Текст: доц. д-р Снежина Михайлова, Клиника по клинична имунология с банка за стволови клетки към УМБАЛ „Александровска”

В края на лятото денят става по-къс, а слънчевите лъчи намаляват. От горещото време организмът трябва да се пренастрои за застудяването и настъпването на есента, с която неизбежно идват и неприятните вируси и настинки, засягащи и деца, и възрастни.

За да устои на вирусните атаки, организмът трябва да има здрава имунна система.
Храненето в края на лятото е много важно, за да може тялото да се зареди с необходимите полезни вещества за есенно-зимния сезон. Препоръчително е да се приемат достатъчно белтъчини, витамини и микроелементи, които се набавят най-пълноценно чрез месо и млечни продукти, яйца, бобови култури, плодове и зеленчуци, сурови ядки, мед. Важно е да се избягва консумацията на консервирани и пакетирани храни и на газирани напитки. Ако не успявате да си набавите достатъчно витамини и минерали с храната, може да вземате добавки за имунната система. Полезни са витамините от група В, витамин А, витамин С, селен, цинк, манган, витамин Д, аминокиселини като глутамат и аргинин.

Приемът на имуностимулатори в есенния сезон се препоръчва само при често боледуващи деца и възрастни, при такива с хронични заболявания, както и при малчугани, на които предстои посещение на ясла или детска градина. Препоръчителна е консултацията със специалист за избора на продукт, тъй като всеки имуностимулатор има характерни показания за прилагане, а безразборната употреба в някои случаи може да навреди на организма.

Физическата активност и пълноценният сън са от съществено значение за поддържането на имунитета. Причината е, че всички органи и системи в нашия организъм са взаимносвързани. Промени в нервната система например се отразяват на имунния отговор и обратно. Движението е полезно както за тялото, така и за ума. Спортни занимания като плуване, колоездене, бягане и ходене подпомагат белодробната функция, мускулите и издръжливостта. Организираният спорт от своя страна е отличен избор в детска възраст.
Ако имате сериозно заболяване или съмнение за имунен дефицит, чести инфекции или автоимунно заболяване, най-добре е да се обърнете към специалист имунолог.

Съвети за добър имунитет:

  • Яжте повече цитрусови плодове.
  • Ограничете консумацията на кафе, алкохол и цигари.
  • Приемайте достатъчно протеини.
  • Взимайте витамини и микроелементи.
  • Спете поне 7-8 часа в денонощие.
  • Избягвайте стреса и релаксирайте.
  • Спортувайте.
  • Проветрявайте по-често помещенията.

Вирусите се предават по въздушно-капков път, но и чрез контакт със заразени повърхности. Спазвайте добра лична хигиена, мийте по-често ръцете си със сапун, почиствайте ръцете си с мокри кърпи или дезинфекциращи гелове след ползване на градския транспорт.