Текст: д-р Янка Божкова

Септември вече е тук. И макар лятото да не е отстъпило напълно пред есента, върви към заник. Как да се възползваме максимално от лъчите, хубавото време и „богатствата“ на трапезата, за да подсилим имунитета си и да се подготвим за сезона на вирусите и настинките? Потърсихме съвета на семейния лекар д-р Янка Божкова.

„Като всяко хубаво нещо и прекрасното лято има край. И именно сега ценящите здравето си трябва да започнат подготовка на организма си за месеците, когато слънцето и топлото време няма да са достатъчни, за да сме във форма“, признава д-р Янка Божкова. Как можем да подсилим имунитета си, когато есента „чука на вратата“? На първо място, като прекарваме максимално дълго време на открито, препоръчва семейният лекар. Лъчите зареждат с така ценния витамин D, който „мобилизира“ имунната система да се бори с инфекциите и възпаленията. Доказано е, че при недостиг на т.нар. слънчев витамин, хората са три пъти по-уязвими от вируси. Наред с това септемврийско море или няколко дни в планината каляват и зареждат с настроение, а когато нервната система е в баланс, имунната се влияе позитивно. „Дори да нямате възможност за почивка или отпуска, задължително прекарвайте част от деня си в парка или на места, където има повече зеленина“, съветва д-р Божкова.

Здраве в чинията
Септември е може би най-щедрият месец за трапезата. „Възползвайте се от богатствата му – яжте колкото се може повече сезонни плодове и зеленчуци“, категоричен е семейният лекар. „Не са ви нужни витамини на таблетки, когато аптеката на природата ви предлага изобилие от „лекарства“ за здраве“, допълва д-р Божкова. Препоръката ú е за подсилване на имунитета да се хапват повече малини, боровинки и къпини, които са мощни антиоксиданти. „Динята и пъпешът пък пречистват организма, особено бъбреците“, допълва д-р Божкова. И макар да е привърженик на лекия режим на хранене, препоръчва да не се лишаваме и от важните за имунитета белтъчини. Съветът ú е поне два пъти в седмицата да хапваме риба, която е богата и на витамин D. Ядките и яйцата също трябва да присъстват на трапезата, а с млечните продукти и червените меса е добре да се внимава. „Калявайте организма си с еднодневни диети с плодове и вода“, е другата препоръка на семейния лекар.

Щипка сол във водата и вино за вечеря
„Пийте много вода, особено в горещите все още дни. Тези, които се потят, нека слагат щипка морска сол в напитките за утоляване на жаждата“, е препоръката на д-р Янка Божкова. Добре е да пиете поне 2 литра вода дневно. Така ще поддържате баланса в тялото си и организмът ви пълноценно ще преработва храната и ще се освобождава от натрупаните токсини.

Соковете могат да отстъпят за малко през септември – по-добре е да хапвате плодовете цели, за да не губите така ценните витамини и фибри. Газираните напитки са в „забранителния списък“, но за това пък виното не е. Чаша от „напитката на боговете“ за вечеря ще ви зареди не само с настроение, но и с антиоксиданти, напомня семейният лекар.

Спорт и сън за повече сили
Плуване, разходки, каране на колело – това са идеалните спортове, които ще ви тонизират преди старта на есента. Освен че укрепват мускулите и засилват метаболизма, те са „балсам“ за белодробната функция. И 30-минутна разходка ще ви зареди със сили и енергия, обяснява д-р Божкова. Важно е обаче да я правите всеки ден.

Пълноценната почивка също е задължителна за укрепването на имунната система. Добре е да спите 7-8 часа. Старайте се да поддържате въздуха в спалнята си свеж, като проветрявате редовно, препоръчва още семейният лекар. „И не забравяйте: здравето е ваша грижа! От вашата компетентност и отговорност към самите себе си зависи качеството ви на живот. Есента е време за подготовка за трудното време на студа и ако живеем правилно сега, ще се радваме на зимните дни в отлично здраве“, подчертава д-р Янка Божкова.

Хронично болните – не пропускайте ваксината срещу грип
„Хронично болните не бива да забравят, че освен от правилно хранене и движение имунитетът им се нуждае от известна „помощ“. В началото на есента е препоръчително да се ваксинират, за да се предпазят от вируси“, напомня д-р Янка Божкова. Хората, чийто организъм се бори с предизвикателствата на хронично заболяване, могат да си помогнат и с допълнителен прием на добавки – например с витамините от група В, витамини А, С и D, както и така важните за имунитета селен и цинк. „Женшенът и пчелното млечице също са добър щит срещу инфекциите и вирусите“, допълва семейният лекар.