Милица Алексич

Преди да заминете на почивка, си направете пилинг на кожата и я подхранете с кремове в зависимост от типа, към който спадате; съобразете диетата си с горещите дни и не забравяйте хидратацията на организма както външно, така и вътрешно.

За да подготвите добре кожата си за слънцето, не е достатъчно просто да нанесете скъп препарат за защита от ултравиолетови лъчи непосредствено преди излагане на слънце; трябва да обърнете внимание на хранителния си режим и да излагате защитеното си с качествени кремове тяло на слънце постепенно, във времето преди 10 сутринта и след 17 часа следобед.

Храната: Кожата се предпазва от вредните лъчи чрез меланина – пигмент, отговорен за нейното почерняване, за създаването на който е необходима около една седмица. Отделянето му се стимулира и чрез хранителни добавки под формата на препарати с витамини и минерали. Като консумираме плодове, зеленчуци и зърнени храни, с акцент върху храните, богати на бета-каротин (моркови, домати, праскови), ние подготвяме „отвътре” кожата си за слънчевите бани.

Хидратацията: Чрез хидратиране на организма, като приемаме достатъчно течности – по два и повече литра вода на ден през горещите дни, ние избягваме дехидратацията и последващото главоболие и помагаме на кожата да бъде здрава и блестяща. Честото къпане с хладка вода също е много полезно в горещите дни, като дори не трябва да се подсушавате, а можете да оставите тялото си да изсъхне по естествен път, което е много освежаващо.

Пилинг: В никакъв случай не си правете пилинг на кожата по време на почивката и слънчевите бани, а само преди да заминете на почивка и да се излагате на слънце.

Подхранващи кремове: Кожата трябва да се маже с подхранващи, хидратиращи кремове и да се „нахрани” добре преди пътуването и плажуването, защото слънцето, солената вода и вятърът я изсушават.

Слънцезащитни кремове: Много е важно да определите типа на кожата си и нейната чувствителност към слънцето и на тази основа да изберете слънцезащитни кремове, масла и млека със съответния коефициент (SPF, sun protection factor) от 15 до 50. Тези кремове се нанасят около 30 минути преди излагане на слънце, за да има време да попият в кожата. Нанасят се също и преди влизане във водата (те са водоустойчиви), както и на всеки два часа, дори и при облачно време.

Кремове за след излагане на слънце: Облекчават и помагат при зачервяване на кожата; трябва да се нанасят с нежни движения след душ с хладка вода, хидратират и подхранват кожата. Препоръчват се продукти, съдържащи алое вера, която успокоява евентуалните зачервявания. Препаратите с антиоксиданти и пантенол предпазват кожата и стимулират нейното обновяване.

Солариумът: Почерняването в солариум не се препоръчва, а в някои страни е забранено да се използва от непълнолетни.