Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Какво представлява заболяването?
Diabetes mellitis (захарен диабет) е хронично метаболитно заболяване, характеризиращо се с хипергликемия (повишени нива на кръвната захар). Разграничават се две разновидности на заболяването: диабет тип 1 и диабет тип 2. Диабет тип 1 е причинен от автоимунно нарушение на секретиращите инсулин бета клетки на панкреаса. Диабет тип 2 се получава в резултат на намалена чувствителност на клетките към инсулина, обикновено поради диета, богата на храни с висок гликемичен индекс и бедна на фибри и протеини.

Симптоми

Има три типични симптома и за двата вида диабет:

  • повишени нива на кръвната захар;
  • често уриниране;
  • засилено чувство за жажда.

Понякога може да се наблюдава загуба на тегло. Хората, страдащи от диабет, обикновено проявяват и симптоми като замъглено зрение, повишена консумация на храна и обща отпадналост. Захарният диабет е сложно заболяване и следва да се проследява и лекува от медицински специалист. В повечето случаи, ако се поддържат нивата на кръвната захар в норма, последствията не са сериозни.

Заедно с назначеното от лекар лечение може да се постигнат задоволителни резултати и с правилно хранене. Основната цел е да се поддържа нивото на кръвната глюкоза да не пада твърде ниско или да не се покачва твърде много. Не по-малко важно е и намаляването на ефекта от свободните радикали, да се поддържа оптимално тегло и да се спазва режим на подходящо хранене. При диабет тип 1 тези стъпки следва да бъдат придружени и от поставяне на инсулин, поради което непрекъснато се следят нивата на кръвната захар. Дозата на инсулина следва да бъде коригирана според препоръките на лекуващия лекар.

Хранене при диабет
Не само храните, които приемат страдащите от диабет, са важни, но и някои общи правила за храненето. В никакъв случай не бива да се пропуска хранене, тъй като това може да причини спад в нивото на кръвната захар. Не се препоръчва да се консумират плодове на гладен стомах или самостоятелно, а винаги да са комбинирани правилно с други храни (но да не се консумират и за десерт, с изключение на ананас и папая). Храната трябва да се сдъвква много добре, което спомага за по-пълноценното й усвояване и подобряване на метаболизма. Да се спазват приблизително едни и същи часове на хранене – най-добре 3 основни хранения и 2-3 междинни, всичките на малки порции. Избягвайте да се храните късно вечер!

Храни, които да се избягват:

  • рафинирана (бяла) захар и прости въглехидрати (бяло брашно, бял хляб, тестени изделия, бял ориз, белени картофи и др.), както и изкуствени подсладители;
  • храни с висок гликемичен индекс, освен изброените по-горе: готвени моркови, царевичен флейкс/пръчици, малтоза, глюкоза, стафиди, мед, диня, сушени кайсии, зрели банани;
  • пържени храни, рафинирани, хидрогенирани и термично преработени мазнини – източник на свободни радикали;
  • кафе, зелен и черен чай, стимулиращи и газирани напитки;
  • алкохол, тъй като нарушава метаболизма на глюкозата, което може да доведе до наднормено тегло и инсулинова резистентност, допринася и за по-честото уриниране;
  • храни, към които имате установена непоносимост;
  • храни, които предизвикват възпалителни процеси, като освен изброените по-горе, това са: колбаси и други преработени меса, маргарин, fast food, храни, съдържащи натриев глутамат, храни съдържащи набухватели, подобрители, стабилизатори и други, готови сосове, сладолед, кремове и други сладкарски изделия.

Списъкът с храни за избягване не е дълъг, но обхваща може би най-използваните храни в една стандартна кухня и такива, които се предлагат в изобилие на щандовете на супермаркетa. За хората, диагностицирани със захарен диабет, голямото предизвикателство е да направят тази съществена промяна и да свикнат да консумират предимно полезни за тях храни. Те не са никак малко, просто някои от тях не са така популярни.

