Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Нашите тела са свързани с циклите в природата и ако не живеем съобразно с тях, можем да се чувстваме „задръстени“ със замърсявания, шлаки, да страдаме от наднормено тегло, хронична умора или просто да ни е тежко.

Тези състояния могат да бъдат избегнати, ако се прочистваме редовно на ежедневна, седмична, месечна и годишна база.

Всеки от нас има индивидуална потребност от пречистване на тялото и най-добре да следваме вътрешните си усещания.

Освен това, добре е да сме запознати с природните цикли и да синхронизираме усета си с тях.

Дневни цикли – тялото ни се освобождава от отпадните продукти на приетите храни през деня. Този процес започва през нощта и продължава до късната сутрин. През този период на денонощието не е добре да се приема храна, със ставането да се изпие чаша вода, а закуската да бъде лека, в течна форма или под формата на плодове. Много подходяща закуска е зеленолистното смути.

Седмични цикли – обикновено след уикенда усещаме нужда да се освободим от натрупаното, което сме изконсумирали през почивните дни. Затова всеки понеделник от седмицата е добре да прекараме на по-лека и по-богата на водно съдържание храна – смутита, фрешове, бульони, супи, плодове, зеленчуци и много вода.

Месечни цикли – жените имат естествен начин да се пречистват ежемесечно – чрез менструалния цикъл, като през този период е добре да подпомогнем организма, консумирайки повече зеленолистни, фрешове, по-леки храни, билки и др. Още по-добре, ако това стане в седмицата преди менструацията.

Мъжете могат да се пречистват също на месечна база за по няколко дни, като най-добре първият ден на прочистването да бъде точно след пълнолунието.

Сезонни цикли – те са най-важните относно детоксикацията на организма, тъй като тогава е най-подходящо да се прави програма за цялостно пречистване. Това са периоди на адаптация на тялото, преминавайки от един сезон към друг и в този преход то има нужда да се освободи от натрупаното и да се подготви за следващия сезон.

Именно при смяната на зимата с пролетта и при преминаването на лятото към есента е подходящо да се направи цялостна прочистваща програма. Има и още два периода, в които е подходящо да се направи такава програма, ако сте изпуснали момента на преход: в края на пролетта, преди да са настъпили летните жеги, и в края на есента, точно преди зимното слънцестоене.

В мрежата се срещат често програми за прочистване на определен орган или система. Например детокс на черния дроб, на бъбреците, на червата, на стомаха. Но не е съвсем сериозно да вярваме, че можем да пречистим само един орган и да сме спокойни, че организмът ни функционира пълноценно.

За мен цялостната програма за прочистване, проведена два пъти в годината, е най-важният навик в тази посока. Останалото е поддръжка.

Кои храни да избягваме, ако искаме да изчистим организма си.

Това са храните, които по принцип са вредни и съдържат токсични вещества. Тях не препоръчвам да се консумират въобще.

  • Продукти, съдържащи бяла захар – сладкà, компоти, желета, конфитюри, сладоледи, пасти, торти, шоколади, бонбони и други захарни изделия.
  • Тестени произведения от бяло брашно – хлябове, кифли, баници, кексове, бисквити, макарони и други подобни.
  • Храни, съдържащи бяла сол.
  • Газирани напитки.
  • Високомаслени млека и млечни произведения от конвенционалните магазини.
  • Месни произведения – салами, колбаси, кренвирши, саздърма и др.
  • Непълноценни, пушени, сушени, солени и тлъсти меса, пуйка или пиле с кожата.
  • Консервирани плодови и зеленчукови сокове, включително и тези, на които пише „натурален”.
  • Пакетирани зърнени и картофени изделия – чипс, снакс, царевични пръчици, пуканки, солети и др.
  • Бял ориз и други зърнени, на които са махнати обвивките.
  • Пушени храни.
  • Консервирани риби.
  • Пържени храни и хидрогенизирани мазнини (маргарин).
  • Рафинирани продукти, включително рафинирано растително олио.
  • Консерви от всякакъв тип.
  • Полуфабрикати.
  • Плесенясали храни.

Списъкът изглежда дълъг, но всеки, който се храни здравословно, вече би трябвало да ги е изключил от менюто си. Ето храните, които се избягват за периода на детоксикация:

Храни, към които имате непоносимост или предизвикват алергии.

  • Алкохол.
  • Органово месо.
  • Лекарства, които не са предписани от лекар.
  • Печени семена и ядки.
  • Бяло брашно, дори и био.
  • Месо, яйца и мляко, които не са от свободно пасящи животни.
  • Сладки и печива, дори и био.
  • Прясно мляко.

