ВИТАМИНИТЕ

Лейла Бегович

Дори в малки количества подправките са много здравословни: босилекът помага на храносмилането и при бъбречни заболявания, целината понижава високото кръвно налягане, чесънът пречиства организма, кимионът премахва лошия дъх, дафиновият лист регулира менструалните проблеми, сусамът действа противовъзпалително, шафранът успокоява болката…

Някога подправките били скъпи като златото, за тях се водели войни, легендарни изследователи и световни пътешественици потегляли на далечни пътешествия. За подправките са написани безброй книги, а една от най-интересните е „Подправките – Историята на едно изкушение“ от Джак Търнър, за която New Scientist пише: „Тази книга е истинско наслаждение, написано с ерудиция, стил и хумор.“ В тази изключителна творба Търнър изследва период от древността до Ренесанса, през който подправките, на които днес гледаме като на обикновена хранителна добавка, са се измервали в злато и кръв. „Подправките правели пивки киселите средновековни вина и служели за афродизиак през първата брачна нощ. Те били необходими в готвенето, медицината, богослужението и изкуството на любовта, вярвало се, че имат чудодейна сила и били толкова ценни, че често ги държали под ключ“, разказва Търнър, който пише за изумителното въздействие на подправките върху човешките желания и постъпки.

Днес, когато растителните и другите подправки вече не са толкова скъпи и са достъпни за всяко домакинство, е трудно да си представим истинско гастрономическо удоволствие без тяхното използване. Все пак, трябва да се знаят някои основни правила. Например, при покупка на подправки винаги ги помирисвайте – колкото по-пресни
са, толкова по-силно миришат. Винаги ги съхранявайте в добре затворени съдове, на сухо, тъмно и хладно. По правило целите подправки (напр. пръчици канела) се съхраняват до една година, а смлените до шест месеца. Можете и сами да отглеждате подправки, да ги сушите (дафинов лист, риган, розмарин, мащерка) или замразявате (магданоз, босилек).

Има различни класификации на подправките, но най-основно те се делят на лютиви, ароматни и придаващи цвят. Лютивите подправки стимулират небцето и предизвикват изпотяване, а най-известните от тях са чили, пеперони и черен пипер. Ароматните придават мирис и вкус на солените и сладките ястия (кардамон, индийско орехче и др.). От придаващите цвят подправки най-известен и скъп е шафранът (минимално количество придава на храната прекрасен жълт цвят). Подправките са и много здравословни. Копърът стимулира храносмилането, дивата мащерка укрепва имунната система, джинджифилът стимулира кръвообращението, канелата е добър източник на манган, желязо и калций, а розмаринът съдържа и калий. Лютите чушки съдържат витамин А, бета каротин, лутеин и капсаицин, който действа и като аналгетик. По принцип подправките имат мощни антиоксидантни свойства, забавят стареенето и са полезни в профилактиката на раковите, сърдечносъдовите и много други заболявания.