Страхът от коронавируса е не по-малко опасен от самия вирус, предупредиха още на старта на пандемията здравните експерти. Как да не позволим на стреса  да „изпие“ съпротивителните ни сили във времена, когато сме в капана социална изолация и страх за бъдещето и непрестанно ни заливат новини за смърт и страдание? От какво си струва и да (не) се боим по време на епидемията от COVID-19?

Двама млади български лекари – д-р Евтим Александров и д-р Петър Иванов от Клиниката по УНГ на столичната УМБАЛ „Света Анна“, подготвиха специално ръководство за българските пациенти. Наред с препоръките как да се предпазим от заразяване и при кои симптоми да се тестваме и да звъним на тел. 112, двамата специалисти дават и ценни съвети как да се опазим от безпокойството и да останем в оптимална форма, напук на карантината.

Кортизол и адреналин – хилядолетия наред тези два хормона са ни позволявали да оцеляваме и еволюираме във враждебния свят навън, напомнят д-р Евтим Александров и д-р Петър Иванов. Днес обаче, когато се браним от невидимата заплаха на COVID-19, затворени в домовете си, стресът не е лекарство. Затова младите лекари предлагат 5 стъпки в борбата с безпокойството.

Спортът е естествен антидепресант

Да победим хормона на страха с помощта на този на щастието, съветват на първо място специалистите от УМБАЛ „Св. Анна“. Как? Със спорт – пък бил той и пред екрана в хола. „Тялото има нужда от движение и физическо натоварване за нормалното си функциониране. Редовното спортуване води до натурално покачване на хормона на щастието и е естествен антидепресант“, напомнят д-р Александров и д-р Иванов. „Тренировките помагат за по-добрия сън и за това да се чувствате по-щастливи. В Интернет има много програми за тренировки у дома. Подберете подходящата за вашето ниво и си създайте режим“, препоръчват лекарите.

Сън за щастие

Домашен арест? Не, гледайте на карантината като на заслужена почивка, пък била и принудителна. „Сега е времето да си наваксатe пропуснатия сън. Всичко изглежда по-лошо, когато не сте се наспали“, категорични са д-р Александров и д-р Иванов. „Стресът и тревожността често могат да доведат до безсъние и да се окажете в един порочен цикъл. Направете съня един от вашите приоритети, но недейте проспива целия ден – почивайте си от 6 до 8 часа“, е препоръката на специалистите от УМБАЛ „Св. Анна“.

Гимнастика за дробовете

Белите дробове са „мишената“, в която се цели коронавирусът. Защитете ги, като дишате правилно. Има ли алгоритъм? „Когато дишаме бавно и дълбоко, караме тялото си да спре да отделя стресови хормони и да започне да се отпуска. Ако се концентрираме върху дишането, можем да разсеем ума си от всичко, което ни притеснява, така че да се съсредоточим само върху това, което се случва в дадения момент“, категорични са авторите на ръководството. Ето как:

  • Вдишайте дълбоко през носа си – трябва да дишате до крайното слизане на диафрагмата надолу и изпълване на белите дробове докрай, а не повърхностно, само с гърдите.
  • Задръжте за момент и издишайте бавно през устата си.
  • Отделете време да направите няколко повторения и трябва бързо да се почувствате по-спокойни.

Съветът на двамата лекари е да правите 3 серии (с почивки между тях) с по 30 вдишвания и издишвания.

Стига с този хорър

Мантрата „Мисли позитивно!“ се е превърнала в истинско клише, но това не значи, че не работи. Д-р Александров и д-р Иванов обясняват, че черногледството е доказано опасно за здравето. „Когато мислим за най-лошото във всеки един случай, е клинично известно, че можем да увеличим тревожността и чувството за паника“, уточняват специалистите от „Св. Анна“. Неслучайно, още преди пика на заразата, в средата на февруари, от Световната здравна организация (СЗО) обясниха, че инфодемията от COVID-19 за част от хората може да се окаже по-фатална от епидемията.

Затова и експертите препоръчват: не се вторачвайте в страшните хроники! Не подчинявайте ежедневието си на коронавируса – най-добре се информирайте за актуалните новини веднъж дневно, а през останалото време се разсейвайте с работа и различни удоволствия. „Вместо да се фокусираме върху негативните аспекти от карантината, може да отделим време за нашите близки, с които съжителстваме, и да сме по-силни и устойчиви“, убедени са лекарите, изготвили наръчника за пациенти.

Чай от лавандула вместо водка

В капана на страха и самотата мнозина търсят спасението „на дъното на чашата“. Няма нищо лошо, стига да е за чай, не за ракия! Д-р Александров и д-р Иванов са подбрали 5 достъпни във всяка аптека или магазин билки, които имат доказан ефект в битката със стреса. Ето с кои ароматни и полезни отвари можете да попарите безпокойството. При това без угризения:

  • Мента – ментолът е естествен седатив и сваля кръвното налягане.
  • Лайка – съдържа апигенин – антиоксидант, който се свързва със специфични рецептори в мозъка ви, а той може да насърчи по-пълноценния сън, да повлияе безсънието или хроничната неспособност за заспиване.
  • Джинджифил – естествен антисептик и силен антиоксидант.
  • Валериана (лечебна дилянка) – подобрява съня, успокоява централната нервна система, има слаб спазмолитичен ефект.
  • Лавандула – съдържа линалол, терпенов алкохол, който има релаксиращ ефект.

И не забравяйте: „#ВсичкоЩеБъдеНаред!“.