А ето и препоръчителните храни по време на пречистваща програма:

  • Натурални и пълноценни храни цели, максимално свежи и пресни.
  • Пълнозърнести – кафяв ориз, хляб от пълнозърнеста пшеница или лимец с квас, елда.
  • Кореноплодни – ряпа, пащърнак, моркови, цвекло, алабаш и др.
  • Кръстоцветни – карфиол, броколи, брюкселско зеле, бяло или лилаво зеле и др.
  • Ферментирали храни – кисело зеле, кисели краставички с дива ферментация, домашни туршии с натурален оцет, домашно заквасено кисело мляко и др.
  • Подправки – чесън, кайенски червен пипер, джинджифил, карамфил, канела, черен пипер.
  • Плодове – ябълки (вкл. и печени), тиква, нар, круши, киви, портокали, мандарини, грейпфрут, лимон.
  • Зеленчуци –  сладък картоф, кейл, магданоз, копър, праз, лук, спанак, рукола, кълнове и др.
  • Зърнени и бобови – бял боб, леща, грах, нахут, рожков, лимец, просо, ръж, царевица, овес, киноа, амарант (щир), соя и соеви изделия от биопроизводство.
  • Ядки и семена (без да се прекалява) – орехи, бадеми, бразилски орех, кашу, макадамия, кедрови ядки, шам фъстък – винаги сурови и предварително накиснати поне за 1-2 чàса във вода.
  • Хранителни добавки – репей, артишок, спирулина/хлорела/келп, лецитин.
  • Заместител на кафето – напитка от цикория.

Най-добре е менюто да е постно в периода на пречистване, което означава без животински продукти.

Хубаво е да се ограничи приемът на мазнини, особено в първата част на деня.

И понеже тялото ни губи енергия при процеса на детоксикация, често се случва да мръзнем. Затова полезни са и сгряващите и закалителни процедури, които също спомагат пречистването.

А и някои от тях са ми любими:

  • Сауна и парна баня.
  • Руска баня (или редуване на горещи със студени душове).
  • Пилинг на кожата вечер с натурална гъба.
  • Джогинг.
  • Топли храни и напитки (например, да заменим смутито със супа или каша).
  • Топли билкови чайове.
  • Вода – тя е най-важната част от прочистващата програма, тъй като благодарение на нея сме способни да изведем токсините от организма, дава енергия, обезболява и спомага за изгарянето на мазнините. В период на пречистване се препоръчва дневна доза от минимум 40 мл на килограм тегло.

Продължителност на програмата:

За да постигнете резултат, добре е тази програма да продължи поне 4 седмици.

Примерно 3-дневно меню:

ДЕН 1:

  • Сутрин, след ставане – чаша вода със сока на ½ лимон.
  • Закуска – сгряващо смути с тиква, орехи и добавени подправки като карамфил, кардамом, канела и др.
  • Междинно – билков чай с джинджифил и мед, (добавен, след като малко поизстине) + сурови ядки и семена.
  • Обяд – кафяв ориз със зеленчуци, лук и чесън.
  • Следобедно – пудинг с чия и плодове.
  • Вечеря – лимонова супа.

ДЕН 2:

  • Сутрин, след ставане – чаша вода със сока на ½ лимон.
  • Закуска – овесени ядки с кисело/ядково мляко, мед, бадеми и канела.
  • Междинно – фреш от ябълки, цвекло и моркови (може с добавена спирулина на прах).
  • Обяд – просо с тиква и нахут + кейл/магданоз/спанак, задушен с масло гхи или зехтин, с чесън и био соев сос.
  • Следобедно – печена ябълка с орехи и мед.
  • Вечеря – супа от червена леща с мащерка и сладък картоф.

ДЕН 3:

  • Сутрин, след ставане – чаша вода със сока на ½ лимон.
  • Закуска – печена тиква с ядки, семена и стафиди.
  • Междинно – прясно изцеден сок от зеле и моркови + сурови слънчогледови или тиквени семки.
  • Обяд – постна яхния с топъл хляб с квас или содена питка и ферментирали краставички.
  • Следобедно – сурови ядки и семена със сезонен плод.
  • Вечеря – супа от броколи и карфиол.

Движете се редовно, спортувайте, разхождайте се и прекарвайте повече време на чист въздух. Добрият и качествен сън е от изключителна важност.