреатит
– често се развива след травма, която може да бъде както емоционална, така и физическа, но също и след продължителна употреба на алкохол. Като психологическа причина за панкреатита се счита претоварването с ежедневни задачи.

Основните симптоми при панкреатит са:

  • остра болка в горната част на корема, която отива към гърба;
  • гадене и повръщане;
  • бавно храносмилане – усещане за ситост часове след хранене;
  • треска;
  • влечение към алкохол и сладко;
  • жълтеница;
  • учестено сърцебиене.

Дисгликемия – развива се при хипофункция на панкреаса, която се характеризира с ниски нива на кръвната захар, както и с нарушения в храносмилането, в работата на жлъчката и черния дроб, както и при дефицит на цинк, хром и витамини от група В. Също така се свързва с нарушение на функцията на надбъбречните жлези и с предменструалния синдром. Дисгликемията е и основен фактор при кандидоза.

Симптомите при дисгликемия са:

  •  резки спадове в нивата на кръвната захар;
  • припадъци;
  • замаяност;
  • главоболие;
  • замъглено зрение;
  • затруднена концентрация;
  • объркване.

Захарен диабет – това е един от най-сериозните здравословни проблеми в резултат на дисфункцията на панкреаса, като пациентите с тази диагноза често страдат от съпътстващи заболявания.

Основните симптоми при захарен диабет са:

  • повишени нива на кръвната захар;
  • често уриниране;
  • постоянна жажда.

Препоръки при остър панкреатит
На първо място се обърнете незабавно към медицинско лице!

  • Избягвайте консумацията на зелен, черен чай и газирани напитки.
  • Пийте повече вода – по около 40 мл на кг тегло.
  • Добавете повече фибри в менюто – плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, бобови, сурови ядки.
  • Консумирайте алкални храни и напитки – бадеми и бадемово мляко, лимон и домашна лимонада, кокосова вода, алкална вода, спанак, краставици, броколи, авокадо, целина, кълнове.
  • Осигурете в менюто си достатъчно пълноценни протеини – месо, риба, яйца, кисело мляко, а при растителен режим на хранене – комбинация от бобови и зърнени в усвоима форма (предварително накиснати).
  • Заложете на богатите на антиоксиданти храни като моркови, червени чушки, магданоз и други.

Препоръки при дисгликемия

  • Хранете се редовно.
  • Във всяко хранене да има пълноценен протеин.
  • Всеки ден добавяйте 1 ч.л. канела към храната.
  • Повишете консумацията на тъмни зеленолистни – магданоз, копър, рукола, босилек, джоджен, мента, спанак, коприва, валериана и други.

Препоръки при захарен диабет

  • Наблегнете на храни с нисък гликемичен индекс – 100% пълнозърнест хляб, овес и овесени трици, паста от твърда пшеница, булгур, ечемик, сладък картоф (батат), царевица, леща, грах, несладки плодове и зеленчуци;
  • Включете в менюто си повече риба, както и зеленчуци, богати на омега-3 мастни киселини (брюкселско зеле, броколи, карфиол), включително масло от вечерна иглика или пореч, жълтъци, чисто краве масло (гхи), кокосово масло и други;
  • Kонсумирайте храни, съдържащи инсулиноподобни вещества като артишок, брюкселско зеле, зелен боб, пресен чесън и лук, спирулина и бирена мая.

Панкреасът е чувствителен орган и не е лесна работа да се състави подходящо меню, когато функциите му са нарушени. затова наблегнете на превенцията, особено ако имате фамилна обремененост.

Полезни храни за превенция

  • Зеленчуци – артишок, аспержи, зеленолистни, цвекло, зелеви, целина, зелен боб, кейл, елда, лук, пащърнак, грах, спанак, домати, ряпа.
  • Ядки, зърнени и семена – ленено семе, пореч, бадеми, ечемик, кафяв ориз,  овес и овесени трици, тиквено семе, слънчогледово семе, пшенични трици и кълнове.
  • Плодове – ябълки, кайсии, смокини, боровинки, фурми, папая, ананас, сливи, ягоди.

Хранителни добавки

  • Пробиотици и храносмилателни ензими;
  • Рибено масло;
  • Хром (най-вече при захарен диабет);
  • Витамини – А, В комплекс, витамин С (с биофлавоноиди), витамин Е;
  • Минерали – магнезий, цинк, селен.

За правилното функциониране на задстомашната жлеза е важно да поддържате редовно и правилно хранене, да избягвате нощните и късните похапвания, да се наспивате добре и да имате редовна двигателна активност.