Истини и заблуди

Александар Вучкович

Повечето заблуди, свързани с отслабването, се базират на някакво „лесно решение”, но истината е, че за намаляването на теглото няма „лесен” и „труден” път, а съществува само правилният, основаващ се на знанията, информираността и постоянството

Макар че отслабването е продължителен процес и изисква промяна на жизнените навици, приемане на собственото телосложение и собствената възраст, както и дисциплинираност, редовни медицински прегледи, консултации с диетолог, физиотерапевт и фитнес инструктор, мнозина прескачат и заобикалят тези важни моменти и се хвърлят на някоя съблазнителна диета, която обещава чудеса за кратко време и без усилия. Скоротечната загуба на тегло много често е свързана с различни заблуди, затова нека разгледаме някои от тях.

ЩЕ ОТСЛАБНА ЗА ТРИ ДНИ:
Всъщност, точно както наднорменото тегло не се натрупва за една нощ, така няма и начин то да изчезне за ден-два. Дори когато кантарчето показва бърза загуба на тегло, всъщност загубата е на вода, а организмът е дехидратиран и доведен до състояние, което е опасно за здравето.

НАЙ-ДОБРЕ СЕ ОТСЛАБВА ЧРЕЗ ГЛАДУВАНЕ:
Нискокалоричните диети не могат да се спазват дълго време, защото организмът постоянно страда от липса на енергия и изразходва ценните си запаси от въглехидрати, а когато те се изчерпат, започва да изразходва мускулна маса. При първа възможност след гладуване тялото се опитва планомерно да натрупва нови запаси, за да се предпази от глад. Затова след гладуването идва напълняване и може да стане така, че да качите повече килограми, отколкото при вземането на решението за гладна диета.

КИЛОГРАМИ СЕ СВАЛЯТ С ЕКСТРЕМНИ ТРЕНИРОВКИ:
Екстремните тренировки изискват и специален хранителен режим за спортисти, а ако се практикуват заедно с диета за отслабване, само изтощават организма и повишават риска от увреждане. Екстремните тренировки не трябва да се бъркат със здравословната физическа активност, съобразена с кондицията, възрастта и здравословното състояние.

НЕ МОЖЕ ДА СЕ ОТСЛАБНЕ С ОБИКНОВЕНИ РАЗХОДКИ:
Това е напълно невярно! Истината е, че при бавно ходене се изразходват малко калории, но за сметка на това се активира метаболизмът. Шведски лекари от реномираната Каролинска клиника в Стокхолм препоръчват ежедневни разходки от 40 минути. Трябва да се ходи ритмично, с подходящо темпо и без напрежение, но и без спирания, всеки ден. Те казват: „Ако не знаете накъде да тръгнете, вървете 20 минути в една посока и след това се върнете.”

ЕФИКАСНА Е САМО РАДИКАЛНАТА ПРОГРАМА ЗА ОТСЛАБВАНЕ:
Разумното сваляне на килограми и постоянството в намеренията се постигат с малки промени в начина на живот, които се въвеждат стъпка по стъпка и могат да се спазват за по-дълъг период от време, а това ги прави ефикасни.

ПРОПУСКАНЕТО НА ХРАНЕНИЯ ВОДИ ДО ОТСЛАБВАНЕ: Правилното хранене подразбира повече приемания на храна, затова е по-добре да се храним пет пъти дневно по малко, отколкото да поемем наведнъж много храна, след като организмът огладнее и човек се почувства „гладен като вълк”.

ОТ ХЛЯБА И ВЪГЛЕХИДРАТИТЕ СЕ НАПЪЛНЯВА:
Консумирани в умерени количества, въглехидратите не водят до напълняване. Отказът от въглехидрати, освен в случай на алергии и заболявания, не се препоръчва, тъй като така се изключват зърнените храни, които се смятат за здравословна храна.

МАРГАРИНЪТ Е ПО-ЗДРАВОСЛОВЕН ОТ МАСЛОТО:
Изпълняващите програма за отслабване би трябвало да избягват маслото и маргарина, а ако трябва да избират, по-добре е да отхвърлят маргарина, защото той представлява смес от вода и хидрогенирано масло с добавка на консерванти, стабилизатори, оцветители, аромати и изкуствени витамини и в действителност е нездравословно промишлено масло.

КОЙТО ПОЕМА ПО-МАЛКО ТЕЧНОСТИ, ОТСЛАБВА ПО-БЪРЗО:
Водата няма калории, но е важна за хидратирането на организма; факт е също така, че жадният човек яде повече. Затова и когато сме на диета, трябва да пием два литра вода всеки ден.

ОТ ВСИЧКИ „СНАКОВЕ” СЕ ПЪЛНЕЕ:
Не е вярно! Пълнее се от промишлените снакове, чипсове, гризини и други подобни продукти, богати на наситени мазнини. Има и здравословни закуски, като чипс от ябълки, ядки, които трябва да се консумират умерено, както и слънчогледови, тиквени и други семки.

ЗДРАВОСЛОВНАТА ХРАНА Е СКЪПА:
Ако сравните цените на нездравословните продукти от преработката на месо, ще видите, че те са по-скъпи от непреработеното месо и риба. Може да са скъпи разните ексцентрични диети, които ви „принуждават” да се храните само с авокадо или някакви други редки и екзотични плодове.

НЕ ЯМ НИЩО, А НАПЪЛНЯВАМ:
Това, разбира се, е заблуда, в която изпадат онези, които не се хранят на масата, а „в движение”, като „пощипват” и „опитват” храната. В един експеримент участниците, които твърдят, че „нищо не ядат”, са помолени да събират в голяма тенджера всичко, което са се опитали да сложат в уста в течение на деня. В края на деня тенджерата била пълна, а участниците – искрено изненадани.