Текст: д-р Веселина Факалиева, гинеколог в УМБАЛ-Бургас

„Горещи вълни“. Напълняване. Раздразнителност. Повехнала кожа. Изтъняла коса. Отслабено либидо. Това са част от „лицата“ на менопаузата. Сблъсъкът с тях е неизбежен за всяка жена – по-рано или по-късно.

И обикновено започва години преди последния месечен цикъл. Какво да очакваме от т. нар. критическа възраст? Можем ли и как да „тушираме“ неприятните усещания? И защо не бива да занемаряваме здравето си с оправданието: „Вече не съм пълноценна жена!“. Отговорите дава д-р Веселина Факалиева, опитен гинеколог с дългогодишна практика в УМБАЛ-Бургас и АГ кабинет на ул. „Хан Крум“ №29 в морския град.

Година без менструален цикъл. Това е срокът, след който се счита, че жената е в менопауза, обяснява д-р Веселина Факалиева. Кога ще настъпи тя – е строго индивидуален въпрос. „Ако се случи към 40 и няколко години, говорим за т.нар. ранна менопауза. Като тя може да е свързана с някаква оперативна намеса при жената – например операции на яйчници, кисти. Късната менопауза пък е след 50 години“, разкрива особеностите акушер-гинекологът.

Д-р Факалиева уточнява, че моментът, в който цикълът спира, не е толкова въпрос на генетична предиспозиция. Но пък може да бъде обусловен от съпътстващи заболявания – автоимунни, да речем.

Кожата, косата и либидото „страдат“

Независимо дали ще ни сполети рано или късно, менопаузата носи след себе си доста промени – за жалост неприятни за дамите. „Те са свързани с промяна на кожата, на косата, хормонален дисбаланс, който настъпва с т.нар. топли вълни, които може да са изявени повече през нощта или през лятото“, изрежда ги специалистът от УМБАЛ-Бургас.

Либидото също е „на мушка“. „При някои жени може да се засили, но при повечето е обратно – силно намалено е“, споделя опита си д-р Факалиева.

Оплакванията започват 2-3 години по-рано

Дамите трябва да са подготвени – оплакванията нерядко започват и преди настъпването на същинската менопауза. „Перименопаузата може да продължи 2 или 3 години с нарушения на цикъла. Например жената да има менструация през 2-3 месеца, през 5 месеца. Или пък да се оплаква от продължителен менструален цикъл – от порядъка на 2 седмици, като преди това той е липсвал“, коментира различните „сценарии“ д-р Факалиева.

При обилно кървене – бързо на гинеколог

Тези отклонения невинаги са безобидни. „Когато се появи такъв обилен цикъл след дълъг период на отсъствие, особено ако има ярко кървене, е задължително да се потърси лекарска помощ и да се направи кюретаж“, предупреждава акушер гинекологът. И допълва, че тези оплаквания могат да се облекчат – например с медикаментозни средства в комбинация със здравословен начин на живот. Дамите трябва да са подготвени, че неприятните симптоми могат да продължат и през т.нар. постменопауза. Но д-р Факалиева успокоява, че тогава обикновено са по-леки.

И билковите препарати облекчават

Да вземам ли хормони или не – е въпрос, който всяка дама „в критическата възраст“ си задава. Какво смята АГ специалистът? „Препоръчвам хормонална терапия в периода на перименопауза на климакса. Тя определено дава възможност жената да се почувства по-добре. Важно е обаче да бъде обоснована. Всяка пациентка е различна и хормоналната терапия не е за всеки. Крие рискове, като най-големият е да не навредим на жената, имайки предвид и другите ú заболявания и състояния“, подчертава д-р Факалиева.

Хормоналната терапия има и алтернативи. „Разработени са и билкови препарати, които не крият рискове и могат да се предписват, за да тушират неприятните симптоми“, коментира акушер-гинекологът.

Миомите се „свиват“, но има риск от пролапс

Известно е, че менопаузата е рисков фактор за обострянето на редица заболявания – сърдечносъдови, метаболитни, урологични. Как обаче тези естествени промени се отразяват на гинекологичното здраве на жената? „Има заболявания, които могат да се „тушират“ – например миомата. С менопаузата тя претърпява обратно развитие“, обяснява д-р Факалиева. Но „медалът“ има и обратна страна.

„Характерни за менопаузата и за периода след нея са т.нар. смъквания на половите органи. Под влиянието на отслабените хормони се разхлабват връзките на този „прикрепващ апарат“. И  особено ако жената е имала 2-3 раждания, може да се получи пролапс“, не крие акушер-гинекологът от Бургас.

Преглеждайте се на 5-6 месеца

Затова е ключово – макар и в менопауза – дамите да не неглижират гинекологичното си здраве. „Прегледите при АГ специалист са важни. Жените трябва да се консултират задължително поне 1 път в годината, даже и на 5-6 месеца“, категорична е гинеколожката. „Опитът ми обаче сочи, че са склонни да се занемаряват. И когато дойдат на третата година, се откриват заболявания, които не са имали преди. Независимо от възрастта на жената редовните прегледи при гинеколог трябва да се правят всяка година“, е препоръката на д-р Веселина Факалиева.

Свети

Хапвайте леща и зеле, ходете на масаж

Разумните диета и режим са „ключ“ към по-лесното преодоляване на изпитанието „менопауза“. Какво препоръчват специалистите?

  • Движете се – физическата активност влияе позитивно на общия тонус на организма, регулира обмяната на веществата, предотвратява трупането на килограми, характерни за климакса, и укрепва костите, които са особено уязвими заради хормоналните промени.
  • Добре е да отделяте за спорт поне 30 минути дневно, като не е задължително те да са тежки – идеални за целта са джогингът, сутрешната гимнастика, плуването, йогата, дори разходките. Благотворен ефект върху организма имат още масажите и контрастните душове, които тонизират.
  • Намалете калориите – препоръчително е да се лишите от около 20% от калорийния си прием. Най-лесно ще го постигнете, ако се откажете от бялата захар и брашно, трансмазнините, пърженото и солта. Няма да сбъркате, ако заложите на пресни плодове и зеленчуци, риба, млечни продукти (като превенция на остеопорозата) и поне 30 г фибри дневно (заради проблемите с червата). Включете в менюто си продукти с растителни естрогени като соя, леща, тофу, ядки, зеле, моркови, магданоз, чесън, ленено семе, червено грозде.
  • Победете „вълните“ – за да избегнете пристъпите, внимавайте с количеството на алкохола (до 20 г концентрат или 1 чаша вино дневно), както и кафето и черните чайове. Откажете се от цигарите или поне ги намалете. Захарта също може да провокира „вълни“, както и консумацията на горещи или пикантни храни. Избягвайте и стреса, доколкото е възможно, защото той е сред основните „виновници“ за пристъпите.