Полезни храни при диабет:

  • В менюто, на всяко хранене, е препоръчително да присъства правилно количество протеин. Това ще предотврати спадовете и пиковете в нивата на кръвната захар. Освен това хормоните се изграждат от аминокиселини (от протеините). Източници на протеини са месото, рибата, яйцата, както и някои растителни източници като бобови култури, пълнозърнести, семена, ядки и кълнове.
  • Храни, богати на фибри – отново бобови (бял боб, соя, грах, нахут, леща), овесени трици, круши, ябълки, зеленчуци, пектин, зелеви (бяло и червено зеле, карфиол, броколи, романеско и др.). Средно човек се нуждае от 50 г фибри на ден.
  • Храни, с нисък гликемичен индекс – спомагат за поддържането на кръвната захар в норма: ябълки, незрели банани, боровинки, череши, кокос, смокини, грейпфрут, грозде, портокали, праскови, сливи, ягоди, аспержи, листата на цвеклото, моркови, тиква, краставици, патладжан, кейл, бамя, зелена салата, маруля, маслини, ряпа, репички, лук, чушки, кисели краставички, домати, спанак, тиквички, кафяв, червен и черен пълнозърнест ориз, булгур, киноа, растителни млека (соево, бадемово, овесено и др.).
  • Канела – всеки ден поне по 1 ч.л. лъжичка, добавена към ястието – спомага за понижаване на кръвната захар.
  • Още препоръчителни храни, които имат инсулиноподобно действие – артишок, брюкселско зеле, зелен боб, пресен лук и чесън, спирулина, сурови зеленолистни и бирена мая.
  • Мазнини – рибено масло от дълбоководни риби; чисто краве масло (гхи); кокосово масло.
  • Подсладители – натурална стевия, меласа, маноза.
  • Сол – хималайска, морска, калиева.

Когато става дума за пълноценно хранене, особено при определено заболяване, препоръчваме и някои биоактивни добавки, които укрепват организма, доставят дефицитните вещества и подобряват състоянието.

Хранителни добавки при диабет

  • Пробиотици – полезни бактерии.
  • Рибено масло – противовъзпалително действие.
  • Хром – намалява нуждата от производство на инсулин, повишава чувствителността към инсулин и понижава нивата на кръвната глюкоза.
  • Витамин С с биофлавоноиди – инсулинът осигурява транспорта на витaмин C до клетките, затова много диабетици страдат от недостиг на този витамин.
  • Витамин В комплекс – има повишена нужда от този витамин при диабет.
  • Витамин Е – има повишена необходимост от този витамин при диабетици, той е антиоксидант, подобрява действието на инсулина.
  • Магнезий – повишава чувствителността към инсулин, намалява възпалителните процеси.
  • Цинк – участва в почти всеки процес от метаболизма на инсулин.
  • Витамин А – диабетиците не могат да превърнат бета-каротина във витамин А, поради което имат повишена нужда от този витамин.
  • Селен – антиоксидант.

За всеки с диагноза „диабет“ голямото предизвикателство е не само промяната на храненето и хранителните навици. Някои промени в начина на живот също оказват положително въздействие и могат трайно да подобрят състоянието.

Полезни навици при диабет:

  • Наспивайте се пълноценно, редовно и качествено.
  • Поддържайте редовна двигателна активност – подобрява чувствителността към инсулин, спомага поддържането на нормално тегло, намалява стреса. Някои форми на спорт могат обаче да потиснат секрецията на инсулин, затова правилото е, че ако кръвната захар се поддържа между 5.5 и 8.3 mmol/L, добре е да спортувате. Ако обаче имате кръвна захар над 13 mmol/L и кетони в урината, преди да започнете някакъв спорт, препоръчително е да регулирате тези показатели. Преди спорт винаги измервайте нивото на кръвната захар.
  • Намалете факторите на стреса и практикувайте анти-стрес техники – хормоните на стреса влияят на кръвната захар.
  • Разхождайте се на слънце и чист въздух!
  • Избягвайте излагане на цигарен дим и замърсители на въздуха.

Всяко заболяване идва при нас неслучайно. То се случва, за да ни покаже, че нещо, което правим или не правим, влияе разрушително на нашия организъм. Ако чрез определен начин на живот сме постигнали този резултат – заболяването, следва да променим навиците си, ако искаме да ни доведат до различен резултат. От гледна точка на психосоматиката тялото на диабетика му подсказва да търси насладата от живота, да намира сладост в събитията, хората и случките около себе си, а не в храната и напитките.

Доверете се на тялото си, но следвайте и препоръките на лекуващия лекар, а за индивидуална хранителна програма се обърнете към квалифициран нутриционист!