Добрата форма е здраве

Наднормено тегло и затлъстяване

Наднорменото тегло и затлъстяването не са само естетически проблем – те са заболяване и водят след себе си други заболявания. Затлъстяването е една от основните причини за появата на диабет (при това в ранна възраст), за сърдечно-съдови заболявания, инсулт, рак и проблеми във всички органи и системи на човешкия организъм. Според здравните статистики всяко трето дете в България е с наднормено тегло. Освен до придружаващи заболявания, то води до сериозни психологически и социални проблеми и нарушава качеството на живот.

Причините
На първо място това са лошите хранителни навици (преяждането, консумирането на прекалено много захари, въглехидрати и мазнини и на храни без никаква хранителна стойност, индустриално обработени и пълни с консерванти), съчетани със заседнал начин на живот (предимно в затворени помещения). Следват наследствената предразположеност, стресът и динамичният начин на живот, каращ ни да хапваме набързо каквото ни попадне или да пропускаме обяда, като компенсираме с вечерята. Светът е залят от фаст фууд – снакс, чипс, пуканки, бонбони, дъвки, крекери, шоколадчета, кифлички, близалки, газирани напитки… Идва ред и на психологическата страна на въпроса – храненето от скука, храненето за успокоение, храненето като потомствен страх от глада.

УДОВОЛСТВИЕТО ДА СЕ ВКУСИ ИСТИНСКА ХРАНА, ПРИГОТВЕНА ПО ХАРМОНИЧЕН НАЧИН, Е ВСЕ ПО-РЯДКО. В ЕЖЕДНЕВИЕТО ХРАНЕНЕТО Е ПО-СКОРО ЗАБЪРЗАНО И РАЗСЕЯНО ПРЕКЪСВАНЕ, ОТКОЛКОТО ПОВОД ЗА ПОЧИВКА И ОБЩУВАНЕ.

Адипоцити
Адипоцитите, известни още като липоцити или мастни клетки, са клетките, изграждащи мастната тъкан, специализирана да складира енергия под формата на мазнини. Тези клетки имат особеността да се раздуват и мултиплицират – колкото повече се храни човек, толкова повече се мултиплицират. Ако не получи количеството храна, на което е свикнал, организмът се опитва да спести енергия и държи мазнините събрани, избягвайки да гори запасите. Този механизъм обяснява защо по време на диета след първоначалния спад в теглото не може да се губят повече килограми, както в първите дни.

ДОПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ:
Независимо дали имате нужда да свалите килограми или не, създайте си добър модел на хранене. Започнете от начина, по който избирате храната – какви продукти предпочитате, от къде пазарувате. След това обърнете внимание на начина ѝ на приготвяне – пържите и панирате, или предпочитате по-здравословните начини на готвене (на пара, печене, варене)? Как организирате пазаруването и храненето си през седмицата и в почивните дни? Как съхранявате храната? Променете цялата картина, вместо да се подлагате на изтощителни диети.

Затлъстяването като вторичен проблем
В някои случаи затлъстяването се дължи на хормонални проблеми (при бременност, менопауза, заболяване на щитовидната и надбъбречната жлеза и др.). Може да се дължи на прием на лекарства за лечение на друго заболяване или да е в следствие от психическо разстройство.

Лечение
Подобно на останалите заболявания, затлъстяването има нужда от лечение. Основно то се изразява в промяна на начина на живот. Необходимо е диетата да съдържа повече плодове и зеленчуци, храни, съдържащи скорбяла и влакнини, месо без тлъстини, растителни масла, да се консумират по-малко тестени и сладки храни, да се избягват панирани и пържени храни, да се пие достатъчно вода. Наред с това е необходимо повишаване на физическата активност – ходене пеша, физически упражнения и движение сред природата. В някои случаи, по преценка на лекаря, се включва специална диета, лечение с билки, с хранителни добавки или медикаменти. Тъй като затлъстяването влияе и върху психичното здраве, често се налагат и консултации с психиатър или психотерапевт. Много пациенти развиват депресия, изолират се и създават порочен кръг – оставайки сами, все повече разчитат на приятелството на храната. Особено опасно това е в детска и юношеска възраст, когато децата, подложени на подигравките на съучениците си, могат да развият трайни психични проблеми.

ДОПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ:
Не допускайте теглото ви да стане наднормено. Веднъж качени, килограмите се свалят трудно. Избягвайте вредния навик да се храните пред телевизора или пред компютъра, да похапвате между основните хранения, да се храните късно вечер. Опитайте се да прекъсвате храненето малко преди да сте напълно сити.

Кой е специалистът, с когото можем да се консултираме?
Основно това е диетологът. Той ще ви състави индивидуален хранителен режим, ще определи по дни менюто с подходящата за вас храна. В борбата с наднорменото тегло важно участие може да вземе и вашият фитнес инструктор, който ще ви препоръча индивидуална програма, която да не товари сърдечно-съдовата система, а в същото време да доведе до повишаване на мускулния тонус, до намаляването на тлъстините в определени зони чрез „изгарянето“ на мазнини. Ако в резултат на затлъстяването вече е налице придружаващо заболяване, се налага и консултация със съответния специалист – гастроентеролог, ендокринолог, кардиолог.

ОТСЛАБВАНЕТО МОЖЕ ДА БЪДЕ ТРАЙНО И КРАСИВО, САМО АКО ЗДРАВОСЛОВНОТО ХРАНЕНЕ И ФИЗИЧЕСКО НАТОВАРВАНЕ СТАНАТ НАЧИН НА ЖИВОТ. МНОГО ВАЖЕН Е И ПЪЛНОЦЕННИЯТ И ДОСТАТЪЧЕН СЪН, ТЪЙ КАТО ТОЙ ПОДПОМАГА МЕТАБОЛИЗМА И РАЗГРАЖДАНЕТО НА МАЗНИНИТЕ.

ДОПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ:
Можете да улесните постигането на добра форма и стегната кожа без целулит с помощта на козметичните продукти с растителни и билкови екстракти, които се предлагат в аптеките. Освен антицелулитните кремове и гелове вече са създадени стягащи гелове за отслабване с дрениращо и детоксикиращо действие. В аптеки BETTY ще се радваме да ви консултираме при вашия избор.

За допълнителни съвети се обърнете към вашата аптека BETTY.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn